Mest rikt på Lysin; Havre eller Korn?

Netika

Trådstartare
Vilken sädesslag är mest rikt på aminosyran Lysin; Havre eller Korn?
Har sökt i gamla trådar men inte hitta svaret.

Sv: Mest rikt på Lysin; Havre eller Korn?

Havre.

Korn rekommenderas "av tradition" inte som unghästfoder pga sitt låga innehåll av lysin.

Vet dock inte hur mycket grovfoder innehåller, för det är ju inte säkert att man ger sådana väldiga mängder av just havre heller till unghästar...

Sv: Mest rikt på Lysin; Havre eller Korn?

Tack!

Men just nu ger jag faktiskt (för mig) ganska mycket havre till min ettåring (1.1 kg). Förväntad storlek ca 160 cm och runt 550 kg. Det var det neda vettiga jag kunde komma på för att få upp fosforhalten i fodret.

Fosforbalans finns inte att få tag på här, kostar en förmögenhet om jag skulle få det sänt hit och dessutom finns bara ett mineralfoder att få tag på med Ca/P kvot på 4,5

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
1 145
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka