mera om tiggeri

Idag satt en Rumänsk man utanför en butik i en ort nära mig. han spelade dragspel och spelade så underbart att alla som gick förbi bara log. Jag gav honom en tjuga. Bara för att han faktiskt gjorde nåt, inte bara satt med en mugg och sa "Please!"
Ja, jag ger åt dem med muggarna också. Fast den här gången kändes det annorlunda, han gjorde nåt, han gav nåt tillbaka.
Hos oss kommer varje sommar enorma mängder polska jordgubbsplockare för att arbeta i jordgubbsodlingarna. Kanske de rumänska "tiggarna" kunde erbjudas arbete där?

Idag satt en Rumänsk man utanför en butik i en ort nära mig. han spelade dragspel och spelade så underbart att alla som gick förbi bara log. Jag gav honom en tjuga. Bara för att han faktiskt gjorde nåt, inte bara satt med en mugg och sa "Please!"
Ja, jag ger åt dem med muggarna också. Fast den här gången kändes det annorlunda, han gjorde nåt, han gav nåt tillbaka.
Hos oss kommer varje sommar enorma mängder polska jordgubbsplockare för att arbeta i jordgubbsodlingarna. Kanske de rumänska "tiggarna" kunde erbjudas arbete där?
Och vart ska de polska jobbarna ta vägen då?
Jag anlitar hellre en eller flera som jag jobbat ihop med i flera år än någon jag varken vet ngt om eller kan kommunicera med, så sorry.

Ihan spelade dragspel och spelade så underbart att alla som gick förbi bara log.
Så härligt. :love: Musik är ett underbart språk som förstås av alla. För romerna är ju musiken en stor del av kulturen. http://vi-romer.oer.folkbildning.net/kultur-och-traditioner/musik-och-dans
Toppenidé.

Hos oss har alla tiggare försvunnit just nu. Alla på en gång. Vet inte om de bara tillhörde samma gäng, eller är det fler som åkt hem just nu? Kanske något slags högtid?

De Romska säsongsbundna lantarbetarna har blivit utkonkurrerade från Spanien, Frankrike och Italien.
Vad för tillgångar kan man bidraga med här, för att konkurrera ut Polacker o Balter?
Om man inte skulle ( Vår Herre förbjude) införa någon form av kvotsystem.

Hos oss har alla tiggare försvunnit just nu. Alla på en gång. Vet inte om de bara tillhörde samma gäng, eller är det fler som åkt hem just nu? Kanske något slags högtid?
Tvivlar på det, Har alldeles nyligen talat med en god vän, (vi har jagat ihop) han är polis i södra Tyskland och säger att ett stort antal bilar följer våren norrut. Stationens parkering var redan full av bilar med körförbud från Ungern, Bulgarien o Rumänien

Diskussionen gällde huruvida de är fattiga eller inte. Det var det mitt inlägg handlade om.

Huruvida de är trevliga eller otrevliga eller varför folk ogillar dem om de gör det är en annan fråga. Jag skulle tro att främlingsfientlighet och fördomar mot romer räcker ganska långt för att förklara varför folk inte gillar dem. De är annorlunda, lite läskigt obegripliga, och de tillhör en folkgrupp som vi har en lång och sorglig inhemsk tradition av att se ner på och behandla illa. Det tror jag räcker bra för att framkalla hat.
Där jag bor är tiggarna stilla och sträcker tyst fram sin mugg. Jag ler och hejar och när jag har kontanter så ger jag.

Jag tror på att bekämpa fattigdom, inte bekämpa de fattiga.

Där jag bor är tiggarna stilla och sträcker tyst fram sin mugg. Jag ler och hejar och när jag har kontanter så ger jag.

Jag tror på att bekämpa fattigdom, inte bekämpa de fattiga.
Bekämpar man fattigdom genom att understödja tiggeri? Är det då inte bättre att ge en peng til ex hjärta till hjärta för att bygga upp skolor etc i deras hemländer? Det är att bekämpa fattigdom. Det gör jag . Här hemma ger jag inget till tiggare,

Bekämpar man fattigdom genom att understödja tiggeri? Är det då inte bättre att ge en peng til ex hjärta till hjärta för att bygga upp skolor etc i deras hemländer? Det är att bekämpa fattigdom. Det gör jag . Här hemma ger jag inget till tiggare,
Skulle skolor ge dem mat på bordet menar du?

Skulle skolor ge dem mat på bordet menar du?
ren gåvoverksamhet slår sönder infrastrukturen på den plats där de bor. Istället byggs det upp en struktur som innebär tiggarresor över hela europa. Det bidrar inte till att bygga ett fungerande samhälle på plats.

Det är som ordspråket säger: Ge en man en fisk och han blir mätt en dag, lär honom att fiska och han kan försörja sin familj en livstid.

ren gåvoverksamhet slår sönder infrastrukturen på den plats där de bor. Istället byggs det upp en struktur som innebär tiggarresor över hela europa. Det bidrar inte till att bygga ett fungerande samhälle på plats.

Det är som ordspråket säger: Ge en man en fisk och han blir mätt en dag, lär honom att fiska och han kan försörja sin familj en livstid.
Dumheter, hur kul är det att ge Bengt Westerberg miljonlön år efter år. Administration kostar pengar. Tiggarna från Rumänien verkar rena från missbruk annars skulle de inte orka sitta där. Nu måste de väl hem och odla jorden, potatis och korn.De visar en otrolig vilja och mental styrka att klara av att sitta där och de har en organisatorisk förmåga.

Dumheter, hur kul är det att ge Bengt Westerberg miljonlön år efter år. Administration kostar pengar. Tiggarna från Rumänien verkar rena från missbruk annars skulle de inte orka sitta där. Nu måste de väl hem och odla jorden, potatis och korn.De visar en otrolig vilja och mental styrka att klara av att sitta där och de har en organisatorisk förmåga.
Bengt Westerberg? eller är det ett bevis på hur insatt du är? har han inte samröre med röda korset?, jag ger till "Hjärta till Hjärta" ;)
Vårbruket är väl redan över där nere....förresten.

Man ska inte förakta hjälp till akut överlevnad, även om man bör rikta in så mycket resurser som möjligt, därutöver, på långsiktiga lösningar.
Jag föraktar inte akut nödhjälp. Pekar bara på det faktumet att akut nödhjälp på plats eller via resande tiggare oftast slår sönder den hjälpbehövande regionen på sikt.
Hjälpsändningar med kläder slår sönder textilproduktion, hjälpsändningar av spannmål slår sönder den lokala spannmålsproduktionen och detta permanentar hjälpbehovet.
Detta är en aspekt
en annan är att svenskens vilja att hjälpa sjunker i samma takt som antalet tiggare här i Sverige ökar och det slår även mot konstruktiv uppbyggande hjälp i deras hemregioner.

Där är direkt hjälp till tiggare på sikt skadligt för deras hemregioner.

Därför är det alltid, på sikt bättre att hjälpa via organisationer som hjälper regionalt med att bygga upp infrastruktur, sanitära anläggningar, utbildning, vård och tillgodose gruppens rättmätiga krav på sina egna myndigheter.

Men förakt för att folk väljer att skänka? Nej

Många organisationer gör både och. Både ger matkassar och hjälper till med utbildning.

Och ja, man bekämpar bäst fattigdom genom hjälp till självhjälp. Det är inget jag själv hittar på utan det är så sida och andra biståndsorganisationer jobbar.
Jo jag vet att självhjälp funkar bäst på lång sikt men det ger inte mat på bordet nu, det betalar inte elen nu, det gör inte att de kan isolera sina hus nu.
Sen är det väl mycket diskriminering mot romer i deras hemländer så de har svårt att få jobb nu.

:)

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 202
Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
487
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
297
Senast: DarkInNight
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
632
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Favoritdrinkar

Hund, Katt, Andra Djur