Milersättning

Gittan63

Trådstartare
Hur mycket tar ni om ni kör med bil och hästtransport. Med bil er ersättningen 18.50 milen men vad är det för bil och släp
 
Sv: Milersättning

Jag tyckewr att 18,50 är löjligt lite.
Om man kör med bil och släp, lånar ut bilen och släpet och själv är chaufför.

Om jag hjälper en kompis, tar jag inte betalt för att hjälpa. Kompisen kan få tanka bilen åt mig och betala den faktiska bränslekostnaden, om kompisen framhärdar.
Jag har bekanta som lånat bil av mig för att köra sin häst. Släpet har de lånat av en annan kompis. Jag har då fått tillbaka bilen helt fulltankad oavsett hur klent det var med bränsle när de hämtade bilen, och fått ha deras bil under tiden.

Om man hyr ut sig, måste man ha transportörsbevis, eller vad det nu heter, och då ska man förstås ta yrkesmässigt betalt. Det innebär givetvis timpenning också.
 
Sv: Milersättning

Fast om man tar scenariot att du gör detta i jobbet. Alltså på din vanliga arbetstid kör du med din egen bil och ditt eget släp. Vad är rimligt då?
 
Sv: Milersättning

Delvis svar, delvis fråga...:p

Jag hörde nyss 12:-/mil för släp.
Lägger man det på de 18,50 för bilen så blir det 40.50, eller är det en helt annan summa för hela ekipaget?
 
Sv: Milersättning

18,50 är vad man kan ta skattefritt.
I en verksamhet tar man exempelvis 40 kr utan släp och 45 kr med släp. Plus moms.
 
Sv: Milersättning

Fakturerar 40 kr/mil plus moms för körning. Med eller utan släp, vilket jämnar ut körningarna med släp och de utan.

Edit: sedan tillkommer så klart timkostnaden för själva uppdraget. 40 kr/mil avser bara själva körningen. Kör jag 10 mil på en timme blir alltså debiteringen 400 kr i milersättning och en timme för en gubbe (eller kvinna).
 
Senast ändrad:
Sv: Milersättning

Fast om man tar scenariot att du gör detta i jobbet. Alltså på din vanliga arbetstid kör du med din egen bil och ditt eget släp. Vad är rimligt då?

Du menar att jag gör det med min ordinarie timlön men endast använder min bil och släp?
I så fall schablon dvs normal reseersättning för bilen, och någon nämnde 12.5o per mil för släpet.
 
Sv: Milersättning

Om du i övrigt har timlön under transporten så är kanske 30 kr för bilen och 20 för släpet rimligt.

Är det som anställd så försvinner en del i skatt som man måste tänka på.

Har man inte lön utan bara reseersättning för resan så är inte upp till 100 lappen orimligt. Ett sätt då är att räkna om det som är skattepliktigt till timtid efter schablon. Tex 6 mil = en timme.

Det snurriga är att resorna lätt blir dyrare än uppdraget man gör, ändå är det resorna man går back på.

Men något man inte ska gå på är det med de skattefria beloppen, de är just bara skattefria och har inte att göra med vad som är rimligt att få ut.
Vill man tex ha 40 kr/mil så får man räkna det efter skatt och så får det bli vad det blir sen.

Tufft är det i vilket fall att få rätsida på det.

Ptr
 
Sv: Milersättning

Kör jag i jobbet är ersättningen 31,50 kr för enbart bil och ytterligare 5 kr vid körning med släp.
 
Sv: Milersättning

Ingen hyra för släpet ? Tänker att om man hyr på macken får man ju betala släphyra plus milersättning... Jag hade nog tagit en 150 kr för släphyra plus de andra 12,50 och 18 kr eller vad det nu var...
 
Sv: Milersättning

Det beror ju på om man hyr (ut) släpet. Det kan ju vara så att man kör åt någon annan, t ex kör i egen bil men med deras släp.
 
Sv: Milersättning

Ja då är det ju skillnad. Men kör man med sitt eget är det ju lite som att man hyr ut det tänker jag.
 
Sv: Milersättning

Beror ju på hur man tänker och vill ha det.

Hos oss ingår släpet i en annan del av tjänsten, som inte är gratis.
 
Sv: Milersättning

På mitt jobb och hos flera av våra kunder ger man de skattefria 18,50 plus en skattepliktig del på 11,50 i milersättning för bil. Jag är väldigt osäker på om det finns en skattefri ersättning för släpet men gissningsvis inte.
 
Sv: Milersättning

Om man kör 35 mil med bil och hästtransport med häst i, och sen kör och hästar hästen och släpet. Hur mycket hade ni sagt att man skulle ta? Min bil och min hästtransport. Man sliter ju både på bil och släp?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 491
Senast: Svartkatt
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 310
Senast: Smurfoff
·
Kropp & Själ ”Du kan bara få din sjukresa betald om du har valt att söka vård i den region där du är folkbokförd. Om du på egen hand väljer att vända...
Svar
6
· Visningar
506
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp