Migränmedicin

Vad har du tagit för medicin fram till nu?
Hur dåligt mår du när du har migrän? Kan du ta tabletter utan att spy upp dem?

Min migrän varierar i intensitet och det som hjälper mig när det är som allra värst är att kombinera en Zomig Nasal med 2 panodil och en diklofenak som sköljs ner med en stor energidricka. (och det är något mer i den drickan än koffeinet, för det duger inte med att komplettera med koffeintabletter - jag dricker inte kaffe - utan det ska vara just den här kombinationen för att ge maximal effekt...) Och sen två timmar nerbäddad i ett mörkt och tyst rum - helst med den älskade katten på magen...
När det är en mindre "känning" brukar det räcka med panodil + diklofenak, fast gärna energidryck även då...
Alvedon eller ipren, ger ingen effekt. Ja, kan ta utan att spy upp dem även om jag är väldigt illamående.
Har sällan chans att ligga ner och ta det lugnt vid migrän.

Jag har tackochlov sluppit migrän nu på ett par år, men tidigare så var det diklofenak som hjälpte bäst. Zomig Nasal fick jag gräsliga biverkningar av - så mycket värre än själva migränen att jga faktiskt var tvungen att välja bort den (även om huvudvärken försvann).
För mig har det varit viktigt att ta medikament direkt annars har det ingen verkan alls.

Är jag riktigt, riktigt snabb så kan tabletter hjälpa att avstyra migränanfallet, om det redan dragit igång så har tabletter aldrig hjälpt för mig. Under ett migränanfall på jobbet för några år sedan så var en kompis till mig och köpte nässprayen, Zomig nasal. Det funkade! Dock tar det "bara" bort huvudvärken, inte de andra symptomen som flimmer framför ögonen och känslighet mot ljud och ljus. Men det är helt klart huvudvärken som är värst.

Dock är den som sagt väldigt dyr, men det funkar.

Absolut. Men jag vill nog ändå påstå att en läkare har större möjlighet att rikta rätt än gemene man. Dessutom kan det ju bli ganska dyrt (förutom farligt) att prova sig igenom sortimentet av smärtstillande. Och många gånger vid just migrän (min upplevelse när man pratar med andra om det i alla fall) är det kombinationer av olika smärtstillande som är nyckeln, och då kan det bli riktigt farligt att laborera själv.
Jag är oenig.
Man kan mycket väl prova ett receptfritt triptan-läkemedel och se om man blir hjälpt av det, utan att kombinera det med något annat.
OM man tar andra läkemedel (t.ex mot någon annan sjukdom) så går det utmärkt att fråga farmaceuterna på apoteket ifall det krockar. Den biten kan farmaceuterna betydligt bättre än läkarna, det är liksom det de är utbildade för...
Och samma där, om man nu vill kombinera något, så fungerar farmaceuterna alldeles utmärkt. Givetvis förutsatt att man inte har en massa andra sjukdomar som försvårar. Men har man "bara" migrän så kan man nog få precis lika bra hjälp på apoteket för att hitta något att prova. Själv började jag med de billigaste tabletterna. Sen, när jag insett att de hjälpte mig bra, Då gick jag till läkaren och bad om recept.

För mig funkar sumatriptan, helst tablett. Har nässpray också men den smakar pecka så jag mår sämre av den. Är anfallet inte i full gång än så kan det funka med Bamyl Koffein. Koffein till medicinen är bra för det öppnar receptorerna så att kroppen lättare tar upp preparatet.

Diklofenak kan finnas som diklofenaknatrium eller diklofenakkalium.
Jag har för mig att det var samma i Eeze som i Voltaren.

Ska kolla.
Det var olika.
Och då så frågade jag ändå specifikt efter just det på Apoteket.
Om det var exakt identiskt.

Lurad alltså, men i just mitt fall så fungerade det ju bra ändå.
Litet kaliumsalt till Voltarenen kanske?
Det har ju bra effekt på lilla hjärtat.

Diklofenak kan finnas som diklofenaknatrium eller diklofenakkalium.
Kollade igen då jag kände mig lurad.

Voltaren T, det som jag tar, innehåller diklofenakkalium precis som Eeze, så de hade rätt på Apoteket.
Mitt förtroende för personalens kunskap är återupprättad.

Jag är oenig.
Man kan mycket väl prova ett receptfritt triptan-läkemedel och se om man blir hjälpt av det, utan att kombinera det med något annat.
OM man tar andra läkemedel (t.ex mot någon annan sjukdom) så går det utmärkt att fråga farmaceuterna på apoteket ifall det krockar. Den biten kan farmaceuterna betydligt bättre än läkarna, det är liksom det de är utbildade för...
Och samma där, om man nu vill kombinera något, så fungerar farmaceuterna alldeles utmärkt. Givetvis förutsatt att man inte har en massa andra sjukdomar som försvårar. Men har man "bara" migrän så kan man nog få precis lika bra hjälp på apoteket för att hitta något att prova. Själv började jag med de billigaste tabletterna. Sen, när jag insett att de hjälpte mig bra, Då gick jag till läkaren och bad om recept.

Ja, vi får nog vara oeniga. Jag köper absolut att en farmaceut på apoteket är bra att fråga, det har du dock inte nämnt något om i dina tidigare inlägg. Ganska stor skillnad på att traska in på apoteket och plocka på sig för att prova själv och att gå in där och konsultera en farmaceut innan man provar. Farmaceuter och läkare har givetvis olika kompetens. "Bara" migrän kan ju yttra sig på massor med olika sätt.

Ja, vi får nog vara oeniga. Jag köper absolut att en farmaceut på apoteket är bra att fråga, det har du dock inte nämnt något om i dina tidigare inlägg. Ganska stor skillnad på att traska in på apoteket och plocka på sig för att prova själv och att gå in där och konsultera en farmaceut innan man provar. Farmaceuter och läkare har givetvis olika kompetens. "Bara" migrän kan ju yttra sig på massor med olika sätt.
Jag har läst till farmaceut (dock ej färdig och kommer nog aldrig bli) så jag är rätt person att skicka till ett apotek för att testa mig igenom allt ;) Skulle inte förvåna mig om ameo har det i bakhuvudet då vi började ungefär samtidigt.

Jag har läst till farmaceut (dock ej färdig och kommer nog aldrig bli) så jag är rätt person att skicka till ett apotek för att testa mig igenom allt ;) Skulle inte förvåna mig om ameo har det i bakhuvudet då vi började ungefär samtidigt.

Ok...då ställer jag mig frågande till att du ställer frågan här...:confused:

Min erfarenhet är att Läkemedelsupplysningen är den bästa hjälpen när man vill blanda olika mediciner.

Jag klarar mig på ibumetin 400 mg, om jag tar det i tid. Har tabletter i alla väskor, i bilarna, på jobbet, i tävlingsmappen, i necessären...

Hjälper det inte helt lägger jag till 1 g paracetamol.

En gång glömde jag att ta min ipren, trodde att jag gjort det och åkte iväg (utan väska). Då fick jag pilla i mig en primperan när jag kom hem, för att sen kunna ta värktabletterna.

Bäst effekt har min hormonspiral haft, inte i närheten av att ha så mycket migrän sen jag skaffade det. :heart

Jag klarar mig på ibumetin 400 mg, om jag tar det i tid. Har tabletter i alla väskor, i bilarna, på jobbet, i tävlingsmappen, i necessären...

Hjälper det inte helt lägger jag till 1 g paracetamol.

En gång glömde jag att ta min ipren, trodde att jag gjort det och åkte iväg (utan väska). Då fick jag pilla i mig en primperan när jag kom hem, för att sen kunna ta värktabletterna.

Bäst effekt har min hormonspiral haft, inte i närheten av att ha så mycket migrän sen jag skaffade det. :heart
Här gäller p-piller, men har slått till en del ändå på senaste tiden.
En bekant till mig provade på akupunktur och blev helt migränfri så det är jag med sugen att prova

Jag åt kosttillskott av magnesium i många år och det dämpade definitivt min migrän.
Nu så är jag genom klimakteriet så migränen har avtagit drastiskt av naturen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här! Jag är naturvetare/tekniker och hon är...
Svar
17
· Visningar
607
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: SaraXX
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 487
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar