metall på boxväggen

M

mala

Vad kostar det ungefär att köpa bockad metall att sätta överst på boxväggarna så att inte hästarna ska gnaga där? Har inga galler eftersom hästarna i stallet inte bråkar med varann och för att boxväggarna är höga. Alltså ska vi bara ha metall överst för i våras började dom gnaga överst på väggen.

Sv: metall på boxväggen

Vinkeljärn heter det :) Finns att köpa en massa olika sorters lister på ex Bauhaus. kostar väl 10-20 kr m. ca. beror på hur tjockt du ska ha.

Jag har köpt tunnaste plåten de hade. Det har räckt, det är mest smaken av metall mot tänderna de inte gillar.

men varför har de börjat gnaga? Har de inget annat nyttigare att äta, eller står de inne för länge?

/J

snigelfarmor skrev:
Vinkeljärn heter det :) Finns att köpa en massa olika sorters lister på ex Bauhaus. kostar väl 10-20 kr m. ca. beror på hur tjockt du ska ha.

Jag har köpt tunnaste plåten de hade. Det har räckt, det är mest smaken av metall mot tänderna de inte gillar.

men varför har de börjat gnaga? Har de inget annat nyttigare att äta, eller står de inne för länge?

/J

Vet inte varför dom börjat gnaga. Dom har både hö och halm i boxarna och står inte alls inne länge (21-07). Dom började gnaga när det var stormen och dom fick stå inne en halvdag för att vi skulle hinna laga hagen och ta bort farliga trän. Sen har dom fortsatt resten av våren så vi fick tillfälligt skydda väggen med tjärpapp.

Jag har en shettis som jag misstänker är en bäverkorsning. Jag köpte (på rekommendation från Immer) nåt medel man målar på träet här och där som smakar illa. Eko har flera sorter att välja på. Luktfritt och syns inte. Helt ofarligt naturligtvis. Har de råkat sätta tänderna i där man målat på detta så vill de inte ens försöka gnaga mer.

Billigare och enklare än vinkeljärn. Du kan ju testa?

mala skrev:
Vad kostar det ungefär att köpa bockad metall att sätta överst på boxväggarna så att inte hästarna ska gnaga där? Har inga galler eftersom hästarna i stallet inte bråkar med varann och för att boxväggarna är höga. Alltså ska vi bara ha metall överst för i våras började dom gnaga överst på väggen.

En bra grej som jag såg hos Welsh för ett tag (ett år sen tror jag)sen var fastspikat
hålband av metall på ovansidan av boxväggen. Jag tror det var spikat
med pappspik. Jättelurigt tyckte jag att det var. Inga kanter heller på
sidorna av boxväggarna. Galvat hålband köps på rulle på alla
byggställen, biltema, jula, bauhaus eller vad man har till hands.
Väldigt universellt hjälpmedel för övrigt.

Hur brett var det metallbandet? Behöver det täcka hela ovansidan? Undrar för våra boxväggar är en och en halvtum och de metallband jag sett har bara varit en cm typ.

Ja, jag har hålband i detta stallet.

Egentligen räcker det med smalt för det är metall mot tänder som är obehaglig. Men det ska finnas olika stl på ett välsorterat varuhus, typ bauhaus.

/j

Ok, då vet jag. Får kika på lite olika varianter då.

javill skrev:
Hur brett var det metallbandet? Behöver det täcka hela ovansidan? Undrar för våra boxväggar är en och en halvtum och de metallband jag sett har bara varit en cm typ.

Typ två cm brett, kanske du kan sätta två bredvid varandra.

kladda på lite non-bite istället. när min häst kom till nya stallet blev hon väldigt stressad å började gnaga direkt. när non-bite var på har hon sen dess aldrig mera gnagt, trots att smken har gått ut å vi har målat om för lääänge seen...
(för er som inte vet så är non-bite ett medel man geggar på som smakar PYTON och hade hästar kunnat kräkas så hade dom gjort det av smaken kan jag lova...!)

Ewe89 skrev:
kladda på lite non-bite istället. när min häst kom till nya stallet blev hon väldigt stressad å började gnaga direkt. när non-bite var på har hon sen dess aldrig mera gnagt, trots att smken har gått ut å vi har målat om för lääänge seen...
(för er som inte vet så är non-bite ett medel man geggar på som smakar PYTON och hade hästar kunnat kräkas så hade dom gjort det av smaken kan jag lova...!)
Har man äkta bäver i stallet så uppskattas det att få lite krydda på trät, tyvärr. Hålband är det enda som hjälpt hos mig. Antignag smörjor (har testat det mesta på marknaden) har bara resulterat i att jag blivit kladdig.

javill skrev:
Oftast så behöver du bara klä kanterna, ta ett metallband och sätt fast längs kanterna, mitten partiet har de svårt att komma åt då :idea:

Jag har en bäver och hon slutade direkt när jag kletade på non-bite. Helt klart värt att testa tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 784
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
369
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?