Mest prisvärda (billiga) täcken?

Totola

Trådstartare
Vill gärna ha tips på "mest för pengarna" på olika typer av täcken. Är ute efter så billigt som möjligt utan att behöva bortprioritera allt för mycket.

*Svettäcke (inga krav mer än hyfsat bra passform och inte föör töjbara, ska transportera bort fukten hyfsat bra)

*Regntäcke (helst halvhals, bogveck, snabspännen, bra vattentäthet och passform, helst "glansig" undersida eller ofodrat för att det inte ska bli så smutsigt på insidan, kan prioritera bort en-två saker..)

Vill ha massor med tips! :)

Sv: Mest prisvärda (billiga) täcken?

Alltså, mest för pengarna får du om du köper ett Horseware. Även om det kostar lite när du köper det, så håller det i många fler år än de billigare täckena.

Jag kan ge exempel: Köpte Horseware (Rhino) 200g 1998. I år är det 2007, dvs 9 år senare, täcket är använt väldig mycket varje vinter, är tvättat i princip varje år, och återimpregnerat att par ggr under de här åren.
Vi köpte det på en rea iofs, men normalpris är ca 1000 kr. Dela 1000 kr på 9 år (eller 10 med för den delen, det lär inte sluta fungera till nästa vinter heller!) och täcket har då kostat dig 100 kr/år.

Köper du ett billigt täcke som kanske håller 2 år, för 400 kr, då har det kostat dig det dubbla.

Mitt råd är att köpa dig ett Horseware, även om det svider i plånboken här och nu.

Håller absolut med dig! Har själv ett horseware rhino, fast med 370 g foder.
Har i för sig "bara" haft det i 1 ½ år men används flitigt under vintersäsongen, tvättat väldigt mkt då vi har en tvättmaskin i stallet som är bara att låna (blir att man missbrukar den:smirk: ) Men täcket är fortfarande lika vattentätt och snyggt!
Som många andra billigare och nyare täcken inte har blivit efter x antal tvättar! Så satsa på ett lite dyrare, kvalitetstäcke!!

håller med de andra att Horseware är jättebra täcken. men vill du handla bra och billigt så åk till Ullared!

Jag hade köpt ett vanligt fleecetäcke som svettäcke. Kostar inte mycket, 100-200:-. Har du 400:- hade jag hellre vaet ett HW Amigo Jerseycooler.

Som regntäcke hade jag köpt ett HW Amigo turnout light, har alla din krav förutom halvhals. Kostar ca 800:-.

Kolla begagnatannonser! Man kan hitta jättebra priser på beg. Horsewaretäcken!

jag har ett shires fleece med bogveck som jag köpte för 350. Bra passform och kvalitet. Sen har jag ett Shires ofodrat regntäcke. Sitter mkt bra, blank insida, snabbspännen, hästen är torr när man tar av täcket. bra andasfunktion. mkt nöjd med båda!

Om du vill köpa billiga täcken (visst köper man helst horseware, visst lönar det sig i längden, men ibland finns inte pengarna trots att man är i behov av täcken nu!) så skulle jag åkt till ullared. Deras täcken är verkligen superbilliga, och har bättre kvalite än tex hööks.

Senast ändrad:

jag har ett shires fleece med bogveck som jag köpte för 350. Bra passform och kvalitet. Sen har jag ett Shires ofodrat regntäcke. Sitter mkt bra, blank insida, snabbspännen, hästen är torr när man tar av täcket. bra andasfunktion. mkt nöjd med båda!
Jag tror nästan det är ett Shires regntäcke jag har också..men är inte säker. Det är köpt på Granngården och kostade kanske 400 kr. Vi har haft det sen 2002-2003 nån gång..det fungerar super än!

Jag och stallägaren där jag har min häst köpte av en slump ett par Shires regntäcken på rea för fem år sedan. Vi köper bara Shires nuförtiden. :D

Jag har haft både Horseware och Bucas och tycker de är överreklamerade. De har både läckt och skavt på min häst.

Absolut mest prisvärda du hittar är Shires! :bow:

Har även en del Horseware, men Shires är nästan lika bra och kostar hälften...

Alltså, mest för pengarna får du om du köper ett Horseware. Även om det kostar lite när du köper det, så håller det i många fler år än de billigare täckena.

Jag kan ge exempel: Köpte Horseware (Rhino) 200g 1998. I år är det 2007, dvs 9 år senare, täcket är använt väldig mycket varje vinter, är tvättat i princip varje år, och återimpregnerat att par ggr under de här åren.
Vi köpte det på en rea iofs, men normalpris är ca 1000 kr. Dela 1000 kr på 9 år (eller 10 med för den delen, det lär inte sluta fungera till nästa vinter heller!) och täcket har då kostat dig 100 kr/år.

Köper du ett billigt täcke som kanske håller 2 år, för 400 kr, då har det kostat dig det dubbla.

Mitt råd är att köpa dig ett Horseware, även om det svider i plånboken här och nu.

Nja, av tre anledningar vill jag inte köpa ett dyrare täcke nu.
1. Jag kommer ha hästen på prov ett par månader och är alltså inte 100% säker på att jag kommer behålla hästen (dock 98-99% säker som det ser ut nu :p )
2. Jag har ingen aning om det är en täckesdödare eller en häst som är snäll mot sina täcken eller något mittemellan. inte heller säker på om hästarna den kommer gå med är snäll mot täckena eller inte. Är det en RIKTIG täckesdödare tror jag knappast att ett dyrare täcke håller tillräckligt länge för att det ska göra rätt för sitt pris, är den väldigt snäll mot täckena så behövs knappast ett dyrare för den sakens skull.
3. Hästen ifråga började med täcken vid 12 års ålder och är mao knappast särskilt täckeskrävande om man inte klipper den. Då lägger jag helst ner mest pengar på den typ av täcke man märker att man verkligen använder och det vet jag ju inte nu.. :crazy:

Om du vill köpa billiga täcken (visst köper man helst horseware, visst lönar det sig i längden, men ibland finns inte pengarna trots att man är i behov av täcken nu!) så skulle jag åkt till ullared. Deras täcken är verkligen superbilliga, och har bättre kvalite än tex hööks.

:rofl: skulle nog inte tjäna in mycket med tanke på resekostnaderna (bor i Norrland) men är det något ställe man kan beställa från ni menar? typ b*rjes?:angel:

Har dom inte Shires på Granngården? Har dessutom för mig att det ska finnas nån sida på internet som säljer, jag tror att jag har det märket på mina transportskydd o de är köpta på nätet..

det vore guld om jag kan hitta dom på nätet :p försökte googla igår men hittade faktiskt inget Shires regntäcke.

humm...jag ska se om jag hittar den sidan...hade den på favoriter men tyvärr var det hemma på pappas dator...

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min...
2
Svar
24
· Visningar
2 601
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 760
Utrustning Ja som rubriken lyder.... "täcke med halvhals utan fleece" . Någon som vet var man får tag på BRA HÅLLBARA sådana? Gäller både...
2
Svar
21
· Visningar
4 031
Senast: supersonic
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 067
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka