Mest koncentrerade/högst värden -Mineralfoder

wrangler

Trådstartare
Hjälp.

Vilka mineralfoder har högst värden på...allt typ? Alltså helst både Ca och P framförallt.

Ca är ju enklast att tillföra med foderkalk. Just nu fodrar jag med Miner Vit + extra fosfor och foderkrita/el kalk eftersom mina nya grovfoder ligger alldeles för lågt i mineraler för mina avelsston och växande hästar - men med bra kvoter.
Så behöver tillföra allt i princip, och ganska mycket...

Kvoten i mineralfodret är ju mindre viktigt eftersom det bara är att tillsätta det som saknas men vill gärna slippa pytsa såååå mycket som nu. Och fosfor är ju dyrast/går åt fortast så har därför kört med det mineralfoder jag hittat med högst fosforhalt men har inte koll på alla mineralfoder därute.

Sv: Mest koncentrerade/högst värden -Mineralfoder

Den jag hittar i mina pappar är Show Horse Stuteri Ca 175 gr & P 70 gr, tror det är ett granulat!

Vitafor Strong är ett granulat som innehåller 175 gr Ca & 34 gr P, då kanske du bara skulle behöva sätta till fosfor!

Annars är råvaran monocalciumfosfat ett alternativ för bara en extra pytsning, innehåller mer fosfor än calcium, hittar dock inga siffror just nu!

Sv: Mest koncentrerade/högst värden -Mineralfoder

Tack! Ska kolla om det finns Show Horse eller Vitafor att få tag på.

Vart köper man monocalciumfosfat?

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 260
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 847
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka