mest effektiva bantningsfoder och/eller ledtillskott?

Cillen89

Trådstartare
Vilket är det bantningsfoder och/eller ledtillskott, som ni provat och gett bäst effekt?
Jag är inne i träsket och ska välja bantningsfoder samt ledtillskott (finns miljontals) åt min 7 åriga schäfer, som är överviktig och har ont i armbågsled (röntgad utan anmärkning)
Veterinären rekomenderade Glyco Flex III, grejen är den att det kommer kosta 2000 kr i månaden :eek:
Och Purina veterinary diets "JM joint mobility" som bantningsfoder, och det kommer gå loss på 1240 kr i månaden :eek:
Detta känns onödigt dyrt, nog måste det finnas billigare allternativ men som ändå är effektiva?

Sv: mest effektiva bantningsfoder och/eller ledtillskott?

Det foder jag skulle rekommendera är RC Satiety support och sedan Stride - för häst - som glukosamin tillskott.

När hunden sedan nått sin målvikt hade jag skiftat över till Hills lättare J/D foder och fortsatt med "extra" Stride.

/Swat

I första hand hade jag kontaktat någon som håller på med rehab för att se om hunden kunde komma igång med ex. vattenträning, som är ett bra och skonsamt sätt både att förbränna kalorier samt bygga muskler för att avlasta den onda armbågen. Helt klart bättre att lägga pengar på detta än på dyra foder och preparat.

Frågan man måste ställa sig innan är varför hunden har ont i armbågen? Det finns många typer av skador som inte syns på en vanlig röntgen! Att få ned hunden i vikt och hjälpa den med kosttillskott är absolut ett steg i rätt riktning, men störst betydelse brukar själva träningen ha. Därför är det bra att ha en diagnos och få hjälp med att individanpassa ett träningsprogram.

När det kommer till foder och kosttillskott är det en djungel där ute. I första hand bör man kontrollera vad det är man stoppar i sin hund. Ett bra foder bör innehålla huvudsakligen kött och så lite spannmål som möjligt. Kolla innehållsförteckningen, den huvudsakliga ingridiensen står överst på listan. Det är viktigt att en hund som ska rehabiliteras får i sig tillräckligt med protein så den klarar att bygga muskler. Du kanske kunde dra ned lite på mängden av ditt vanliga foder och istället komplettera med t ex. grönsaker?

Ett bra kosttillskott är grönläppad mussla. Det finns både som kapslar (Ägna Aktiv Hund, finns studier gjorda på dem) eller som tabletter från Svenska Djurapoteket.

Lycka till!

/Linda, sjukgymnaststudent och snart cert. hundfysioterapeut

Senast ändrad:

Hills w/d hjälpte min hund att gå ner i vikt efter att han lagt på sig lite efter kastrationen. Innehållet är inget att hurra för (som alla deras foder) men visst hjälper det.
Det finns massor med tillskott, om du söker här på forumet kommer det upp en tråd som jag startade för nån månad sedan med en hel del tips.

*KL*

Hills r/d var det enda som hjälpte min U efter kastreringen. Det fungerade dock nästan magiskt. Dyrt ja - men iaf för oss HELT outstanding. Läs inte innehållsförteckningen bara, normalt skulle jag aldrig ge 'sånt skit' till någon av mina hundar, men när det är det som fungerar så brukar jag kisa lite ;)

Både r/d och w/d funkar, men man ryser verkligen av innehållet :s och mängder bajsar de pga den höga halten av fibrer (hunden blir mätt, trots att allt nästan åker ut igen)

Ah, det hade jag förträngt - elefanthögarna ja..

Men ja, just det de kan äta sig mätta men ändå gå ner känns hemskt bra som matte. Jag slet ju med Us hull rätt länge innan. Vanlig lightmat (innan var han svårfödd och hade fri tillgång på högenergifoder, så jag trodde inte det skulle vara så svårt att banta..), sen lightmat i liten mängd + massa bulk utan näring (sallad, majs, rivna morötter, groddar osv). Resultatet blev en huuungrig hund som ändå inte gick ner.

Då gav jag upp och provade r/d trots priset. Han åt 'fulla portioner' och kilona rasade av - dvs nöjd, mätt hund och glad matte.

I första hand hade jag kontaktat någon som håller på med rehab för att se om hunden kunde komma igång med ex. vattenträning, som är ett bra och skonsamt sätt både att förbränna kalorier samt bygga muskler för att avlasta den onda armbågen. Helt klart bättre att lägga pengar på detta än på dyra foder och preparat.

Frågan man måste ställa sig innan är varför hunden har ont i armbågen? Det finns många typer av skador som inte syns på en vanlig röntgen! Att få ned hunden i vikt och hjälpa den med kosttillskott är absolut ett steg i rätt riktning, men störst betydelse brukar själva träningen ha. Därför är det bra att ha en diagnos och få hjälp med att individanpassa ett träningsprogram.

När det kommer till foder och kosttillskott är det en djungel där ute. I första hand bör man kontrollera vad det är man stoppar i sin hund. Ett bra foder bör innehålla huvudsakligen kött och så lite spannmål som möjligt. Kolla innehållsförteckningen, den huvudsakliga ingridiensen står överst på listan. Det är viktigt att en hund som ska rehabiliteras får i sig tillräckligt med protein så den klarar att bygga muskler. Du kanske kunde dra ned lite på mängden av ditt vanliga foder och istället komplettera med t ex. grönsaker?

Ett bra kosttillskott är grönläppad mussla. Det finns både som kapslar (Ägna Aktiv Hund, finns studier gjorda på dem) eller som tabletter från Svenska Djurapoteket.

Lycka till!

/Linda, sjukgymnaststudent och snart cert. hundfysioterapeut

Hunden ska på sitt första vattenpass nästa vecka :)
Vi var på djursjukhusets rehab idag, där en fysioterapeut kände igenom vovven, böjde lederna i benen samt bogen utan protest och därefter lasrade armbågen. I övrigt var vovven i fint skick, men "hård" i ryggen och nacken, som troligen beror på att hon är överviktig och har ont i frambenet.

Hon är svullen och gallig i armbågsleden och dem är väl rätt säkra på att det dels är en "ålderskrämpa" (hon blir 7 snart) och sedan att det till stor del beror på att hon är ganska ordentligt överviktig (10 kg). Kanske till och med kunde vara så att hon fysiskt skadat armbågsleden då hon är rätt våldsam när hon går ned för trappor, eller snarare snubblar ned för trappan i 120 (sover med mig på ovanvåningen i huset), dock får hon givetvis inte lov till att gå upp på ovanvåningen hädanefter för att inte irritera leden mer.
Jag hade nog också gärnat kollat upp leden närmare, men det var inget jag tänkte på igår, jag vart mest glad och lättad över att det inte vart artros och vet nämnde inget om att kolla närmare på leden, utan skrev ut antiinflammatoriskt (Rimadyl), beordrade viktnedgång och ledtillskott samt till Rehab som vi var på idag då.

Fysioterapeuten påpekade också att det var bra med protein och just detta Purina veterinary JM "joint mobility", fanns det en väldigt hög andel protein jämfört med antal kalorier. Och sedan fanns det speciellt tillsatt näringsämnen för leder omega 3, glukosamin bl.a
Hon nämnde även denna grönläbbade mussan, som finns i en hög halt utav i ledtillskottet Glyco Flex III.
Vovve får några bitar morötter när vi äter, hon har alltid fått äta upp våra rester på tallrikarna och känns inte skjysst att helt plötsligt inte låta henne få något alls, så hon får några bitar morötter istället.

I övrigt får vovve motioneras många korta promenader (20-30 min) varje dag på mjukt underlag (gräs, skog, grusvägar), inte asfalt.

Senast ändrad:

Jag har suttit i samma träsk som du, provade en uppsjö av foder och glucosamin. Det som fungerade här var Glucovet (som är billigt och jättebra) samt ett foder som heter Nutram weight control. Det fodret kostar 450 kr för en säck och räcker i ca en månad till min rottis. jag blandar ut det med råa morötter för mättnadskänsla och ger fiskleverolja till. Veterinärerna har betalt för att sälja vissa produkter, och det finns massor av andra bra alternativ. Ett annat bra foder är Robur light & sensitive.men min hund gick bara ner till en viss gräns på det och sen fick jag inte ned honom mer i vikt. Han är kastrerad och blir väldigt lätt överviktig.

Jag har beslutsångest står mellan Aktiv hund och Glycovett, jisses så svårt, skiljer ju sig inte så mycket i priset..
Glycovett kan man välja mellan 400 g pulver eller 100 tabletter, vad svarar sig bäst prismässigt? Är ju lättare att dosera tabletter, får man något mått till om man köper i pulverform?

Vi kör på Purina JM fodret, blir inte så fasligt dyrt ändå, en säck på 14 kg kostar 780 kr och den kommer räcka ganska precis en månad :) Känns överkomligt.

Jag ger glucovet pulver. Man använder ett vanligt kryddmått som dosmått:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, ni som behövt banta er hund, hur gick ni tillväga? Jag känner mig som världens sämsta hundägare, som blivit så bedrövligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 423
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka