Metacam - stötta magen?

skiesabove

Trådstartare
Pålle ska få sin första kur Metacam (inflammation i ryggen), såvitt jag vet så är det första gången i hans liv (12 år gammal).

Jag har förstått att det kan vara lite osnällt mot magen.

Är det någon som har erfarenheter av vad som fungerar bra som stöd under kuren :)?

Pålle ska få sin första kur Metacam (inflammation i ryggen), såvitt jag vet så är det första gången i hans liv (12 år gammal).

Är det någon som har erfarenheter av vad som fungerar bra som stöd under kuren :)?
Min äter också Metacam för första gången just nu (14 år). Jag ger Probiotika och veterinären tyckte jag skulle ge paraffinolja också eftersom han står inne och inte rör sig. Min häst har fång.

Min fick en 4 veckorskur med Hippotrim i höstas, vilket inte är helt milt och snällt mot magen. Jag gav honom ProEquo under hela behandlingen, samt fortsatte med linfrökaka som vanligt, och hans mage verkade på toppen av det :)

Visst kan man ge olika former av probiotika till en häst som får metacam, men problemet tror jag snarare är irritation av magsäcken (magsårsrisk), inte primärt störd tarmbalans. Så jag skulle satsa på en 'liner' som skyddar magsäckens slemhinna typ gaviscon för människa. Jag vet inte om ProEquo är ett sånt preparat och jag har tyvärr inte namnet på det vi brukar använda när hästarna får metacam eller annan irriterande medicin.

Har hästen känslig mage?

Om inte måste man inte ha något skydd mot magen heller, däremot viktigt att medicineringen sker i samband med utfodring. Det kan räcka nog så långt om hästen inte är känslig

Har hästen känslig mage?

Om inte måste man inte ha något skydd mot magen heller, däremot viktigt att medicineringen sker i samband med utfodring. Det kan räcka nog så långt om hästen inte är känslig
Ja, jag har gett Metacam några gånger genom åren och alltid gett med mat och aldrig haft några problem. Så min är nog inte så känslig för M

Min åt Metacam första gången i sitt liv (10 år) i somras 10 dagar. Fick först precis innan maten och sedan rätt snabbt i maten (han älskade det!!).

Han är normalt känslig i magen i bemärkelsen att det syns direkt på bajset om gräset börjat växa igen efter regn osv, tar lååååång tid att stabiliseras när man vänjer in vid sommarhage osv, aldrig kolik eller liknande dock.

Hans mage reagerade inte öht.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 871
Senast: Kilauea
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka