Migränmedicin

AgentCarter

Trådstartare
Min migrän har ökat och jag tänkte skaffa något receptfritt, men vad?
Så självklart vänder jag mig till buke och frågar, vad är bäst?

Zomig nasal säger jag.
Dock vansinnigt dyra och med en inte allt för trevlig biverkningslista, men tar man bara enstaka är det ingen fara.
Hjälper den och du vill fortsätta så rekommenderar jag ett besök till läkare som skriver recept, blir mycket billigare. Jag köper i 18-pack och det går loss på ca 1300 kr om jag minns rätt.

Förstahandsalternativet är paracetamol (Alvedon m fl), acetylsalicylsyra (ex Treo) eller så kallade NSAID-preparat (ex diklofenak, naproxen).

Om inte dessa ger effekt kan man gå vidare och prova så kallade triptaner- t ex sumatriptan. Finns både i tablettform eller som nässpray

Sumatriptan är fantastiskt för mig. Haft migrän hur många år som helst i samband med mens utan att göra något åt det. Men så fick jag nog och fick sumatriptan utskrivet och kan inte förstå varför jag inte testat det tidigare. Finns receptfritt på Apoteket men blir väldigt mycket billigare ned recept då jag tror två tabletter kostar 79kr utan recept, och jag betalar 179kr (eller nåt sånt) för 18 st.

Jag funkar inte på triptaner eftersom jag får ett nytt anfall dagen efter som inte går att hejda. Däremot har jag upptäckt Naproxen och tar numera tre tabletter vid minsta känning av migrän. Helt klart det som funkat bäst.

Vad har du tagit för medicin fram till nu?
Hur dåligt mår du när du har migrän? Kan du ta tabletter utan att spy upp dem?

Min migrän varierar i intensitet och det som hjälper mig när det är som allra värst är att kombinera en Zomig Nasal med 2 panodil och en diklofenak som sköljs ner med en stor energidricka. (och det är något mer i den drickan än koffeinet, för det duger inte med att komplettera med koffeintabletter - jag dricker inte kaffe - utan det ska vara just den här kombinationen för att ge maximal effekt...) Och sen två timmar nerbäddad i ett mörkt och tyst rum - helst med den älskade katten på magen...
När det är en mindre "känning" brukar det räcka med panodil + diklofenak, fast gärna energidryck även då...

Jag tar 50-75 mg diklofenak och vilar/sover några timmar eller en natt. Som barn fick jag naproxen men minns inte dos, har naproxen mot annan smärta men vet inte hur mycket man kan ta av den mot migrän så håller mig till diklofenak.

För mig räcker två Eeze (diklofenak) om jag i samma veva lägger mig och lyckas somna. Har inte vågat prova annan sort eftersom migränen blir fruktansvärd om inte tabletterna tas inom en kvart.

Jag är enormt tacksam över att min migrän är såpass lättbehandlad.

Är Eeze bättre än andra diklofenak? Undrar eftersom den är rätt mycket dyrare än generisk diklofenak.
Eeze 25 mg 18 tabl = 91 kr
Diklofenak ratiopharm 25 mg 20 tabl = 19 kr
Jag TROR det var ratiopharm jag provat en gång, och den var utan verkan för mig. Om det var en tillfällighet vet jag inte.
Men efter det chansar jag inte, för mig är Eeze helt klart värt de extra kronorna och veta att det hjälper.

Har alltid en karta Eeze i väskan och så fort jag får auroraflimmer tar jag tabletter, avbokar allt som är planerat för resten av dagen och letar reda på närmaste mörka rum med säng i :D
Helst hemma.

För mig funkar inte tablettar. Alls.

Zomig nasal funkade skitbra! Dyra, men snabbverkande.

Treo i dubbeldos funkar ibland om jag är snabb. Där krävs det att jag vilar en stund också.

Det sämsta med de två ovanstående är att man inte får ta så många gånger i månaden. Minns inte om det var 3 eller 6 doser, vilket hjälpte mig föga då jag hade 10-15 anfall/månad.

Jag har övergivit receptbelagd medicin till förmån för diklofenak som fungerar bäst för mig.
Jag köper Voltaren som är billigast.

Inte provat de receptfria, men säger som flera andra att oavsett så blir det billigare att få det utskrivet (i längden om inte annat). Jag tar sumatriptam plus tre pronaxen. Då försvinner alla symtom (synbortfall, aura, domningar, huvudvärk) förutom att jag är typ borta i huvudet (kan inte skriva ett sammanhängande sms på tre ord ens).

Inte provat de receptfria, men säger som flera andra att oavsett så blir det billigare att få det utskrivet (i längden om inte annat). Jag tar sumatriptam plus tre pronaxen. Då försvinner alla symtom (synbortfall, aura, domningar, huvudvärk) förutom att jag är typ borta i huvudet (kan inte skriva ett sammanhängande sms på tre ord ens).
Det kan ju vara en idé att prova de receptfria först, så man vet om de funkar utan alltför stora biverkningar...

Fast det är ju ändå så att olika personer reagerar olika på samma läkemedel. Och det går inte att förutsäga vem som kommer reagera hur.
Eller så är det bättre att prata med en läkare som kan rikta en rätt utifrån de symptom man har innan man laborerar själv...

Fast det är ju ändå så att olika personer reagerar olika på samma läkemedel. Och det går inte att förutsäga vem som kommer reagera hur.

Absolut. Men jag vill nog ändå påstå att en läkare har större möjlighet att rikta rätt än gemene man. Dessutom kan det ju bli ganska dyrt (förutom farligt) att prova sig igenom sortimentet av smärtstillande. Och många gånger vid just migrän (min upplevelse när man pratar med andra om det i alla fall) är det kombinationer av olika smärtstillande som är nyckeln, och då kan det bli riktigt farligt att laborera själv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här! Jag är naturvetare/tekniker och hon är...
Svar
17
· Visningar
607
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: SaraXX
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 487
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar