"Mesiga Dressyrhästar" - Skydd i Hagen

Sv: "Mesiga Dressyrhästar" - Skydd i Hagen

Min har skydd och boots runt om när han är broddad, annars inget alls.

knapp
pålle har skydd och boots hela broddsäsongen(från november), dvs han hinner med att ha det även när det är lerigt. jag har hittat de perfekta skydden till honom men de säljs tyvärr inte längre på hööks där jag köpte dem, men har hört att man kan hitta dem på gekås. De är som vanliga strykkappor(såna med hård skål) men tyget är fullt av små hål liksom så det är luftigt. Funkar perfekt!
Har gummiboots oftast då dessa är så lätta att skölja av när de är lerigt. Men neoprenboots ibland på vintern..

Sommartid kan han ha benskydd om jag tex släpper ihop honom med nya hästar, eller släpper honom första gången på bete, eller dylikt..
Har haft en häst som troligen kunnat bli räddad om han haft benskydd i hagen, nu finns han inte mer. därav nogrannheten med benskydd. bootsen pga att pålle fått sy flertalet gånger för att han itne kan hålla reda på sina fossingar..

Min Maximus är världens klumpigaste, jag lovar :cool:
Han är dessutom den busigaste hästen vi har på hela anläggningen, springer och busar en massa varje dag..
Men han går utan skydd. Jag har funderat på att börja använda skydd flera gånger men sen tänker jag : nä, nu får jag ge mig!

När han kom till mig hade han aldrig gått i större hage, endast pyttepaddock.. I början var det sår hela tiden men han har blivit mycket bättre under de tre åren jag haft honom.
Trots att han är en klumpeduns så har han sällan allvarliga sårskador. De gånger jag har fått ringa veterinären hade skydd ändå inte hjälpt..

Så jag tror att han genom att gå utan skydd lär sig varje gång han slår sig, därför blir det mindre och mindre.

Men om du är orolig, så sätt på skydd! Det är bara din ensak, skit i de andra :)

kl

Ponnyn har stenkoll på alla kroppsdelarna.

När hästen kom hade hon benskydd runt om då hon inte hade någon som helst naturlig balans och kroppskontroll när hon sprang runt och levde ut sitt nya liv:o. Nu när hon regelbundet är tränad på kuperad mark och fått lite mer kontroll på sig själv och omgivningen kan hon snart bli lika bedömd med ponnyn. :D

I början hade hon också tappsko ca 1 gång i veckan och fick då boots på framtassarna.

Nu säger jag inte alla: Ofta handlar hagskador om liten hage och ridning på ridbana/ridhus. Sedan släpps hästen i en lite större hage och blir förstås lycklig, men har ingen koll och slår sig.

Det är olika jag har inte skydd på alla men på de flesta.

Häst nr 1 går med jhl skydd + boots i hage
Häst nr2 går med Jhl skydd
Häst nr 3 utan något
Förra hästen gick med boots för han var jäkligt bra på att trampa av skor..

Svarar till alla:

Tack för svaren :bow:
Det konstiga är att jag skrittar ute 5-6fagar i veckan och rider ut och med bommar ofta, hagarna är inte särskilt små heller så det är inte det heller, han har en hage med sten o träd (alltså mer "naturhage") och en som är bara platt, som jag varierar mellan.
Men han är lixsom lite i sin egen värld går och tittar på allt annat och busar till och sen "hoppsan där var visst mina egna ben" och så har han snubblat/sparkat på sig själv eller på en sten osv. :crazy::angel:

Och han är 8år, lite valpig är han, men han borde ändå ha fattat hur man andvänder benen på rätt sätt nu tycker jag :p

Så nu har han iaf skydd fram och kmr ha boots också när han är broddad, får se om jag slänger på bak med, har ingen lust att ta ut veterinären fler ggr för sånt ett par skydd hade kunnat hindra :)

Min ena ponny gick med skydd i hagen, men hon fick som några svullnader för det kom in grus emellan. Nu går hon bara med boots.
Den andra ponnyn klarar sig för det mesta utan! :D

Min häst skulle behöva något slags skydd över hela kroppen, då han är en riktigt klant. ::D Han lyckas göra sig illa även om han går i en liten 10 meter sjukhage. För då kan man ju alltid rulla sig och fastna med benen i staketen. :crazy: Gillar inte att ha skydd i hagen, men har det under perioder då det är hårt/knögligt/halt i hagen. För tillfället har jag boots runt om. Har tidigare inte haft problem med tappskor, men helt plötsligt är han på och kliver på varenda sko. Då han är kovalicent för tillfället så är han även lindad med B&T ungefär varannan dag. Har hållt sig fin i benen trots noll motion, och han svullnar normalt ganska mkt. Då jag står inackorderad och de inte tar av lindor om han har det på natten, så får han även ha dem i hagen. Därav varannan dag.....

Min häst är också en sån här liten "överrörlig" typ när han sätter igång:p. på sommaren går det bra, han får faktiskt inga sår alls. Men på vintern när det är broddar blir det titt som tätt småsår på benen vilket inte är så roligt. Så på vintern har han benskydd och boots i hagen runtom på alla benen. Har både strykkappor och senskydd beroende på vilka han har trampat sönder:p.

Från och med nu tänker jag ha skydd på min häst i hagen efter att han har skadat sig femtioelva gånger på den lilla tiden jag haft honom och jag är så trött på att få tvätta tusen småsår efter att han har snubblat på sig själv i hagen :crazy:
Känns som att snart kommer han in med mer än bara småsår, bättre ha skydd som billig försäkring..
Men när de anadra i stallet fick höra detta var det genast "Mesiga dressyrhästar som inte kan hålla koll på fötterna, Varför lindar ni inte in dem i bomull?!:cool:" ....:devil:

Så nu undrar jag, har era hästar skydd eller kan de hålla koll på fötterna?:angel:
Vad har ni för skydd och tips på skydd? :)

Mvh//Horse_power

Jag har det precis lika dant. Min har verkligen inte koll på sina långa ben och snubblar, trampar av sig skorna och får en massa småsår. Men han åkte in från sommarhagen och fick gå i sitt vinterfack som en billig försäkring. Men då får man oxå lite konsiga blickar och dumma kommentarer. Tråkigt att missa träningen för 3:dje veckan i rad pga hans klumpighet.

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·
Utrustning När hästen ser ut så här efter en dag i hagen börjar man fundera på det här med skydd i hagen Hon åkte nästan på lymfangit pga alla...
2
Svar
25
· Visningar
5 435
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 738
Senast: Zamira
·
Utrustning Min nya häst kommer varje dag in från hagen med nya sår av broddtramp. Har blundat lite för det och tänkt att hon får lära sig att hålla...
Svar
18
· Visningar
3 311
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka