Mild solskyddskräm

Spirit

Trådstartare
Finns det någon supermild bra solskyddskräm för känslig hud?

Dottern blir ibland rödflammig & får klåda av bamses solskyddskräm, även av sin andra hudlotion mot torr hud. Det är inte alltid hon reagerar, men när det väl händer så ser hon inte klok ut.
Har läst innehållsförteckningarna men hittar inget hon skulle reagera på :confused: Det är barnanpassat.

Hon har använt bamses sen hon var 8mån utan några problem, men nu reagerar hon.

Sv: Mild solskyddskräm

Vi kör Eucerin 50+ Kids sun spray, var den enda när jag köpte på apoteket som inte innehöll några gifter enligt hon i hjälpdisken.

Man kan ju diskutera huruvida det är giftigt eller inte i all oändlighet. Enligt uppdrag granskning så hade många av apotekets personal inte alls koll på vad produkterna innehöll utan lovade saker som inte riktigt stämde.

Men för att påpeka: Eucerin kids sunspray innehåller Titanium Dioxide som allt som oftast består av nanopartiklar. Kan vara bra att veta iaf.

Senast ändrad:

Jag kör den nämnda Eucerin 50 kids. Har ingen aning om den är mild, vet bara att den blev bäst i test av barnkrämerna (och kan inte minnas att det skulle ha stått något om att den var farligare än de andra). Det enda jag vet är att Bamses solskyddskräm kom väldigt dåligt till i testet.

Hennes största råd var ju att inte vara i solen och ha skyddande plagg. Men skulle något användas tyckte hon Eucerin. Minns jag rätt så låg det giftet bara på huden och gick inte in i kroppen och kunde skada njurarna eller vad det nu var mkt skriverier om för 3 år sen (eller kanske är varje år....)

Det är ingen som har nämnt att den skulle vara farligare än någon annan solkräm?

Jag reagerade dock på att personalen på apoteket sagt till jerseyko att den var helt giftfri.
Det är pest eller kolera med kräm anser jag, man får använda den med måtta och skydda med solkläder. Bättre lite kräm än bränt barn, men jag försöker inte att överanvända och den kan ju vara bra att veta att den innehåller lite jox om man efterfrågar mild kräm för att barnet reagerat på en kräm redan.

Fast idag finns det ingen helt fysikalisk kräm till försäljning i Sverige så jag funderar verkligen hur påläst hen på apoteket var? :/

Som jag skrev, Eucerin innehåller titanium dioxide.

Allmänt: Jag tycker absolut att man ska använda solkräm, det är inte det jag argumenterar emot.. :)

Ja, den som tror att solkräm är helt giftfritt är verkligen ute och seglar. Jag delar för övrigt din uppfattning om apotekspersonalen.

Bamses tyckte jag skyddade jättebra tillsammans med sunblock solkläder när vi var i turkiet i höstas. Trots hon var ute i solen & i vattnet större delen utav dagen i 2 veckor, varken brände hon sig eller blev direkt brun, visst man såg svaga solmärken efter badblöjan som hon bar under kläderna.

Jag är ute efter en som har minst allergirisk.
Vi har skugga i trädgården hemma, hon bär lämpliga plagg inkl solhatt, men jag vill smörja händer, fötter & ansikte samt hela kroppen vid behov. Hon tycker det är ganska skönt att springa naken i trädgården & spontanbada i sin barnpool.

Dom har inte samma tillgång till skugga på dagis, utan där leks det mer direkt ute i solen på tidig förmiddag & sen eftermiddag.

Nivea ska ha en för känslig hy när jag googlade inatt.

Jag vet inte exakt vad solkrämen innehåller, men alla andra bamseprodukter innehåller rabarber och annat skräp. Vi försöker att inte smörja för mkt utan har lergigan tunna kläder som täcker så behöver man bara smörja huden som sticker fram.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 280
Senast: Tassa
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 021
Senast: skiesabove
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 757
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 398
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka