mestadels ångest efter hästköp

Sv: mestadels ångest efter hästköp

Svar på dina frågor;

hur ska man prioritera, känner ni att hästägandet är mer ett måste än nöje nu förtiden?

Periodvis kan det kännas mer som ett måste än ett nöje. Ibland kan det hjälpa att själv se till att få ut mer nöje procentuellt sett i förhållande till hur mycket jobb/tid man lägger ner. Ibland kan man inte det, om hästen t ex är halt eller sjuk, då kan det såklart vara svårare att hålla motivationen. Men jag vet ju att det jobb jag lägger ner är till för att hästen ska ha det så bra som möjligt!

Ett måste i avseende att det är en levande varelse som ska ha mat osv förstår jag..men tar ni er ledigt med gott samvete från träning osv?

Beror lite på hur man ser det. Jag är noga med att lägga upp träningsscheman (bland annat för motivationens skull) dels för vardagsträningen hemma och dels för när jag ska åka iväg på träningar. Att ha en träning för tränare inplanerad tycker jag kan vara peppande även om det är flera månader kvar, man har något att träna för. Som andra kanske tänker om tävlingar.
Men såklart måste man få vila eller kunna planera annat ibland också. Nu brukar inte jag vara helt ledig från stallet, ytterst sällan (eget val). Men kan ibland fördela jobbet så det blir mindre att göra och ingen ridning en dag om man inte vill behöva fokusera så mycket på hästen någon gång emellanåt.
Ibland händer det att jag tar någon dags (eller någon veckas) extra ridvila av personliga skäl vilket jag tycker är helt ok. Börjar det bli längre perioder griper förnuftet in och talar om att både jag och hästen mår bättre av att träna!

Rider ni när ni känner för det bara?

Beror återigen på vad man menar. Jag ser till att "känna för det". Jobbar aktivt med att hålla motivationen uppe. Sen kan jag ibland beroende på humör (eller framförallt utifrån andra omständigheter) pussla om i träningsschemat.

Kanske ska tillägga att jag har tränat mycket mental träning i många år nu, plus att jag haft förmånen att hitta en (eller ett par tillockmed) tränare som jag trivs väldigt bra med, de två faktorerna har gjort väldigt mycket. Annars hade jag nog inte orkat ha kvar min häst så länge som jag haft, det har absolut inte varit någon dans på rosor!
Ändå kan jag inte föreställa mig ett liv utan honom! :love::love:


Om viljan finns ser man till att hitta lösningar! :) Eller kompromisser under tiden man letar lösningarna!
 
Senast ändrad:
Sv: mestadels ångest efter hästköp

kan svara på dom frågorna också, är för tillfället sadel lös sen innan jul, haft en hel del av vinterdepp också. och just nu varit sjuk med 40graders feber i några dagar :p = inspirationen ligger inte på topp
hur ska man prioritera, känner ni att hästägandet är mer ett måste än nöje nu förtiden?
nu i vintern har det varit mer ett måste än ett nöje, måste mocka, måste ta ut hästarna, måste ta in dem, måste försöka hålla igång hästen i skitvädret utan sadel.
har skalat bort allt "onödigt" i hästhanteringen, har släppt in/ut hästarna, fodrat och mockat som vanligt och lite så och då ridit ut lite barbacka eller longerat. mer har jag inte orkat ha som mina dagliga "måsten". allt strul med sadel letande, bakskor som flyger av stup i kvarten och hästar som faller ur hull har jag gjort ändå men det räknar jag mer till "enstaka händelser" dvs jag gör det en gång när det behövs och släpper det sen när det går bra(tills det strular igen men det tänker jag inte på :p).
Ett måste i avseende att det är en levande varelse som ska ha mat osv förstår jag..men tar ni er ledigt med gott samvete från träning osv? självklart, hästarna dör inte om de kommer ut en timme senare för att jag tar sovmorgon, de dör inte heller om de kommer in senare en kväll för att jag varit borta, lika så tar de ingen skada av att jag hoppar över träningen en dag eller två.
när jag är igång med träningen så skriver jag riddagbok och planerar in vad hästen ska få göra efter vad den redan gjort dagarna innan, och hur jag har det med tid/lust. hade innan ett vecko schema som fick följas till punkt för att inte bli kaos = blev stressigt för mig och gav lätt ångest.
Rider ni när ni känner för det bara?
inte bara, ibland så rider jag bara för att hästen ska få röra sig lite extra, som t ex dagarna innan jag ska bort en helg så jobbar vi lite extra så hon kan vila 3 dagar och så tar vi upp ridningen när jag kommer hem, vid sånna tillfällen så är det träning oavsett väder och humör.
men skapar man rutinen att rida varje dag så blir det tomt de dagar man inte rider,
har man dock som rutin att inte ha rutin i ridningen och bara rider när vädret är på topp, humöret hos alla inblandade är stabilt och man inte har ngt som pockar en i ryggen så blir det snabbt väldigt få ridtillfällen.

prioriteringen hos mig är först grundskötslen hos hästarna, har som en trappa där grunden är basic skötsel så som fodra, mocka och ta in/ut hästarna, sen är det lätt motions ridning, sen mer muskelbyggande ridning för hästen, sen träning av mig, sen mer och mer finlir ju högre man kommer, klarar jag av första trappsteget så kan jag ta mig an nästa osv.
mår jag dåligt går jag tillbaka så många steg det behövs, tex skippar att dressyra lika mycket och bara rider ut, eller som jag gjort nu bara tar hand om grundskötslen för att hästarna ska må bra.
nu när jag mår bättre så har jag tagit upp lite spontan lastträning och longering (trappsteg 2, kravlöst jobb med hästen) så vi äntligen kan åka och hitta en sadel, när vi har sadel så blir det lite grund motionering i ngn vecka(trappsteg 3, mer rutin i ridningen med veckomål) så hästen får lite bättre kondis och sen tar vi direkt kontakt med tränare för att komma på rätt spår så fort som möjligt, och så jag kommer in i rutinen i att rida ofta och bra igen ^_^
hoppas mitt svar inte är allt för flummit(skyller på febern), men det jag vill ha sagt är typ, att man ska våga skala bort allt "onödigt" och ta allt i sin egen takt,, springer man iväg är det lätt att man snubblar och slår sig :p
 
Sv: mestadels ångest efter hästköp

Du har inte funderat på att skaffa en medryttare lr nåt om du känner att det är tajt med tid ?
 
Sv: mestadels ångest efter hästköp

Och jag behöver inte höra om alla fel på mig, skulle inte skaffat häst och jadajada.. skriver inte detta för att bli hackad på..snarare att få ventilera..hur ska man prioritera, känner ni att hästägandet är mer ett måste än nöje nu förtiden? Ett måste i avseende att det är en levande varelse som ska ha mat osv förstår jag..men tar ni er ledigt med gott samvete från träning osv? Rider ni när ni känner för det bara?

För det första tycker jag du ska byta stall, för det verkar inte vara trevliga stallkompiar där. Om du nu upplever att du är ivägen för dom som tävlar osv. Jag kan även mycket väl tänka mig att hästen är sur och bitig osv pga att du inte trivs. Trivs man inte med stallet eller situationen så trivs sällan hästen heller, den känner ju av sånt.

Jag råkade skaffa mig en häst som kräver motionering varje dag för att trivas och må bra oavsett hagstorlek och kompisar. Därför måste jag rida och aktivera hästen även när jag verkligen inte har den minsta lust och jag hade önskat att han var som andra hästar som är nöjda trots vila. Men det är en vanesak, ju mera uppehåll det blir i ridningen desto jobbigare blir det att ta tag i det.

Så jag kan säga att nej, jag tar inte ledigt från hästen med gott samvete. Men som sagt, det är väldigt olika hur hästar fungerar, vissa mår bra trots att man inte rider medan andra inte gör det. Och visst känns det som ett måste ibland när man inte har lust när det är trist när man är trött osv.

Lösdrift räddade mig och min häst, han har aldrig gillat att stå uppstallad och det har varit ett heltidsjobb att få honom att trivas i stall.
 
Sv: mestadels ångest efter hästköp

Hej!

I perioder känns det skit att ha häst, ja. Och känner man inte hästen är det svårt att känna att det är värt det alla gånger.

Jag tycker inte det är det minsta fel på dig, du behöver nog bara landa lite i ditt hästägande och sluta lyssna på andra. Det är lätt att hästeriet känns som ett tvång när man inte riktigt trivs i sin situation, sen börjar man oroa sig och allt bara rullar neråt i en spiral.

Jag var själv på ungefär samma ställe, tyckte inget med hästen var skoj (jag kunde inte ens rida pga skada) och stallet var heller inget roligt. Jag skickade bort min häst några månader för att vila upp mig och när hon kom hem bytte jag stall, men kände samma hopplöshet. Så jag flyttade henne till ett stall där jag stått tidigare och trivts alldeles utmärkt. Sen den flytten har hästeriet blivit mycket roligare, jag slipper oroa mig för pållan (jag litar på stallägarna) och både hon och jag mår generellt mycket bättre.

Lyssna på dig själv och du kommer veta hur du ska lösa det. Ångesten försvinner när du känner dig lugn i omgivningen.

/Lavinia
 
Sv: mestadels ångest efter hästköp

Strunta i att rida ut själv, promenera med honom istället! Lär känna varandra från marken och sänk kraven på både dig och honom. Man måste inte rida varje dag...

Sen letar du reda på ett stall som erbjuder det hästluv du vill ha.

Hovarna visar du för en hovslagare så får du hjälp och råd.

Det är stort att ha ansvaret!
 
Sv: mestadels ångest efter hästköp

Som många andra har sagt ta dig tid att lära känna din häst. Jag har inte börjat rida min häst lite mer regelbundet förrän nu, köpte honom i november. Vi har jobbat med lydnad från marken och varit på promenader med eller utan sällskap av andra hästar. Han har även fått träna en del på att vara ensam det tycker han inte om;). Han är i och för sig unghäst och ska kanske inte gå lika mycket som en vuxen häst men jag tror att du förstår.

Jag kan även skriva under på att allt arbete runtomkring ibland är kämpigt särskilt nu på vintern. Men jag brukar tänka att det är min motion och att man blir ganska stark av att släpa torvbalar, bära silgepåsar, vattenhinkar, skotta snön ut till gödselstacken, köra skottkärran, rulla storbalar med hö eller halm, bära luzernsäckar och morotssäckar. Man behöver inte gå på gym iallafall och frisk luft får man på köpet:D
 
Sv: mestadels ångest efter hästköp

Det är jobbigt i början .
Det tyckte jag också när jag köpte ny häst. hade min fina gamling i 12 år.
Mycket stor skillnad på dessa hästar förutom att båda är/ var helt bombsäkra att rida ut på eller i rättare sagt i alla lägen.
Min nya är kaxig, jättehingstig när han kom, full galopp i början hela tiden, Jag fick inflammation i ett knä då det varit i närkontakt med vartenda träd i skogen.
Men han är en kanonhäst i alla lägen numer. Lite mycket vilja men jag får lära mig att hantera det vilket oftast går bra nu efter 1 år.
Du får låta honom landa gärna lösdrift och låt honom inte ta över. rid ut med någon annan i början eller bara runt på gårdsplanen i korta pass. Gör inget du tycker är obehagligt utan hitta det som både hästen och du gillar i dagsläget.
Har du tillgång till ridhus/ paddock så är det ju kanon att lära känna hästen. Korta pass i början.
 
Sv: mestadels ångest efter hästköp

Tack så himla mycket för era råd och egna funderingar. Jag har suttit och funderat i veckan på varför jag skaffade häst och varför jag kände det som ett tvång. Mycket handlar om ekonomin, har levt flera år under stress och depressioner då jag bara fått timanställningar vid behov.. levt på sambon och varje dag tänkt, det har vi inte råd med.
När jag väl fick arbete ett fast jobb direkt kände jag att nu kan jag börja leva..en häst har jag alltid velat äga. Min sambo har verkligen gett mig allt och aldrig nekat såvida vi verklisgen inte haft en krona.. men där har vi inte varit,..vi har två motorcyklar och njutit av dem, vi har gått runt på bara en lön.. men tror nog att rädslan för mig är om jag blir arbetslös igen.. då går vi back,..men visst då säljer jag hojen..inte hästen!.. Jag är inte bortskämd, utan slitit som ett djur vid sidan av.. dock har alla dessa nedgångar gjort att jag ser svart på alla utgifter...en häst är inte billig, och det visste jag.. men just då tänkte jag positivt,..vi hyr hus, jag har häst vi har motorcyklar..herregud..folk drömmer om att ha det som vi!! Har insett att jag behöver rehab för psyket.. att det inte handlar så mycket om att inte räcka till..för det gör jag, hästen är mitt allt förutom sambon.

Idag är jag sjuk, magsjuka och min underbara sambo åker och mockar samt lovat att ryckta av hästen min. Har insett att sådana här dagar FÅR OCH SKA man vara hemma..
Funerat på att byta stall men då vi har en bil, bor mitt i ingenstans utan buss så går det inte praktiskt..det går vår, sommar, höst med MCn men vintern blir utdömd.. funderar iaf sätta kusen på lösdriften, på så sätt är jag inte i själva stallet någonting..men litar inte på att vattentillgången är tillräcklig då han slukar 3 20liters hinkar medans jag mockar:confused: ang ridhuset så går jag dit supersent, rider oftast efter 20 för att inte vara i vägen.. fungerar ju vinterhalvåret men året runt blir det aningens sena dagar alltid.. så skogen, värmen jag väntar på :)
 
Sv: mestadels ångest efter hästköp

Vad du gör eller inte gör med din häst har ingen annan med att göra, vill man köpa häst enbart för att borsta på den så är det ju upp till var och en. Låt inte andra bestämma över ditt hästliv, gör det som känns bra för dig! Och du betalar väl precis lika mycket hyra och ridhusavgift som de andra, så ha inte dåligt samvete för att nyttja det. Du ska inte känna att du är i vägen!
 
Sv: mestadels ångest efter hästköp

Hej!
Har bara skumläst tråden och svarar kanske mer utförligt en annan dag. Vad jag vill förmedla nu är min erfarenhet som nybliven hästägare:
När du rider/tränar ska du vara närvarande och fokuserad. Hästen har ingen glädje av att du gör något halvhjärtat. Alltså inget dåligt samvete för att du inte tränar X antal gånger i veckan.
Hästar behöver rörelse och sällskap visst, med utevistelse i tillräckligt stor hage med sina hästkompisar var dag får de det.
Utvecklingsmässigt tänker jag att vi ska bli gamla tillsamman, dvs vi utvecklas som "ekipage" i en takt som passar oss båda. Och hästen vill bara vara välriden inte tävlingsriden ;).
 
Sv: mestadels ångest efter hästköp

Jag svarar då jag kan, i viss mån, känna igen mig i ditt inlägg. Kämpar själv med depressioner och dessutom extrem D-vitaminbrist (min kropp tar inte åt sig D-vitamin som andras, tydligen), vilket leder till att jag, vissa dagar, är jag så trött att det är en överdrift att försöka bilda en fullständig mening. På detta så jobbar jag ca 220 timmar i månaden, så det är mycket att göra av och till ;)

hur ska man prioritera, känner ni att hästägandet är mer ett måste än nöje nu förtiden?

Ja, det kommer perioder när det känns tungt att ta sig ut till stallet. Det är ingenting ja försöker sticka under stolen med och jag tror alla känner så ibland. Det ÄR mycket att göra när man har häst, mycket att tänka på, mycket att planera, m.m, så det är faktiskt inte helt förvånande att det känns tungt då och då. Speciellt om det är första hästen, för det blir en jättechock när man inser hur mycket det innebär när en häst blir ens egen. Det är ok. Man får känna saker. Men försök att tänka lite positivt också - det är din häst, din alldeles egna bästa vän och du får bestämma allt själv. Det är väl ändå ganska kul? :)

Ett måste i avseende att det är en levande varelse som ska ha mat osv förstår jag..men tar ni er ledigt med gott samvete från träning osv?
Jag kan råka ut för hiskeliga skuldkänslor när jag känner att jag inte är med i utvecklingen känslomässigt. När jag känner att motivationen har svalnat och jag bara åker med. Eller när jag inte har orken att kravla mig upp på hästryggen över huvudtaget. Då brukar jag och hästen ta en välbehövlig paus på ca 2 veckor och bara mysa samtidigt som man bygger ett band och försöker hitta tillbaka till gnistan igen. Att man tappar den ibland är ok. Huvudsaken är att man hittar den igen.

Rider ni när ni känner för det bara?
Förutom vår lektion 1/vecka så försöker jag göra det jag känner att jag och hästen vill för dagen. Ibland busar vi på ängarna, ibland tömkör vi på banan, ibland så busar vi bara på volten. Så ja, det blir lite från dag till dag. Det passar oss bäst :)

Och jag säger som så många andra, ge din häst tid och tålamod, han kommer lugna ner sig när han känner miljön och känner dig. Bygg upp ett förtroende från marken, ut och gå promenader i skogen, tömkör och lek! Detta komner bli guld värt i sadeln sen! :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 555
Senast: cello
·
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 526
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 436
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp