Microsofts brandvägg!

Tigertofflan

Trådstartare
Ah, jag vet inte vad jag ska göra!

Om jag tar emot en mp3 (vet inte om samma sak händer med andra filer - har inte provat...) via windows live messenger 8.0, går allt smärtfritt. Klickar jag sen på dendär länken man år upp när filöveföringen är klar, får jag en ruta som ser ut såhär:

4cu4iv5.jpg

Det har jag då räknat ut är windowsbrandväggen som spökar. Det som är skumt däremot är att den är avstängd!!!

2nm0h8n.jpg

och även om den nu skulle få för sig att inte vara avstängd så står ändå messenger som undantag:

42x9q34.jpg

Så vad i hela friden är det som händer? Jag har förövrigt Norton Internet Security igång och fullt fungerande.

Sv: Microsofts brandvägg!

Men efter vad du skriver så verkar överföringen av filen fungera och det är först när du öppnar den som det klagas? I så fall är det inte brandväggen (skulle blockerat överföringen) utan en annan del av skyddet. Ingen koll på de systemen i Windows (kör för gammal version för att ha sådant) men har du testat att helt enkelt öppna filen direkt istället för via länken i Messenger?

Ja, jag kan öppna filen direkt från hårddisken om jag går in i mappen där den sparats. Men varför kan jag inte öppna den direkt via länken? Varför stoppar en brandvägg - som inte ens är igång - mig från att göra det?

Det är messenger som stoppar dig från att öppna filen, inte brandväggen.
Messenger betraktar vissa filer som hot och försöker stoppa dessa.

Kan jag ändra detta någonstans? Typ lägga till undantag eller något?

Så här står det i hjälpen för Windows Live Messenger:
(Den här infon hittade jag på Hjälpsidorna som poppar upp om du klickar på "Hjälp" i "filöverföringrutan" som beskrivs nedan.)

Aktivera delning och överföring av potentiellt skadliga filtyper
Så här gör du det möjligt att dela och överföra potentiellt osäkra filtyper i Messenger:

1. Klicka på Alternativ på Verktyg-menyn.
2. Klicka på Filöverföring i den vänstra fönsterrutan.
3. Avmarkera kryssrutan Inaktivera filöverföring automatiskt för kända riskfiltyper.
4. Klicka på OK.

Obs!

*

Vissa filtyper kan innehålla virus eller andra potentiella säkerhetsrisker för din dator. Därför förhindras vissa filtyper från att delas ut eller överföras till dina kontakter i Messenger. I Messenger blockeras som standard filer med följande filnamnstillägg:
.ade .adp .app .asp
.bas .bat .cer .chm
.cmd .com .cpl .crt
.csh .exe .fxp .hlp
.hta .inf .ins .isp
.its .js .jse .ksh
.lnk .mad .maf .mag
.mam .maq .mar .mas
.mat .mau .mav .maw
.mda .mdb .mde .mdt
.mdw .mdz .msc .msi
.msp .mst .ops .pcd
.pif .pl .prf .prg
.pst .reg .scf .scr
.sct .shb .shs .tmp
.url .vbs .vsd .vb
.vbe .vsmacros .vss .vst
.vsw .ws .wsc .wsf
.wsh
* Filer med ett spärrat filnamnstillägg går inte att dela med andra användare. Ett utropstecken visas över filens ikon och ikonens knappbeskrivning förklarar att filen har spärrats av säkerhetsskäl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka