Min älskade fånhg-häst..

Josssefine

Trådstartare
Äntligen efter två veckors box vila, får hon äntligen komma ut lite:love:.. har byggt en utebox till henne så hon inte behöver stå i stallet..
Men frågan är nu, när kan jag börja gå med henne?

Sv: Min älskade fånhg-häst..

hej då min gamla häst hade fång så fick jag bra info från min vet. men får hon gå i hage så kan du säkert gå ca 20 min i alla fal med henne. hur alvalig fång har hon??

Men frågan är nu, när kan jag börja gå med henne?

Det bör du nog diskutera med din behandlande veterinär för att få ett bra svar, alla tänker olika och alla hästar blir olika påverkade av sin sjukdom. Hur pass illa däran är hon? Är hon röntgad? Finns isf hovbensrotationer/-sänkningar?

En grundtanke som jag tycker känns vettig är iaf att låta hästen vara så länge den äter smärtstillande.

Min unghäst fick fång i mitten av juni i år. Hon hade hemskt ont då, men klarade sig ändå rätt bra med bara en minimal rotation i ena framhoven. Ganska lindrig fång alltså, om man jämför med hur illa det kan vara...:(

Hon har gått i sjukhage fram tills för ett par veckor sedan, och det är först nu som jag börjat ta små promenader och tömköra lite lätt på mjukt underlag. Ridning får jag inte börja med förrän om ytterligare någon månad eller två.
Helt friskförklarad räknar jag inte med att hon är förrän till våren, då man kan vara någorlunda säker på att hovbenet stabiliserats igen.

Alltså ca 3 månader i sjukhage, och ca 4 månader utan "onödig ansträngning" gällde för vår del.

Hon är behandlad, och har stått i 2 veckor, Nu hade jag henne ute idag, hon gick ca 100 meter(max) sedan ställde jag henne i en utebox, detta mest för att jag tycker så synd om henne att stå inne.. och delvis för att hon ska få röra på sig ytterst lite..
Hon hade ganska krafig fång..men är som sagt behandlad nu, och har svarat bra på den..

Hur pass illa däran är hon? Är hon röntgad? Finns isf hovbensrotationer/-sänkningar?

En grundtanke som jag tycker känns vettig är iaf att låta hästen vara så länge den äter smärtstillande.

Alltså ca 3 månader i sjukhage, och ca 4 månader utan "onödig ansträngning" gällde för vår del.

När hon hade fånget, hade hon kraftig fång, låg ner i hagen, och hade så ont att hon hade svårt att gå...

HAr ej röntgat henne, vill först se hur det är med henne nu...

Går ej på smärtstillande längre medicingeringen är över sedan nu i fredags då hon fick sin sista dos..(morgonen)..

Okej, med sjukhage menar du? Hur stor va den? Inget gräs alls?

Har precis börjat med att ta ut henne i en "utebox", så på så vis får hon ju gå ca 100 meter..(max)Sedan får hon frisk luft men står som sagt i utebox..om dagrna..nätterna inne i stallet..

Okej, med sjukhage menar du? Hur stor va den? Inget gräs alls?

Hage på kanske 5 x 10 meter, täckt av groblad och baldersbrå de första dagarna (rensade bort skräppor och stora grästuvor), men det blev ju rätt snart avbetat och nedtrampat.

Hon hade dock "fri tillgång" till lusernpellets som hon fick rulla fram ur en sådan där boll som man har till hundar. Qulan, tror jag den heter.

Senast ändrad:

Den där bollen är bra! Den har min också, men jag ger krafft rehab i den. Har tejpat över ena hålet för hon är snabb på att tömma den nu.

Hon hade sitt kraftiga anfall i mitten på augusti har sedan 4 veckor varit ute korta tider i liten ruta på 4X6 m utan gräs. Jag ska långsamt vänja in henne där minst två månader till.

OM allt går bra kan jag börja jobba med henne i vår. Hon har även bantat och är numer ett hungrigt monster som anfaller all typ av mat, så jag ska bygga en höautomat åt henne så det inte blir så hastiga matintag ;).

Min har inga förändringar på hovbenet och det känns skönt.

okej, låter bar de ju, har byggt en hage till henne, den är väll ungefär så stor, ska ut och gräva då:P:P bort med alla grästuvor..
Men just nu står hon i vindskyddet, har byggt om det till en utebox, hon har klart tråkigt men det är rolgare än att stå inne i stallet..Får fri tillgång på halm och får sedan hö två till 3 gånger om dagen..
När tycker ni det är dax att låta henne gå lite i den lilla lilla hagen?

Min hade total boxarrest i 2 veckor, därefter ut två gånger om dagen i 20 min (liten sandruta). Nu efter 4 veckor är vi uppe i 2X60 min per dag. Ska öka på i liknande takt tills vi är uppe i 8 h, då kan hon om allt gått bra gå i rasthage med en lugn kompis.

Det handlar ju om att det nya hornet på hoven ska växa ner och fixera hovbenet, så det är därför man ska ta det försiktigt, det tar ett år för hela hoven att växa ner.

Aha, visste jag inte..
okej hon har ju stått nu i två veckor, och tänkte hon skulle få gå i uteboxen i några dagr till sedan tänkte jag jag skulle börja låta henne gå i en liten hage ca 10 min 2 gånger om dagen.. ochs edan öka på det lite varje vecka.. vad tror duom det?

Vad har veterinären sagt om utevistelse?

Min distriktare som var ute akut ordinerade boxvila första tiden, sedan sjukhage.

När hon var tillräckligt smärtfri för att kunna åka transport till kliniken (efter ett par veckor, blev mitten av juli) röntgades hon, och då fick klinikveterinären avgöra hur jag skulle göra framöver. Det var han som utifrån röntgenresultatet ordinerade fortsatt sjukhage fram till nu (månadsskifte sept/okt), och ridning först i nov/dec.

okej, jo min vet kom med ut akut..Boxvila sa hon bara, men jag får väl ringa henne kanske och höra vad hon säger.. Vet ska ändå komma i slutet av månaden, ska då ul och vaccinera henne..
Har ej röntgat henne, när ska man göra det? kan evt komma ut och kolla det? kan man se det sj på något vis? om man känner med handen och så? Om det är en lätt rotation blir det vila då, så rättar det till sig sj elelr? Hovis kommer med i slutet av denna månaden..

Men snälla du varför frågar du inte veterinären som har behandlat hästen? :confused: Varför fråga en massa främlingar på ett forum?

Jag kunde själv bara tala om hur det var med min ponny, men han hade ett lindrigt anfall, låg inte ner som din häst gjorde. Så jag tycker inte att det går att ge dig råd, varje fånganfall är unik och tycker inte du ska göra nånting utan att rådfråga din veterinär som har sett hästen. Be vet. komma och titta på hur hästen rör sig nu.

Det är inte så att hästen har fång, och sen behandlas den, och sen är fången "borta". Det har blivit skador innanför hovväggen som inte går att se och det måste få bli en läkningsprocess därinne. Begär man för mycket av hästen för tidigt så kan man störa den processen och skapa större problem.

det är inte så att jag inte tänkt ringa vet, det har jag gjort och det ska jag göra.. men jag tycker de är nyttigt för mig att veta hur andra gått till väga..Tycker man ska dra nytta av allas erfarenhet.. även om allas fång är olka har de i början samma utgång.. på ett ungefär i alla fall.. jag vill inte ha svar här.. jag vill bara ha lite råd hur jag ska göra..

Jag kan ju bara tala för mig o min fånghäst. Min pålla fick fång i Januari-04, metacam i 10 dagar o så boxvila 3 veckor. Röntgen efter boxvilan med måttlig sänkning o rotation, ytterligare 3 veckor på box, åb med ny röntgen efter 3 v. då hade hovbenet inte flyttat sig sen första röntgen o det var tydligen ett gott tecken. fick gå ut i hagen om det var mjukt ute. Nytt fånganfall i slutet på mars, ny metacambehandling på 10 dagar o boxvila, efter avslutad behandling ut med hästen i liten sjukhage, efter några dagar så kändes inte pållan fräch så vi tog o åkte till klinik, 10 dagars Butta behandling o boxvila 3 veckor, ny röntgen gjordes o då låg hovbenet som det skulle. Vi har inte haft några fler fånganfall sedan dess (peppar peppar ta i trä). Hur som helst skulle hästen vila i minst 6 månader efter sista anfallet.

Tycker man ska dra nytta av allas erfarenhet.. även om allas fång är olka har de i början samma utgång.. på ett ungefär i alla fall.. jag vill inte ha svar här.. jag vill bara ha lite råd hur jag ska göra..

Det är klart att det är bra att diskutera med andra, höra hur andra har gjort och dra nytta av andras erfarenheter. Men samtidigt tycker nog jag att i viktiga frågor om hur en sjuk häst ska behandlas så måste klart bästa alternativet vara att fråga en veterinär som har sett och behandlat hästen.

jaja de e klart:P men jag har ju pratat med vet med..och hovis komemr i slutet av månaden, och då ska jag prta med han.. för han kan en hel delom detta med..har dessutom pratat med han över telefon, men det är ju inte lätt för han att säga hur jag ska göra när han ej ser hästens beteende..

Be veterinären åka ut och titta på hur hästen rör sig. Och få råd därefter. Det räcker inte att prata i telefon med en hovis som ska komma om 3 veckor.

Jag säger inte att man inte ska diskutera med andra, jag frågade också här när min ponny hade fång även om jag hade vets. råd i grunden. Men det visade sig också, samma som här, att alla hade en egen historia att berätta, det är som jag sa att varje fångfall är unik och du måste göra det som är precis rätt för din häst. Du kan inte fatta beslut utifrån vad någon säger här utan bara utifrån vad ansvarig veterinär (låter jag tjatig nu? :smirk:) säger som har koll på hästen.

KL
Veterinärer kan också ge olika svar. Min var på klinik redan i april med samma symptom, men då blev diagnosen hovledsinflammation. Hon röntgades och inga förändringar, sprutad i hov och kotled.

När gipset togs (för att stabilisera hoven) av efter behandlingen för 4 veckor sedan så såg man tydligt fånglinjen på hoven från i april...

En del säger att de kan se om hovbenet roterat, men jag skulle röntga för att veta säkert.

Hovarna bör korrigeras så snart som möjligt, ring till kliniken närmast dig, boka fångröntgen och hör om de kan boka in hovslagare där, det skulle jag gjort.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka