Miljöträning

Ska en tjänstehund vara helt oberörd av miljön från födseln? Om jag tar Minn som exempel så är hon rätt störningskänslig men kan jobba ändå. På noseworkkursen reagerade hon ordentligt på en annan hund och var väldigt berör och låg men hon jobbade jättefint ändå. Hon kan bli lite låg i en trång miljö med mycket folk, som idag när vi var i centrum, hon var lite låg men jobbade fint när jag bad henne göra tricks och var sen mer bekväm i situationen. Kan det inte vara så att när en hund är säker på vad den ska göra så är det också mindre berörd av omgivningen?

Det är klart att även ett tjänstehundsämne reagerar på ny miljö, men det intressanta är hur reaktionen ser ut. Idealiskt så spanar hunden in det spännande och okända med spetsade öronen. Den kan vara avvaktande, men bör ändå vara nyfiken. Den pendlar mellan ointresse och nyfiket intresse beroende på vad som sker i miljön. Kanske skyggar den när en buss pyser precis bakom, men den undersöker snabbt och avfärdar. En mörk källare kan vara lite läskig först, men den knatar på ändå.

Det man däremot inte vill se är en hund som sänker sig, som blir låg och påverkad. Det är klart att sådant kan påverkas med träning, men du kan inte träna på all miljö som finns och en tjänstehund måste fungera oavsett.

Jag tar så klart också med mig mina hundar och bara går och är där jag behöver vara. Jag går sällan i centrum men det kan ju vara bra att veta hur hunden klarar den miljön så jag får påminna mig själv att gå dit ibland. Annars går vi nästan bara i skogen eller i lugna bostadsområden. Vi var i centrum idag också och Minn var mer bekväm idag. När jag säger att hon blev låg så menar jag att hon inte är lika avslappnad som i skogen men hon mår inte dåligt på något sätt. Idag såg hennes kroppspråk ut så här
HIwKhqZ.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 102
Senast: Pilot
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar