Micke får licensen tebax efter 1 år!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
Sv: Micke får licensen tebax efter 1 år!

Varför skulle han stämma STC?
Han ska vara nöjd med att han slapp undan med ett års avstängning och böter.

Jag tycker det tjaffset var löjligt faktiskt....

Det tycker inte jag. Han bröt mot reglerna och han visste precis vad han gjorde. :mad:

Jag tycker det tjaffset var löjligt faktiskt....

Tjaffs :confused:

Som uppfödare kan jag garantera att de flesta i alla fall inte tycker att listhingstfusket är något löjligt tjaffs utan en stor skandal.
Tyvärr var det inte enbart Love You det fuskades med.

I samma veva överbokades Credit Winner rejält.
Vem som bär ansvaret för det låter jag dock vara osagt.
Man tog alltså betalt för fler än 25 bokningar utan att redovisa det.....fusk, men fina extrapengar (5000:- / bokad häst).

Inte konstigt att Credit Winner hade 96 % levandefölstatistik.:angel:
....och Love You måste väl ha fått långt över 100%....lite snopet för de uppfödare som trodde att det skulle finnas endast ett litet antal exklusiva Love You avkommor.

Jag tillhör inte kategorin som tycker att det här är lite tjaffs och att det är synd om personen som medvetet lurade folk och skadade hingsthållarnas och travets rykte.

Jag tycker bokningsavgift bjuder in till fusk. Det skulle vara inbakat i priset tycker jag. Ingen dräktighet inga pengar. När man anmäler intresse för en hingst kan låt säga 10% av språngavgiften behöva att betalas, och betalas tillbaka om stoet går tomt.
gulan

Tjaffs :confused:

Som uppfödare kan jag garantera att de flesta i alla fall inte tycker att listhingstfusket är något löjligt tjaffs utan en stor skandal.
Tyvärr var det inte enbart Love You det fuskades med.

I samma veva överbokades Credit Winner rejält.
Vem som bär ansvaret för det låter jag dock vara osagt.
Man tog alltså betalt för fler än 25 bokningar utan att redovisa det.....fusk, men fina extrapengar (5000:- / bokad häst).

Inte konstigt att Credit Winner hade 96 % levandefölstatistik.:angel:
....och Love You måste väl ha fått långt över 100%....lite snopet för de uppfödare som trodde att det skulle finnas endast ett litet antal exklusiva Love You avkommor.

Jag tillhör inte kategorin som tycker att det här är lite tjaffs och att det är synd om personen som medvetet lurade folk och skadade hingsthållarnas och travets rykte.

Okey, då ändrar jag min uppfattning eftersom jag inte satt mig in i det hela..

Jag hade inbillat mig att han "bara" tagit ålands ranson för betäckningarna och betäckt med dom i sverige! För det tyckte jag var "the same, the same, but different".. om man säger så...

Ingen dräktighet inga pengar

Ditt förslag låter inte tokigt alls, men vi stoägarna måste kanske acceptera att stå för en del av risken om stoet inte tar sig.

Jag kan gärna betala en bokningsavgift och stå för risken att mitt sto inte tar sig, men lurad !!!! vill jag inte bli och fusk är väl något travsporten normalt brukar ta avstånd ifrån.

Jag vill att travet ska vara fri från fusk från start till mål.

Jag hade inbillat mig att han "bara" tagit ålands ranson för betäckningarna och betäckt med dom i sverige! För det tyckte jag var "the same, the same, but different".. om man säger så...

Jag kan mycket väl förstå att man kan tycka att det inte är så farligt med en liten "ålandsaffär" och förstår dig på sätt och vis.

Det är bara så att jag reagerar starkt när jag vet att det fuskats även med annat.....observera att jag inte nämner några namn när det gäller vem som bär ansvaret för just Credit Winnerfusket....det var bara ytterligare ett exempel på hur det gick till med listhingstarna då det fanns en begränsning på 25 st.
(Jag tog personligen väldigt illa vid mig när jag upptäckte att vårt sto inte fanns med på listan och därför är det här en het potatis för mig. Jag vill kunna lita på folk ;) )

:idea: Har du begärt tillbaka bokingsavgiften?

Ja, plus att vi vid upprepade tillfällen begärt att få en kopia på journalen för att veta säkert att vårt sto verkligen blev inseminerad.
Erkänner att jag tvivlar på att det fanns något större intresse att får henne dräktig eftersom kvoten var fylld med råge och vi var sista hästen den sommaren :confused:

Har varken fått journal eller återbetald bokningsavgift....blev hänvisad till spermaleverantören....som i sin tur skickade tillbaka ansvaret på stuteriet. Juristen på STC och hingsthållarföreningen är informerad och jag har god lust att gå vidare i ärendet, men det känns som om det kostar mer än det smakar och skulle säkert bara klassas som ytterliga en liten "tjaffshistoria".

Det handlar inte om att bråka eller få tillbaka våra pengar utan mer om att alla vi små uppfödare i fortsättningen måste kunna lita på att allt sköts enligt reglerna när vi lämnar våra ston på betäckning.

Lyckligtvis har vi mycket goda erfarenheter från alla andra stuterier vi anlitat...tråkigt att den som missköter sig får en massa publicitet och sympatier...och dessutom har mage att ens tänka tanken att stämma STC ....känns helt fel :mad: :mad: :mad:

Okey, då ändrar jag min uppfattning eftersom jag inte satt mig in i det hela..

Tror att dom som betalat 55 tusen i avgifter och sedan fick veta att deras föl nog inte skulle kunna gå att registrera p.g.a. att det hade fuskats, inte alls instämmer med dig.

Ägarna fick vänta ända till Luciadagen innan registreringen blev aktuell.
Hur kul är det på en skala från ett till tio att inte veta om det blir en jäkligt dyr ridhäst (i bästa fall) eller travhäst??

Det har fuskats grovt.

Dräktighetsprocenten är ca 50 på fryst.
Så någon med bra miniräknare får säkert fram hur många ston det igentligen hade fuskats med.

25 ston var med på listan.
Av dom så skulle i bästa fall 20 fölat...
Love You fick 63 levande föl 2005..
Bortåt 40 föl "extra" kom ut alltså.
Vi kan dra av tio som var i frankrike.

30 kvar...levande föl.
Men 50 procent dräktighet på fryst så skulle alltså 60 märrar ha seminerats "på Åland"
Ta detta gånger 5000 kronor i bokningsavgift..och andra avgifter..

Hejochhå..Och denna matematik gäller enbart Love You

Så hur kan man försvara detta??????
Licensen kunde ha behållits.
Men semintillståndet skulle ha dragits in.
Jag skulle i alla fall bli av med den om jag gjorde samma sak.

Men dom stora elefanterna klarar sig alltid, och skaffar sig en
fan-klubb på köpet

AM

Stå på dig! Det här är ju en sida av historien som inte kommit fram i ljuset!

Stå på dig! Det här är ju en sida av historien som inte kommit fram i ljuset!

Att man ser så milt på Love You affären gör inte direkt att vi känner oss motiverad att slåss för vår sak.
Fusket med just vår häst känns som en droppe i havet.

Men dom stora elefanterna klarar sig alltid, och skaffar sig en
fan-klubb på köpet

AM

Hey, hey, heyyy... *sträcker händerna i luften* varför hoppar du på mig :confused:

Du såg ju mitt inlägg att jag ändrade min uppfattning ... nu är du orättvis! :mad:

:bow: Hoppas du har orken att fortsätta strida! Någon lär ju börja...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Scargel i tidigare regin Foto: Micke Gustafsson, ALN Scargel, tidigare hos Petter Lundberg, gör under söndagens...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Maid For Tag efter V75 segern I mitten av februari. Foto: Micke Gustafsson, ALN Igår kväll hade det norska förbundet sin stora...
Svar
0
· Visningar
566
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Jenny Andersson lärling hos Lutfi Kolgjini kvalade igår in ett av förra årets stora stjärnskott, Garland Kronos. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
622
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Hon är Sveriges yngsta kvinnliga proffstränare, Mimmi Elfstrand 24 år. De senaste veckorna har hon upplevt sin korta karriärs...
Svar
0
· Visningar
738
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka