D

Dressyrbrud

Jag har en arabkorsning, en D-ponny vägrar på nästan varenda hinder.
För att låta klarlägga detta; han har hoppat en och tjugo på träning med förrförra ägaren, förra ägaren tävlade lite i hoppning men red mest dressyr, och har hoppat runt 90 - 1m på läskiga hinder.

Men nu när han kom till mig är det precis som om han har 'vill' dagar och 'inte vill' dagar.

Ibland hoppar han allt, hur högt det än blir, och vägrar aldrig, men så nästa dag, eller en vecka framåt, så måste han stanna för att lukta och titta på en BOM som LIGGER på backen innan han ens kan trava över den. Och än värre är det ju på då t.ex. vattenmattor, murar, vanliga bomhinder och då kvittar det hur högt det är. Rider jag an mot ett fyrtio centimeter högt kryss så måste han stanna och titta. På såna dagar.
Andra dagar kan han hoppa suveränt!

Några förslag hur jag kan göra för att få honom mer säker och inte så velig?
Han blir väldigt stressad när han vägrar och reser sig på bakbenen, så det är en känslig kille..
Förslag? :confused:

Sv: Meshäst?

Dom dagar han inte "vill" är ju div cavalettiövningar ett förslag. Bommar innan hindren kan också få honom att tänka mer/slappna av.

Inte ont ngn stans?

Om hästen hoppar bra en dag och inte vill alls dagen efter så skulle jag säga att den har ont. Kotledsinflamation? Kan visa sig i att hästen inte alls vill hoppa.

Känner igen mig i detta, har en arabkorsning här hemma ( :grin: ). Han hoppar kanonfint och högt över alla hinder, men precis som din så har han haft sina "¤%&/() dagar när han inte ens kan gå i närheten av en bom utan att börja fladdra med näsborrarna och sträcka upp svansen 1 m upp i luften ;)

Jag har tränat och tränat och tränat på låga hinder och periodvis har det gett resultat men ibland har vi hamnat på ruta 1 igen. Det enda som dock verkade hjälpa var när vi åkte på ett terrängläger där han fick hoppa riktigt läskiga hinder och stora, sedan när vi kom hem igen så har han knappt vägrat på ett enda hinder! Detta var för två år sedan och jag kan nästan räkna stoppen på mina två händer sedan dess.

Däremot vet jag inte om det också kan ha med mognad att göra, idag är han 10 år och jag köpte honom när han var 4. Araber mognar ju mycket senare än andra hästar, så jag tror att åldern också är orsaken då han blivit mycket mognare i sitt övriga beteende. Hur gammal är din?

Åh vad jag känner igen detta!
Jag har en arab som är PRECIS lika mesig! Min ponny har inte ont enligt ekiterapueft.Han är bara...mesig.. på träningar hoppar han 110 men vägrar på varenda hinder på tävling..inte kul..
jag tror att han känner att han får press på sig och därför inte vågar hoppa, då blir vi ryttare frustreade , blir arga och det gör att hästen ännu mindre vill hoppa det som finns där.. sen får man ju tänka på att det är araber som vi pratar om och dom är ju lite kinkiga av naturen... det jag kan säga är också arr han är 20 iår och har alltid varit sån...

Haha vad är det med araber och hindet egentligen? Min förra foderhäst var arab men skitsvår att hoppa. Tvekade jag en sekund vägrade hon, eller om jag tittade på hindret. Enda sättet att hoppa var att sätta en jävla galopp (i mina ögon då, i alla andras ögon var det nog rätt normal galopp) och titta i princip upp i taket. Fick kika ner på hinderstöden så jag såg att jag styrde rätt :p Högre än 60-70 cm var också en omöjlighet hur man än bar sig åt. Och japp, hästen var frisk och fin, och detta var på hoppträning för tränare...

Löshoppa var jättekul tyckte hon. Men inte heller där gick det an med högre hinder än 70 :p

Tips, njäe... Träna för tränare och se till så hästen är frisk!

Delvis KL
Får man vara lite ras-ist och skylla på arabblodet :smirk:
NATURLIGTVIS GÄLLER DET INTE ALLA ARABER FINNS DE SOM HOPPAR BÅDE BRA OCH GÄRNA men de finns de som inte vill eller inte vågar.
Och då måste man kanske acceptera det.
Det är väl också säkrast att tillägga att DET FINNS SÅKLART "STOPPERS" I ANDRA RASER OCKSÅ MEN JAG UPPLEVER ATT ARABER ÄR ÖVERREPRESENTERADE.

Låter som att han har ont någon stans. Har du ridit honom länge? Annars kan det vara att han testar dig. Ny ryttare = nya gränser. :devil:

Håller med alla andra, låter som har har ont, men han kan ju även testa dig, det gjorde min d-ponny med i början med att vägra, men nu ställer han upp med exakt alla hinder för mig :D

lånar knapp.

Min arab var likadan riktigt fjompig, vägrade alltid innan han hoppade om man inte lät han titta på hinderna först.

Sen en dag så rev han en bom när han tittade till lite oh sen hoppade och efter det så hoppade han aldrig mer, jag försökte verkligen vänja honom försökte leda över bommar men han gik inte ens i närheten.

Han var fullt frisk, men rädd som satan för allt som hade med bommar att göra så till sist gav jag upp oh sålde han till en granne där han slipper hoppa och jag skaffade en connemara som älskade att hoppa istället.

Har inget direkt tips än att träna träna och träna så han blir modigare hoppa ofta oh lite åt gången små hinder oh mycket avalettis

MIn häst har varit precis likadan (och då var det ändå ett kallblod, men det kanske har med saken att göra atthon blev misshandlad av sin tidigare ägare)
Men iaf, när jag köpte hon så ställdehon sej på bakbenen så fort hon ens såg antydan till ett hinder.
Men mitt tips är att KÄMPA TRÄNA och åter igen TRÄNA!!
Till sist kan du nå seger om du får hjälp av tränare,
för jag och min häs hoppar ledigt en meter nu, tack vare min tränare ;p

Min underbara (nyinköpta) arabponny som jag haft i ett halvår nu, hade inte blivit speciellt mkt hoppad av förre ägare. Dock utb LC hoppning (förre ägare var dressyrnörd)... Satte igång å "lärde om" honom. I början vägrade han på nästan allt, såvida det inte var typ ett 30 kryss :P, min tränare trodde hans förre ägare va hopprädd och hade låtit honom springa förbi hindrerna.
Detta problem har nu försvunnit, men han har ju ,of course, sina dåliga dagar :P Precis som din häst (Nej ´han är inte sjuk osv...)
Tror inte att det har å göra med ngn sjukdom (ursäkta men har inte läst alla inlägg :P) utan att han bara är en sådan ponny/häst.

Har varit med om flera exempel. Bla en annan ponny som inte bara varierade mellan super och urkass utan också: helgalen, slöfock, mespropp, rodeoponny osv osv.... Inte allt på en ggn utan olika varje ggn ;/

Vet inte om du kan ta ngn lärdom av detta men mitt sätt att hantera det på är: 1.jag känner efter: Är jag verkligen på humör för detta? (det gör så sjukt stor skillnad om du har det el ej.)
2. Oavsett om jag är på humör elr inte, försöker jag få över honom över hindret en sista ggn (hoppar inte av el ngt) å avslutar sedan hoppningen, direkt efter att han har hoppat över. (of course inte om han river el vägrar, då fortsätter jag tjöta på :P)

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 017
Senast: Lycan
·
Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dopy
·
Hoppning Hej! Tänkte lägga upp en tråd här för att kolla vad ni tror, hoppas ni orkar läsa allt: Lånar just nu en ponny som beter sig lite...
2
Svar
26
· Visningar
5 146
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 244
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka