Det är klart att dom tiggarna också finns, men det innebär väl inte att dom kan bete sig som grisar? I mitt närområde i Stockholm så har problemet blivit så stort att folk sålt sina bostadsrätter och flyttat pga sanitära olägenheter kopplade till eu-migranter. Sopor som kastas på marken istället för vid anvisad plats som finns inte alltför långt bort. Tiggare som bajsar i hissarna i centrum trots att toaletterna är gratis. Tiggare som trakasserar kunder till butiker genom förföljelse och att försöka slita pantpåsar ur händerna på folk vid maskinerna. Bara några 100 meter från där jag bor så bor det ett gäng tiggare i husvagnar. Med asfräscha Mercedes utanför. Om ingen tror mig så kan jag gärna försöka fotografera någon dag, dom brukar vara rätt duktiga på att trakassera folk i centrum.
Ingen säger väl att det inte finns tiggare som har det hemskt? Men likväl som vi erkänner det så måste vi väl erkänna att det finns folk som beter sig som svin. Och dessa gör tyvärr att dom "bra" (?) tiggarna, eu-migranterna och romerna får utstå fördomar och skit. Att neka att rötäggen finns (och i ganska stor mängd) stjälper bara alla.
Världen är inte svartvit, men alla tycks vilja få den det.
God dag yxskaft?
Jag svarade på ett inlägg där det skrevs att det är larvigt att tro att tiggarna skulle vara fattiga uteliggare, och du kontrar med att en del beter sig illa? Vad är motsägelsen, kan de inte vara fattiga om de beter sig illa? Jag personligen tror knappast att fattigdom och misär adlar människan - snarare lär man sig väl att roffa åt sig när man kan, för att överleva.
Tiggarna jag ser härikring har varken husvagnar eller bilar, de bor uppenbart på gatan. De trakasserar ingen, däremot har jag några gånger sett andra (vanliga människor, vakter etc) trakassera dem.
Det har ju gjorts en del reportage om de områden många tiggare kommer ifrån, och där finns varken offentliga fungerande toaletter eller anvisad plats för sophämtning. Är man vad vid att det inte finns, så förstår jag att man inte letar efter papperskorgar och gratis toaletter. Eller tror du någon har förklarat för dem hur de kan göra, och de bajsar i hissen för att de tycker det är trevligare än att gå på en toalett?