Miljöfarlig verksamhet och byråkrater

Jag bor mitt i bondlandet. Mitt i en by.
En entreprennör startade verksamhet -utan vare sig miljö- eller lokaliseringsprövning. Det är en åker som hårdgjorts med spillbetong - många tusen ton. Även fyllnadsmassor, avloppsslam, kreosotstolpar, annat miljöfarligt har förvarats på åkern.

Rädda om vårt dricksvatten har vi frågat om prov på lakvatten och dräneringsvatten från fastigheten. Det visar sig att vårt miljökontor inte gör egna provtagningar. Det åligger företagaren eller nån av oss.

@sthu m.fl. är det vanligt förfarande att mljöfarlig verksamhet ska provta själv. Eller att vi grannar ska göra det?
Ungefär så (fast i mindre skala, låter det som) ser det ut även i min sommarby (traditionellt jordbruksområde).

I det fallet vet jag att regelefterlevnaden är låg. (Och jag tror att det är ganska vanligt.)

Jag blev ganska lättad när vi till sist "fick" kommunalt dricksvatten istället för egen brunn som jag inte längre riktigt kände mig trygg med.

Personerna bakom det företaget var ju bluffmakare från början, dvs det fanns vare sig kompetens eller intention att följa reglerna.

Men som @Stålvilja blir jag lite beklämd att stora företag som har en tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet nästan per automatik blir misstänkliggjorda. Enormt många människor har jobb på dessa industrier som i många fall möjliggör vår tillvaro.

Jag kommer som sagt från gruvnäringen och även om jag inte jobbat på en gruva (ännu!) så har jag rätt god hum om vilka krav som ställs på tillstånden samt vilken rigorös provtagning som krävs under drift.
Vi är ju inte skyldiga att ha förtroende för företagen. I just den här typen av fall är förtroende utan tvekan något som företagen måste förtjäna. Inget vi är skyldiga dem.

Och där har ju såväl stora företag som hela branscher i en del fall, skaffat sig något av en uppförsbacke. (Gruvnäringen globalt är ett synnerligen gott exempel på just det. Företaget i tantens by vet jag såklart inget om.)

Att du blir beklämd av andras bristande förtroende, känns som något av ett sidospår här.

Fast tillstånd måste de väl ändå behövt ha för att starta verksamheten? Tycker att man måste ha tillstånd till det mesta i Sverige...(säger hon som nyligen betalade 9000 kr för att få lov att anlägga nytt avlopp).
Om du skiter i det och ingen bryr sig så funkar det utmärkt i många år. Tre gånger kontaktade jag kommunen och frågade om tillstånd och fick svaret "vet inte"
Så uppenbarligen funkar det utmärkt.

Har du pratat med kommunens miljökontor? Länsstyrelsen?
Det krävs gedigna tillstånd för att få hantera det du nämner, jag är chef på en av Sveriges största avfallsanläggningar för farligt avfall och vi är extremt hårt kontrollerade och alla typer avfallsslag som vi tar in här måste vara ok i vårt tillstånd. Vi har en mycket avancerad vattenrening och ett provtagningsprogram för vatten som vi följer till punkt och pricka.

Man kan helt enkelt inte anlägga den typen av verksamhet du nämner utan tillstånd. Så har den fått tillstånd från någon instans så måste entreprenören ha tex egenkontroll.
Kommunikation med kommunen är gammal och pågående.
Efter vårt påpekande gjordes en handskriven ansökan vilket gav ett provår med bullerrestriktioner. Men utan t.ex.viten.
Så grannen (70 meter bort) mätte 60 överskridanden som bara noterades.

Men det är trist att behöva åka hemifrån för att prata i telefon när betongkrossningen gjordes. Det förbjöds så hen hackade sönder betongen istället.
Det är den sortens påhittighet...

Vi är ju inte skyldiga att ha förtroende för företagen. I just den här typen av fall är förtroende utan tvekan något som företagen måste förtjäna. Inget vi är skyldiga dem.

Och där har ju såväl stora företag som hela branscher i en del fall, skaffat sig något av en uppförsbacke. (Gruvnäringen globalt är ett synnerligen gott exempel på just det. Företaget i tantens by vet jag såklart inget om.)

Att du blir beklämd av andras bristande förtroende, känns som något av ett sidospår här.

Och jag anser inte att alla företag ska misstänkliggöras pga de som inte sköter sig. Att du har något emot gruvbranschen vet jag sedan tidigare men eftersom jag antar att du lever i Sverige har du bevisligen inga problem med att använda produkterna från den (allt du ser omkring dig existerar tack vare min bransch). Det är stor skillnad när det gäller kraven på och driften av gruvor i Sverige jämfört med andra länder där det är mindre rigorösa krav (tro mig, det är inte gjort på en pisskvart att öppna en gruva i Sverige). Men ja, definitivt ett sidospår jag inte tänker följa.

Jag har inga invändningar mot att miljöfarlig verksamhet ska ha höga krav på sig. De allra flesta företag i Sverige med den typen av verksamhet sköter sig. Det är bara det att de syns inte i media...

Kommunikation med kommunen är gammal och pågående.
Efter vårt påpekande gjordes en handskriven ansökan vilket gav ett provår med bullerrestriktioner. Men utan t.ex.viten.
Så grannen (70 meter bort) mätte 60 överskridanden som bara noterades.

Men det är trist att behöva åka hemifrån för att prata i telefon när betongkrossningen gjordes. Det förbjöds så hen hackade sönder betongen istället.
Det är den sortens påhittighet...

Har ni öht pratat med LST? I min erfarenhet reagerar de snabbt när det gäller sådan här.

Har ni öht pratat med LST? I min erfarenhet reagerar de snabbt när det gäller sådan här.
Det finns äldre beslut från LST men vårt miljökontor säger att de inte gäller - eftersom de inte följts och de bara kan bedöma det som finns i dagsläget.
Ljudvall förbjöds när förra ägaren hade sin verksamhet. Men det resulterade i ett "matjordsupplag" i form av en lång toppig limpa runt åkern. Eftersom det finns där numera så gäller inte tidigare beslut.

Oavsett om det handlar om miljöfarlig verksamhet eller inte och oavsett om det är tillståndspliktig eller anmälningspliktig verksamhet eller inte så är grundregeln att det är i strid mot Miljöbalken att ta jordbruksmark i anspråk för annan verksamhet. Särskilda skäl krävs.

Edit. Förstod nu att uppstarten av verksamheten inte skett nyligen utan för länge sen? Då är jordbruksfrågan en annan. Praxis har ändrats mycket de senaste åren.

Som att företag bryr sig om tillstånd, så länge det finns pengar att tjäna.

Ursäkta? Snacka om förutfattad mening!
Jag tillhör en koncern med anläggningar över hela Sverige, för oss betyder tillstånd allt. Utan tillstånd, ingen verksamhet. Vi vill vara bättre än våra villkor och ligger hela tiden i framkant vad gäller vattenrening och byggnadstekniker för att omgivande miljö aldrig ska ta skada. Att följa ett tillstånd gör att verksamheten kan växa, annars ryker tillståndet - enkelt.

För att lägga till så är ju ett tillstånd inte bara något negativt och arbetssamt för verksamhetsutövaren. Det är också en säkerhet och "skydd" mot omgivningen. (Förenklat håller man sig inom tillstånden behöver man inte oroa sig lika mycket för tex bullerklagomål från grannar.)

Det finns mängder av verksamheter som egentligen bara är anmälningspliktiga men som frivilligt söker tillstånd.

Och jag anser inte att alla företag ska misstänkliggöras pga de som inte sköter sig. Att du har något emot gruvbranschen vet jag sedan tidigare men eftersom jag antar att du lever i Sverige har du bevisligen inga problem med att använda produkterna från den (allt du ser omkring dig existerar tack vare min bransch). Det är stor skillnad när det gäller kraven på och driften av gruvor i Sverige jämfört med andra länder där det är mindre rigorösa krav (tro mig, det är inte gjort på en pisskvart att öppna en gruva i Sverige). Men ja, definitivt ett sidospår jag inte tänker följa.

Jag har inga invändningar mot att miljöfarlig verksamhet ska ha höga krav på sig. De allra flesta företag i Sverige med den typen av verksamhet sköter sig. Det är bara det att de syns inte i media...
Skillnaden mellan inget direkt förtroende och misstänkliggöra är ganska stor. Det senare mår man dessutom dåligt av.

Argumentet att jag, enskild människa, använder produkter som härrör sig från gruvor är faktiskt inte särskilt bra.

Skillnaden mellan inget direkt förtroende och misstänkliggöra är ganska stor. Det senare mår man dessutom dåligt av.

Argumentet att jag, enskild människa, använder produkter som härrör sig från gruvor är faktiskt inte särskilt bra.

Det är ett ypperligt argument. Du har inga problem med att dra nytta av en bransch du inte har förtroende för... det kallas "hyckleri" i min värld.

Ungefär som de djurrättsaktivister som riktade sig mot en djuruppfödare jag känner. Mördare, sadist etc.

De stod på gården och skrek sitt budskap. Flera klädda i skinnsandaler.....
Och dom miljöaktivister som krigat för att inte en elledning skulle läggas för att förstärka elnätet och till slut eldade upp en kompis grävmaskin en natt, men el till sina elbilar ska dom ha.

Och dom miljöaktivister som krigat för att inte en elledning skulle läggas för att förstärka elnätet och till slut eldade upp en kompis grävmaskin en natt, men el till sina elbilar ska dom ha.
Jag är rätt säker på att de som protesterade och eldade upp grävmaskinen inte kör elbil, utan att ha någon aning om vilka de är. Snarare kör de någon gammal bensinbil, om de har någon bil överhuvudtaget.

Eller Kronfågel med 48 överträdelser - tillståndet kvar även efter 23 viten https://www.dn.se/ekonomi/kronfagel-bryter-mot-miljotillstand-systematiskt/ (tyvärr bakom betalväggen)

BRA med företag som vill rätt och gör rätt
Det är inte lätt att vara tillsynsmyndighet heller man är alltid för hård eller för tandlös. Dessutom ska man helst alltid titta mer på vad "någon annan gör" vilket alltid är "värre" än det den som fått föreläggandet/vitet anser att den gjort eller inte gjort.

Det är ett ypperligt argument. Du har inga problem med att dra nytta av en bransch du inte har förtroende för... det kallas "hyckleri" i min värld.
Så om jag är kritisk till att gruvbolag lämnar miljökatastrofer efter sig i Afrika, bör jag sluta använda metallprodukter för att du inte ska kalla mig hycklare?

Hur långt tycker du att jag ska dra det? Bör jag hämta mitt dricksvatten i naturliga vattendrag med plastspann? Gå på toaletten får jag helt enkelt sluta med.

Så om jag är kritisk till att gruvbolag lämnar miljökatastrofer efter sig i Afrika, bör jag sluta använda metallprodukter för att du inte ska kalla mig hycklare?

Hur långt tycker du att jag ska dra det? Bör jag hämta mitt dricksvatten i naturliga vattendrag med plastspann? Gå på toaletten får jag helt enkelt sluta med.

Nu halmgubbar du. Jag pratar hela tiden om svenska gruvor och stöder inte en sekund gruvor som inte har ett gediget miljöarbete.

Det skaver säkert för många men stänger vi våra gruvor får vi problem. Som sagt, allt omkring dig är tillverkat med produkter från min bransch. Jag hoppas alla tänker på det nästa gång de förfasar sig över nya gruvetableringar.

Nu halmgubbar du. Jag pratar hela tiden om svenska gruvor och stöder inte en sekund gruvor som inte har ett gediget miljöarbete.

Det skaver säkert för många men stänger vi våra gruvor får vi problem. Som sagt, allt omkring dig är tillverkat med produkter från min bransch. Jag hoppas alla tänker på det nästa gång de förfasar sig över nya gruvetableringar.
Jag tror inte att det skaver för någon. Jag tror att alla fattar. Jag fattar däremot inte vad du bygger dina starka reaktioner mot mig på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka