Mickelm träns

Lott12

Trådstartare
Hej!
Vad tycker ni om micklemtränsen, för nackdelar? Vilken typ av hästar passar dom?
Min häst störs väldigt mycket av när saker rör sig i munnen, hjälper micklemtränset på något sätt emot detta?
Tack på förhand!

Hej!
Vad tycker ni om micklemtränsen, för nackdelar? Vilken typ av hästar passar dom?
Min häst störs väldigt mycket av när saker rör sig i munnen, hjälper micklemtränset på något sätt emot detta?
Tack på förhand!

Hej!
Jag har ett micklemträns till min ponny, och tycker det är ett snyggt träns till relativt bra pris.
Tycker de är normala i storleken, fick dock göra väldigt många extrahål i käkremmen då jag upplevde den som väldigt kort :)
Personligen så har jag inte märkt någon skillnad från när jag rider ned "vanliga" träns, men det kan ju bero på häst.
Angående att hästen stör sig när det rör sig mycket i munnen så finns det ju clips som följer med. Dessa fäster man från nosgrimman till bettet såvitt som jag har förstått. Har dock aldrig testat dessa själv.
Hoppas det var till hjälp! :)

Hej!
Tack på förhand!
De delade sidostyckena på Micklem och Shape hjälper till att stabilisera huvudlaget och bettet, likaså clipsen på Micklem som dock inte är godkända för tävling. Men du kommer aldrig komma ifrån grundproblemet med att hästen ogillar skrot i munnen tyvärr.

Vissa hästar (min till exempel) passar utmärkt i Micklem medan det inte alls passar på andra. Enda sättet att få veta är att testa.

Använder du clipsen stabiliseras bettet, vilket det dock gör med tex en bettlyftare/betthållare med.

Jag tycker om Micklem för det trycker mindre över kindtänderna än många andra. Dock på min så hamnar nedre remmen över eller direkt emot bettet och trycker det uppåt. Så hästtandläkaren la in veto mot att fortsätta använda det på henne.

Märkte ingen skillnad åt något håll på hästen.

Mitt halvblod märkte jag ingen skillnad på men han är ganska okomplicerad. Fullblodet som normalt sett är fipplig med bettet blev mycket bättre med Miklemtränset och då har jag inte ens clipsen i.

Min känsliga kille som hatar ostabilitet i munnen är helt annorlunda att rida på micklem jämfört med "vanliga" träns. Han är mycket mer tillfreds och stabil i arbetet.

Tycker det är bra läderkvalitet till ett bra pris. Storlekarna är relativt normala åt det mindre hållet. Min ligger mellan full och xfull, på andra träns har han full men på micklem gick inte käk- och nosrem runt i full. Utan fick ta LH (large horse) vilket sitter som ett smäck :)

Tack för svaren! :up:Vilken storlek hade ni valt till en islandshäst med ganska kraftigt men litet huvud?:confused:

Jag har storlek standard horse till större islandshäst :)
PSX_20161127_163138_zpst9emyf0v.jpg

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Senast: Reshästen
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Bison
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 096
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London