MH - Förklara omdömet

Jozze

Trådstartare
Nu har Kaiser gjort sin MH-test och resultaten har kommit upp på Hunddata. Gick in och kikade på en "konkurrents" hundar (h*n hade talat så nedlåtande om Kaiser att jag var tvungen att kika på h*ns hunds resultat :smirk: ) och en av h*ns hade fått dels "Känd mental status", precis som Kaiser, men under det står det "Avsteg från avreak".

Vad innebär det?
Hunden sprang tydligen till skogs vid ett av "skrämselmomenten" - kan det ha med det att göra?
 
Sv: MH - Förklara omdömet

Alla hundar som har gjort MH bra eller dåligt har en känd mental status

Japp den stack då från det momentet.
 
Sv: MH - Förklara omdömet

Varför finns det då ett antal olika alternativ att kryssa i på protokollet? Kryssar man då i känd mental status plus ett annat alternativ?

Ok, men borde det inte stå en nolla som poäng i protokollet då? Eller att det momentet inte poängbedöms alls?
 
Sv: MH - Förklara omdömet

Varför finns det då ett antal olika alternativ att kryssa i på protokollet? Kryssar man då i känd mental status plus ett annat alternativ?

Ok, men borde det inte stå en nolla som poäng i protokollet då? Eller att det momentet inte poängbedöms alls?

Det finns ju olika o kryssa som oacceptabelt bettende ,Ägaren avbryter o.s.v. men hunden har fortfarande känd mentalstatus.

Det momentet bedöms som alla andra det står ju beskrivet varför hunden fick den siffran som den fick.
 
Sv: MH - Förklara omdömet

Ok. Första mentalbeskrivningen jag varit med om, och var inte ens där när den gjordes (tyvärr!), samt har inte protokollet tillhanda utan bara siffrorna. Men jag hänger nog med... ;) Tackar.
 
Sv: MH - Förklara omdömet

Inget moment underkänns eller poängsbedöms på ett MH. Siffrorna står bara som en kod för efterbehandling. Det kunde lika gärna stått ABC (om det var lika lätt att beräkna statistiskt eller dra medelvärden ifrån etc)
 
Sv: MH - Förklara omdömet

Ett MH är bara att man får se hur sin hund fungerar. Det är inget test som ger poäng mm. Att det står känd mentalstatus är just för den är känd, ingen annat. Spelar ingen roll hur resultatat blir.
Du kan inte bli "underkänd" om inte föraren avbryter eller om domaren avbryter för h*n tycker hunden inte fixar det.
Sen får hunden springa "ifrån momentet", bara den kommer tillbaka och sen släpper det som hände och de kan gå vidare ... Det visar bara hur hunden reagerar..
 
Sv: MH - Förklara omdömet

Svarar båda: slarvade med orden poäng/siffror. Menade siffror.
Har förstått nu att känd mental status ges hur "dåligt" det än går, men när protokollet gavs till föraren fick föraren en annan uppfattning vilken delgavs mig. Men hade någonstans i bakhuvudet att det, precis som ni säger, bara är en beskrivning på hur hunden funkar och inte har några rätt eller fel.

Gick hur som helst hyfsat, och i jämförelse med de andra gick det tydligen riktigt bra :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp