Midjemått?

misan

Trådstartare
Finns det någon måttabell över vad som är "normalt" midjemått under graviditet? Har gått 15 + 4 och mätte magen för första gången, får se om jag vågar avslöja det :o
Vet i och för sig inte vad jag hade innan, men jag har nog gått upp sådär 6-7 kg.

Sv: Midjemått?

Skulle inte tro att det finns någon sån tabell för magen är ju jätte individuell. Jag fick mage direkt och någon annan fick kanske inte mage förrän i v. 30, en del får knappt någon mage alls och någon annan får jätte mage. Allt beror ju på hur man är byggd, hur barnet ligger och hur livmodern ligger osv osv.

Tillägg: Det finns nog inget "normalt" midjemått bland gravida, alla är olika.

Senast ändrad:

Det beror ju på hur man ser ut innan (hur bred man är). Hur bebisen ligger påverkar mycket, bara vänta du tills bebisen är rät stor och trycker ut magen på e sida, då ökar nog måttet mycket:D

Som Michellan sa är det helt individuellt.

ja vet att när jag mätte runt v 33 eller nåt hade jag 112 cm och jätteliten mage. En annan här hade mindre mått, men en jättemage!

Ja det är klart att det varierar, kändes bara som mina 97 cm var så mycket. Men som sagt vet jag ju inte vad det var innan heller :) men stor o rund är den!

inte mig du menar;) 108cm dagen före bf v 39 med jättemage!!

ligger först i mag-tråden fast då i v 34

tillägg: 102cm var den på bilden:)

ja vet att när jag mätte runt v 33 eller nåt hade jag 112 cm och jätteliten mage. En annan här hade mindre mått, men en jättemage!

Kan de ha varit jag?

92 cm
29920714.jpg

Midjan är ju jättesvår och väldigt varierande. Kan ju diffa säkert över 1 dm beroende på om de sticker ut en fot eller lägger sig på sniskan.
SF är nog mer att gå efter och där finns ju en normalkurva. Då mäter man livmodern.

+ tinissen

nej jag har för mig att det var voltis, det var i vår hösttråd iaf:)

Nu fick jag träningsmotivation.. mitt midjemått nu är 90 cm.........

Ptja, jag har i princip samma midjemått och när jag mätte senast var jag i typ 14+0 ;-) Jag är definitivt inte stor i vanliga fall :rofl:

Under de sista tre månaderna ändrades mitt midjemått från 97 till 103 cm. Innan dess mätte jag inte. Innan jag blev gravid låg midjemåttet på 68 cm.

Såhär ser min mage ut i vecka 14+1:
76278_459826298651_540403651_5638908_8093432_n.jpg

Vet inte mitt exakta midjemått som ogravid men definitivt under 70 cm. Jag har alltså formligen exploderat :rofl:

Du kan alltså vara lugn, du är normal :D (Alternativt vi är båda onormala.)

sfmåttet är inte ett bra sätt att mäta magen för att jämföra;) jag låg över översta kurvan och testades för graviditetsdiabetes(negativt) och hade mindre mage än en kompis som gick på tillväxtul för att hon låg väldigt lågt och knappt ökade.. hon fick en bebis på nästan 4kg och jag fick en på 3200..

jag tycker nästan ett bättre mått vore att räkna procentuellt med utgångsläge från midjemått innan graviditet (under förutsättning att man inte lider av någon större övervikt)

jag tycker nästan ett bättre mått vore att räkna procentuellt med utgångsläge från midjemått innan graviditet (under förutsättning att man inte lider av någon större övervikt)

Fast det är ju inte heller något bra mått, finns ju de som det knappt syns att de är gravida och får ut normalstora barn. Ska de då istället vara oroliga för att deras barn inte utvecklas som de ska?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 071
Senast: super
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 715
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24