Min Abbie, söta lilla Abbie

MissFideli

Trådstartare
Är hon inte underbar?

Bild182.jpg

Bild183.jpg

Bild184.jpg

Bild185.jpg

Sv: Min Abbie, söta lilla Abbie

Åhhh hon ser så mjuk ut, vill krama.....

Fan, jag saknar min lilla nu.......

Hon ser så himla gullig ut, särskilt på kortet där hon har tassen över nosen :love:

Hon är min lilla lila bebis :love:

Hon charmar in sig hos alla, utan att egentligen göra nått. Hon är inte speciellt social mot andra (jättesocial mot mig dock) och kan nog uppfattas som rätt trist. Men alla som går härifrån tycker hon är helt underbart söt.

Får väl också instämma i samma kör som dom andra... ;)

Vilken underbar lila KRAMBJÖRN :love: :love: :d

Visst är hon näpen? Jag tror det hade blivit kalasfina barn efter henne och Junior. Alla hade förstås blivit foldade, dock hade alla blivit korthåriga eftersom hon inte bär på långhår (vad jag vet) men det hade kvittat eftersom jag hade behållit hela kullen själv :p

Absolut :idea: :love:

Kunde han få en sån här guldklimp med "långsträckta" Mojja, sååå :angel:

4458743.jpg

Nä, tyvärr :(
Hon har fel på båda knäna (lindrigt förvisso, men ärftligt) så hon är kastrerad.

Dubbelsidig patellaluxation om du vet vad det är. Inga hakningar, bara lite ostabil i knäna när hon varit still länge.

Åh så söt :love:
Hur är det, föds det några korthåriga scottar alls eller strävar man enbart efter långhåriga?

Det föds mest korthåriga... men jag har inga sådana då jag inte tål korthår... men det ska födas en kull med korthår i början på december :angel:

Pappan är korthårig Fold och mamman är långhårig Britt, det blir deras andra kull tillsammans. :angel:

Åh, jäkla Yoga :mad: :p
Äh, jag får helt enkelt klara mig utan än så länge. Det värsta är att nu kommer Selkirk Rexarna också, dom är ju också "baserade" på britten. Kommer ha ett helt zoo av olika raser sen tror jag...

Nä, tyvärr :(
Hon har fel på båda knäna (lindrigt förvisso, men ärftligt) så hon är kastrerad.

Dubbelsidig patellaluxation om du vet vad det är. Inga hakningar, bara lite ostabil i knäna när hon varit still länge.
Synd! För hon är ju annars en fin katt.
Tyvärr är det inte alla uppfödare som är så bra som du är. Inom kattvärlden tycker jag att det är fullt med ärftliga sjukdomar till höger och vänster och ingen som riktigt reagerar.
Inom hundvärlden är det lite samma sak, men inom SKK kräver man i alla fall röntgen prover, ögonlysning och lite annat smått och gott på raserna som drabbas.
Sverak har ju inte alls samma standard på sitt avelsarbete, även fast det börjar komma så smått.

Faktiskt så har fler och fler uppfödare börjat testa sina djur mot dom sjukdomar/defekter som är ärftliga och går att testa emot. Det är inte så många raser (2 tror jag) som har en riktig rutin att testa, det sköts ju av rasringarna hos oss. MaineCoon och Abesinnier, MCO för HD och ABY ögonspeglas. Men ja, i dom flesta fall är det upp till uppfödarna.
Abbie är så himla fin, så jag är så besviken på att det blev som det blev. Få britthonor har den storleken som hon har, både viktmässigt och storleksmässigt.
Självklart ångrar jag inte mitt val att kastrera, men ändå. Huvudsaken är dock att hon inte verkar ha några problem av det, lite efterforskning har visat på ett ungefär var det kommer ifrån och en hona med samma pappa som min Yoga (som inte har felet själv men troligtvis bär på anlaget eller hur man säger när nedärvningen är polygen) blev avlivad av den anledningen.

Fördelen med att nu alltså vara passiv uppfödare (surkärringen Yoga vägrar gå med på en ny kisse, så inte bara karlarna sätter sig på tvären :p ) är att jag lugnt kan se hur britten som ras utvecklas gällande ärftliga defekter och får en bra översikt över vilka linjer jag ska leta efter och vilka linjer jag ska undvika när det är dags för ny. Det händer så otroligt mycket inom den rasen nu så på så vis är jag rätt nöjd över att inte ha nån fertil hona som kräver att bli parad inom en viss tid. På 3 år har man börjat testa mot 3 fel, PKD (njurcystor), HCM (hjärtfel) och HD. Så det går fort. Appropå det så är det nått du måste kolla efter på perser. Skriver om dte i din tråd istället.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 219
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur