Metallbrems - vilket håll?

R

RikketiTinn

När man använder en sån där tångliknande brems av metall, hur ska den då sitta? Ska skänklarna peka ner mot marken eller åt sidan? Ska man vrida den något eller bara hålla den still i det läge där man sätter dit den?

Sv: Metallbrems - vilket håll?

Vi hade sådan metallbrems på stuteriet i England. Stängerna vändes nedåt ("öppningen" mot marken) och så klämde man, snurrade snörstumen så att den klämdes åt lagom hårt och fäste i hästens grimma. Det gjorde att man inte behövde hålla i bremsen utan kunde hålla hästen bättre med två händer. Vi vred inte bremsen på något sätt, men visst kan man "förstärka" dess verkan genom att hålla den, vrida åt olika håll, klämma ihop den mer osv.

Den ska sitta med öppningen nedåt, och så surrar du snöret om skänklarna så att den ditter lagom hårt och knäpper fast i grimman.

Vet inte om det beror på att jag "träffar" olika rätt, men ibland räcker det att bara sätta dit den, ibland får jag vrida och vicka lite lätt på den på min häst.

Tack för era svar, då ska den sitta som jag trodde :)

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka