Saybia

Trådstartare
En fundering ang. MH, kanske bara jag som är lite korkad men jag är dåligt insatt men vill gärna lära mig ;) Så, hur avläser man ett MH, vad står siffrorna för?

Har anmält min hund till MH senare i höst, hade varit kul att komma med men har inga större förhoppningar då jag knappast tror att nakenhundar prioriteras högt :D, men det hade i allafall varit roligt...
Kommer hållas ett par MH här i höst så jag hade tänkt att ta mig till bruks och kolla i allafall.

Kan ju också passa på att fråga vilka som har gjort MH med sin hund och vad ni har för ras och hur det gick :)

Sv: Mh

Jag hittade ett bra svar och beskrivning på frågan ang. vad siffrorna står för men det hade fortfarande varit skoj att höra andras erfarenheter av MH :bump:

Tja... jag har över ett år kvar tills dess-men jag längtar ändå!:p
(Har en 11 v schäfervalp här hemma)

Så jag får återkomma om ett år med min erfarenhet:angel:

Senast ändrad:

1-5 beror på vilket moment men som ex
kontakt hälsning:

1 Avvisar kontakt-morrning och/eller bitförsök
2 Unviker kontakt-skyggar och drar sig undan
3 Acceepterar kontakt-helt oengagerad, men drar sig inte undan
4 Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad.
5 Intensivt kontaktbettende mot testledaren, kan hoppa och gnälla.

Sen är det ju upp till dig vad du tycker är bra vad du ska ha hunden till o.s.v.

har du en sällskapshund vill du nog inte ha 1-2 ex

vill du ha en vakt hund är ju en 1 kanske

Så det är upp till dig som sagt. Jag vill ju ha på detta moment 3-5 allt annat är inte accepterbart.

Hoppas du kommer med då!
Jag åkte på ett Mh för dalmatiner...fick dock reda på några dagar efteråt att de anordnat ett MH på lokala bruksklubben samma helg där det ett antal lediga platser. Där försvann de pengarna på tågbiljetter...men men, det är kul att se hundar av samma ras göra beskrivningen.

När du gjort MH:t så skriver beskrivaren i hundens vacc. intyg att hundens har känd mental status. Därefter får du 2 exmeplar av resultatet, det ena är ditt (där står även förklaringarna till alla moment på baksidan, numrerat 1-5). Det andra exmeplaret är uppfödarens (utan förklaring på baksidan)...rätt dåligt egentligen...min hund var den första från hennes kennel som beskrevs. Jag tror inte hon förstod ett skvatt av vad alla siffror betydde...

Jag tror inte du behöver vara orolig för Mh:t. Du har med dig en testledare genom alla moment som innan beskriver vad som kommer hända och vad du ska göra i de olika situationerna.

Åh, det låter skoj i allafall :)
Som sagt är jag inte alltför hoppfull om att vi ens kommer med men det skulle vara kul i allafall. Annars får vi ta det nästa år istället och kommer vi inte med då heller så får vi ta det året efter det, vet folk med min ras som fått stå i kö 2-3 år eftersom andra raser går före så jag är beredd på att få vänta ;)
Har ju inga "krav" på mig att jag måste göra MH på min ras osv. så jag gör det bara för min egen skull och för att se hur hunden reagerar på olika situationer.
Är inte alls nervös ifall jag skulle komma med, det känns bara roligt fast jag antar att man kommer bli lite uttittad bland alla bruksmänniskor när man kommer med en "nakenfis" :rofl: , men det får jag väl bjuda på...

PIRU: Tack :bow: Hittade förklaringen till alla moment och vad siffrorna stod för. Har suttit och noga läst igenom dess betydelse och nästan kunnat gissa mig till vad min hund skulle göra i vissa moment :angel:

Men då finns det numer ett helt underbart diagram på SKK Avelsdata :) Logga in där och kolla på din hund!

Jag har gjort MH med min Labrador och det gick jättebra :) Dock låga siffror på allt vad kamp hette eftersom att jag aldrig gjort något sådant med henne. Så att kampa med en främmande gubbe var ju lite svårt :p Å andra sidan, så var hennes kamplust jättestor, så skulle hon triggast igång ändå!! Jag har sett en Labradorkille på 6 år som ägaren ALDRIG kampat med (hon är jättenojig över det) Han högg trasan och hängde i den och det verkade som att man kunde lyfta hela hunden. Sen tog han trasan i munnen och försökte få igång publiken :) Det var också hans första gång, och då får man väl lov att säga att den var högre ;)

I övrigt så var det snabba avreationer på allt. Inga reaktioner på ljud etc. Sen kom spökerna och de var lite läskiga... Då ställde hon sig strax framför mig och skällde och morrade med raggen uppe. När jag kopplade loss så gick hon till spökernas utgångspunkt för att nosa på vad det var för filurer. Lite smart tyckte jag ;) Sen var det kramar och pussar på dem när hon insåg att det var människor!!

Henne skulle jag vilja mentaltesta, men nu har jag sumpat hennes ålder helt. Kanske om jag skulle lyckas hitta någon som gör det privat..?

Har ju inga "krav" på mig att jag måste göra MH på min ras osv. så jag gör det bara för min egen skull och för att se hur hunden reagerar på olika situationer.
Är inte alls nervös ifall jag skulle komma med, det känns bara roligt fast jag antar att man kommer bli lite uttittad bland alla bruksmänniskor när man kommer med en "nakenfis" :rofl: , men det får jag väl bjuda på...

I know the feeling! Har en chihuahuavalp jag tycker verkar ha ett bra psyke och han ska miljötränas järnet, gå lydnadskurser (gärna tävla lägsta klassen om det går, hihi) & allt annat som en massa stockholmsvavvor inte får se röken av i sina väskor.. Vill gärna göra mh med honom när han är äldre, och det lär ju både bli svårt att få plats & sen lär man väl få en del kommentarer.. Men försöka går ju ;):banana:

Jag ska göra mh:t med min grabb den 26:e augusti (rasklubben som har anordnat) så det ska bli spännande :) Egentligen så skulle han ha gjort det den 4:e men hon som har hand om det bokade testledaren en dag och banan en annan ;) klantigt! Så vi får se hur det går :D

Det är givet för mig att min hund ska genomgå ett mentaltest.

Nu är det minst 1 år kvar ( eftersom lilltjejen knappt är 5 veckor )

Ras: Engelsk Staffordhire Bull Terrier

Hoppas på bra resultat eftersom det är tänkt att tiken ska gå i avel :D

Jag har gjort MH med min korthårscollie och är väldigt nöjd. :) Dessutom var det väldigt intressant, jag rekommenderar verkligen att du går med något eller några av de andra ekipagen och ser hur det går för dem.

Länk till Rovers MH

Jag skall göra MH den 1 /9 07
Skallbli kul att se. Har aldrig gjort detta förut.
Rottweiler tik 15 mån i dag

Har MH testat båda mina dv.schnauzrar och ingen av dem reagerde som jag trodde. Båda två var oräddare än vad jag trodde. Men jag är jätte nöjd med resultaten på båda två. Var jätte roligt att göra!

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 245
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 458
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp