Midnattsolsritten 160km

A

a_schuber

Tänk om vi kunde ha en RIKTIG TUFF ritt i norra Sverige som verkligen var en riktig ÄVENTYRSRITT?!
Ritten skulle gå från ett ställe till ett annat som Tevis Cup och banan skulle vara jättevacker i fjällnatur, upp och nerför backar, genom forsar, över broar. Gärna med en historisk anknytning, typ samernas sommarvandring (?finns det?, eller gruvväg. (Samerna är inte det våra cowboys!).
Ritten skulle ha hög status - målet för varje liten ryttare är att någon gång ha klarat den. Varje år är det massor med internationella ryttare som vill rida. Hela svenska eliten vill rida den för att visa att man är en skicklig ryttare och tränare.
Uppfödare som vill föda upp distanshästar har som mål att just deras hästar ska genomföra ritten - det är något som alla distansryttare har koll på, vilka linjer presterar bäst.
Distansen får sig ett rejält uppsving i den norra delen av Sverige som borde krylla av distansekipage.

När rider vi???!!!

Sv: Midnattsolsritten 160km

Vilken fantastisk idé! :bow: Jag ställer upp som funktionär, under somrarna har jag ju bara 40-50 mil till norra Norrland. :angel:

Tänk om vi kunde ha en RIKTIG TUFF ritt i norra Sverige som verkligen var en riktig ÄVENTYRSRITT?!
Ritten skulle gå från ett ställe till ett annat som Tevis Cup och banan skulle vara jättevacker i fjällnatur, upp och nerför backar, genom forsar, över broar. Gärna med en historisk anknytning, typ samernas sommarvandring (?finns det?, eller gruvväg. (Samerna är inte det våra cowboys!).
Ritten skulle ha hög status - målet för varje liten ryttare är att någon gång ha klarat den. Varje år är det massor med internationella ryttare som vill rida. Hela svenska eliten vill rida den för att visa att man är en skicklig ryttare och tränare.
Uppfödare som vill föda upp distanshästar har som mål att just deras hästar ska genomföra ritten - det är något som alla distansryttare har koll på, vilka linjer presterar bäst.
Distansen får sig ett rejält uppsving i den norra delen av Sverige som borde krylla av distansekipage.

När rider vi???!!!

Vem har läckt idén från vår klubb? ;) Ja, inte platsen men temat.

Hälsning Maja

Anna! Nu får du börja plugga lite inte bara sitta och drömma..och glida runt på internet..;)
Du ska se att det blir äventyr nog när du skall ut och tävla 3 hästar i år med 3 ungar i hejarklacken he he he
Kul ide dock!!!

Tanken är god. Frågan är bara om folk är beredda att åka så himla långt som det blir om man ska rida i norra norrland.
Kommer det verkligen att locka folk nerifrån Europa?

Både ja och nej.
Ja, för om det blir en riktig häftig ritt och som får en mycket hög status så tror jag eliten kommer. Tänk i USA kan de sitta och åka med sina trailers kors och tvärs över kontinenten. Sheikerna kanske sätter upp en träningscamp i Östersund....
Norra norrland är uppfattas som exklusivt av många. tänk på ishotellet tex. Det kanske kommer ryttare från malaysia (där finns det några rika, duktiga som rider).
Ritten ska tilltala många från olika aspekter.
Finns det inte EU bridrag och likanande som kan sponsra det hela för att hålla bygden levande osv.
Nej, för det är inte särskilt många just nu som rider distans och vi kämpar som sagt med att få folk till vanliga ritter. Sverige är dessutom en liten ankdamm med små ankor som sitter och kvackar (jag?) och inte så intressant ur ett internationellt perspektiv.

Mina tankar har en tendens att rymma till hästar, distans och tusen frågeställningar och idéer runt det istället för det dom ska tnka på:smirk:

För att ritten skall bli internationellt känd snabbt tror jag att Vasaloppet är det bästa! Att tex rida vasaloppsbanan som soloritt dvs inte få ta hjälp av medhjälpare under ritten utan enbart använda sig av arrangörernas vatten, egen medhavd fika osv. " veterinärgrindar utmed banan. Kan finnas två klasser, en "elit" med gemensam start och spurtpriser efter banan samt en öppen klass för de som vill starta i mindre grupper. Så likt Vasaloppet som det går. Jag tror att distansen kan höja sin status om man satsar på att marknadsföra den bland uthållighetsidrottare (skidåkare, löpare, cyklister) som inser vilken typ av träning som ligger bakom en distanshäst.

Jag har frågat om man fick rida längst spåret (det är på min "hemmaplan") och det var inte tillåtet. Men om man frågar lite mer seriöst och lägger fram ett "paket" om en ritt så kanske det är mer positivt.
Jag tycker det är en kanonbra idé!

Ja, knottsvärmarna lär ju verkligen upplevas som exotiska - och del av utmaningen...:crazy:

/Addi, glädjedödare.

Ingen som kommer ihåg Vasarittens ursprungliga idé?
Och varför det inte fungerade - då!
Kanske fullt möjligt att med nya friska idéer rekonstruera konceptet.

Likaså Hasse Norins tankar o försök med "Lake Siljan Challenge Ride"

Nu finns ju "Ridlad Siljan" med möjliga långa ridvägar.
Vasaloppsspåret är ju en sträckning som fungerar vintertid - undersommaren lite blött här o var :angel:

Ja men en vinterritt i snö vore ju härligt!!! Jag red Järlåsa när den gick och det var jättekul och hästen trivdesa bra. det innebär ju säkerligen en utmaning utöver det vanliga för internationella (läs främst arabsheikerna) ryttare!!!

Har faktiskt tänkt på samma sak själv, Mora-bo som man har gått och blivit.

Lite man against horse race som går i England fast det blir häst emot skidåkare? ;)

Idén är ju jättekul!
Så varför inte dyka upp på Dalarnas Distansryttarförenings årsmöte nu på sön 25 mars 15.00 i Församlingshemmet i Bjursås och ta upp idén till mer konkret diskussion!!??
Vi kommer också att diskutera den planerade "Norrcupen" med Vasaritten, Svegsritten och Kanonritten 2008. Alla idéer och goda krafter behövs!

Låter roligt. Jag var med på vararittens ursprungliga tid och det var ju härligt men lite före sin tid, ryttarantalet var för litet.

Vasaloppet går inte att rida eftersom markerna är sumpiga när det inte är fruset.

Förslag på ny ritt (som egentligen borde genomföras 2007) är Linnéritten. Vi rider hans Dalaresa som ursprungligen genomfördes just till häst. Ritten utgick från Falun med målet att via Siljansbygden, resa över fjällen till Röros i Norge, och sedan tillbaka längs med Västerdalälven. Ritten tog 6 veckor ursprungligen inkl expeditioner. Vi klarar det nog lite fortare. Vissa av vägarna finns kvar idag.

Karin

Åhhh. vad kul!!!! Det är väl sådana ritter som är meningen med livet:)
Jag kommer upp till Mora i sommar med häst. Kan vi inte rida ut på äventyr?!

Jag tror på att återuppliva Siljans Challenge Cup. Jag skulle gärna vilja rida den själv. Nu är det på gång med ridled runt Siljan. Vad jag fattat det så är det klart runt Orsasjön, så då blir det lättare att arrangera.

Det borde gå att hitta lite alternativa bansträckningar för en Vasaloppsritt. De kör ju den på rullskidor....
Vissa delar går över myrar, men långa sträckor är på vägar och fina stigar (har faktiskt gått och sprungit en stora delar i min hurtiga ungdom). Det finns mycket grusvägar som man skulle kunna ta istället för myrarna.
Vasaloppet är ett starkt märke och de brukar vara pigga på ideér.
Tänk om man kunde inför deltagande i Vasaloppsritten som ett kriterium för "Ultraklassikern". Det finaste man kan göra ;)

Som sagt: DDRFs årsmöte på söndag är den självklara utgångspunkten för ett fortsatt konstruktivt planerande om man vill komma längre än önsketänkande.....

Lite långt från Linköping....men du har helt rätt!
"Snacka går ju, men snacka så det går är svårare" Citat från en känd distansryttare

Här nere drömmer jag om en Göta Kanal ritt, men det blev en tummetott - Ekenäs 20 km PP :smirk:
Siktar man mot stjärnorna så hamnar man i Östgötaleran....

Lycka till på mötet. Hoppas det kommer många som brinner för distansen och som vill engagera sig!!!

Men en knappnål kan ju bli en silverskål - eller hur?

Liknande trådar

Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
96 160
Senast: malacogott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar