Metod som verkade fungera mot bråkig häst

T

Tia

Skaffade en häst. En rejäl bit där lilla jag var som en mygga i jämförelse. Till en början var han väldigt snäll och medgörlig. Men en dag började han ta kontroll och vände baken emot och försökte sparka flera ggr. både mot mig, de andra som besökte stallet samt resten av hästarna i flocken (förutom hans "bästis" i hagen). Självklart skapade detta kaos i flocken och det blev en mer eller mindre revolt mellan samtliga hästar. Detta gjorde han 2-3 ggr och jag visste inte vad tusan jag skulle göra. Den horsemanship människan som fanns tillgänglig som som sades vara riktigt duktig kunde inte heller hantera honom. Men så kollade jag på en dokumentär om vildhästars habitat. När jag tittade lade jag märkte till att ledaren i flocken läxade upp ett oönskat beteende hos en annan häst genom att tillfälligt utesluta hästen ur "gemenskapen".
Jag vet inte om metoden jag använde var rätt på något sätt men den fungerade finfint. Jag kom till stallet och han vände genast baken emot och började försöka sparka. Ja jagade bort honom från flocken så han fick hålla sig på avstånd (ca 10-15 meter). När han försökte komma nära med bakåtstrukna öron och ett jäkla beteende ställde jag mig emellan och hötte med armarna i luften. Han fortsatte med sina sparkar och lade öronen bakåt och agerade mest bara som en stor drummel, jag jagade bort honom igen. Vi höll på såhär stund men till slut stod vi bara och tittade på varann. Efter lång stund krökte han huvudet, tuggade samt gick fram och lade sin mule i min hand. Som en helt ny häst. Han har inte betett sig såhär igen och flocken blev mer enad än vad den förut varit och vi fick ett oerhört bara samspel och han började följa mig som om jag vore hans flockledare.

Gjorde jag fel? blev hästen skadad av det här på något sätt? vad kan det ge för effekter om man använder det igen?

Ni får gärna komma med teorier om det här men rent spydiga och icke givande kommentarer undanbedes.

Sv: Metod som verkade fungera mot bråkig häst

hej!
Jag tycker inte alls att du haneterade situationen fel. Det värsta som kan hända för en häst är att inte få va med i flocken, att bli utstött...har själv ett 4 årigt sto som va som en dröm från första början men efter att veckorna gick så började hon med olika dominans beteenden, hon flyttade mig runt i boxen hur hon ville, kunde inte gå ordentligt in/ ut från hagen, m.m..

Gjorde en massa övningar med henne, flyttade bakdelen/framdelen7 backade henne...ja allt...nu e hon som en dröm på riktigt, hon går bakom mig o jagkan gå överalllt med henne...så fortsätt...visa att d funkar inte...jag "vaktar" till o med hö högen som hon får på lunchen...annars förut blev jag översprungen...Lycka till..

Jag tyckte du gjorde rätt...Han blev inte alls skadad,du visade så "naturligt" du kunde att det inte var något accepterat betende att sura och sparka precis som en häst hade gjort. Du är ledare över honom en ledarhäst hade inte accpeterat att en häst som var lägre i rnag kommit och "moppsat" upp sig.

Jag tyckte du gjorde rätt...Han blev inte alls skadad,du visade så "naturligt" du kunde att det inte var något accepterat betende att sura och sparka precis som en häst hade gjort. Du är ledare över honom en ledarhäst hade inte accpeterat att en häst som var lägre i rnag kommit och "moppsat" upp sig.

:bow: håller med, tycker att du gjorde helt rätt.

enligt mig så gjorde du helt rätt:laugh:
som du själv säger så är det så vildhästar gör. stona tex jagar bort fölisarna när dom blir odrägliga och får inte komma in i flocken igen på ett tag.
jag brukar göra samma sak om en häst är svår att ta i hagen, dvs jaga bort o stå och pyssla med de andra pållarna ett tag, sen när den "svåra" kommer fram så klappar jag den lite och går sen därifrån. brukar inte ta in den då, utan kommer tillbaka senare för det.

din häst blev INTE skadad av detta, du sa bara ifrån till den på hästspråk att den skulle uppföra sig annars fick den inte vara med. mkt bättre att göra så än att ta fram pisken...

Det var ju hur bra som helst av dig att du kom på själv hur du skulle göra! Jag skulle gjort precis samma sak. Lycka till med din nu fromma häst! :)

Mycket bra gjort!:bow:
Min lilla welsh var svår, svår att fånga i hagen, hon bara gled ifrån när man kom i närheten. Vi försökte med att ta ut de andra för draghjälpen, lura med havre, sitta och glo i backen med grimman redo bakom ryggen men det enda som funkade varje gång var att låta henne bli sisten i hagen och det kan ju vara opraktiskt om man så säger.:p

Till slut lekte jag hingst som du. Jag gick efter henne och motade henne lugnt men bestämt. Hon fick inte stanna. Efter en halvtimme eller så hamnade hon i ett hörn (hagen var 3 ha) och plötsligt gav hon bara upp. Det var som om nån tryckte på en knapp inne i hennes vackra men tyvärr ganska tomma huvud (märren är mycket obegåvad även för att vara en häst). Hon bara ändrade hållning och klev fram till mig och stoppade nosen i grimman. Sen var det inga problem på väldigt länge efter det!

Senare läste jag om denna metod i Henry Blakes bok. Det finns nog även de som menar att det är NH gissar jag, men det kände jag inte till då. Jag försökte bara tänka som en flockledare. Vi har stor nytta av att hästen är ett flockdjur! Fram för fler tips om hur man kan agera häst!:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 701
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat