mera om tiggeri

Det är klart att dom tiggarna också finns, men det innebär väl inte att dom kan bete sig som grisar? I mitt närområde i Stockholm så har problemet blivit så stort att folk sålt sina bostadsrätter och flyttat pga sanitära olägenheter kopplade till eu-migranter. Sopor som kastas på marken istället för vid anvisad plats som finns inte alltför långt bort. Tiggare som bajsar i hissarna i centrum trots att toaletterna är gratis. Tiggare som trakasserar kunder till butiker genom förföljelse och att försöka slita pantpåsar ur händerna på folk vid maskinerna. Bara några 100 meter från där jag bor så bor det ett gäng tiggare i husvagnar. Med asfräscha Mercedes utanför. Om ingen tror mig så kan jag gärna försöka fotografera någon dag, dom brukar vara rätt duktiga på att trakassera folk i centrum.

Ingen säger väl att det inte finns tiggare som har det hemskt? Men likväl som vi erkänner det så måste vi väl erkänna att det finns folk som beter sig som svin. Och dessa gör tyvärr att dom "bra" (?) tiggarna, eu-migranterna och romerna får utstå fördomar och skit. Att neka att rötäggen finns (och i ganska stor mängd) stjälper bara alla.

Världen är inte svartvit, men alla tycks vilja få den det.

God dag yxskaft?

Jag svarade på ett inlägg där det skrevs att det är larvigt att tro att tiggarna skulle vara fattiga uteliggare, och du kontrar med att en del beter sig illa? Vad är motsägelsen, kan de inte vara fattiga om de beter sig illa? Jag personligen tror knappast att fattigdom och misär adlar människan - snarare lär man sig väl att roffa åt sig när man kan, för att överleva.

Tiggarna jag ser härikring har varken husvagnar eller bilar, de bor uppenbart på gatan. De trakasserar ingen, däremot har jag några gånger sett andra (vanliga människor, vakter etc) trakassera dem.

Det har ju gjorts en del reportage om de områden många tiggare kommer ifrån, och där finns varken offentliga fungerande toaletter eller anvisad plats för sophämtning. Är man vad vid att det inte finns, så förstår jag att man inte letar efter papperskorgar och gratis toaletter. Eller tror du någon har förklarat för dem hur de kan göra, och de bajsar i hissen för att de tycker det är trevligare än att gå på en toalett?

Så lågt skrivet...Ja, deras månadslön är mer än min om man räknar in deras bostäder med min lön...Varför tycker du att jag ska jag tigga när jag har jobb och betalar skatt för er i Sverige?

Jag tycker att det är du som är larvig och verklighetsfrånvänd. Vill du bli rik så har du ju hittat det hemliga receptet.

Det är ganska enkelt att konstatera att tiggare är fattiga människor som mer än något annat vill ha ett riktigt jobb, som du har, så att de tryggt kan försörja sin familj som bor i undermåliga skjul på gränsen till svält hemma i Rumänien.

Det betyder inte att de får bete sig illa, men jag har ändå mer förståelse för att en desperat människa som bor i sovsäck för att få ihop basal försörjning gör det Än att en tryggt försörjd svensk gör det, vilket är det enda jag sett av dåligt beteende i sammanhanget.

Kommer inte ihåg när jag såg en svensk hemlös stå och tigga utanför bilte
Jag tycker att det är du som är larvig och verklighetsfrånvänd. Vill du bli rik så har du ju hittat det hemliga receptet.

Det är ganska enkelt att konstatera att tiggare är fattiga människor som mer än något annat vill ha ett riktigt jobb, som du har, så att de tryggt kan försörja sin familj som bor i undermåliga skjul på gränsen till svält hemma i Rumänien.

Det betyder inte att de får bete sig illa, men jag har ändå mer förståelse för att en desperat människa som bor i sovsäck för att få ihop basal försörjning gör det Än att en tryggt försörjd svensk gör det, vilket är det enda jag sett av dåligt beteende i sammanhanget.
Att de som tigger är fattiga är nog ingen som egentligen förnekar, att de lever under förhållanden som ingen av oss skulle acceptera stämmer väl också.
Diskussionen gäller väl förmer hur vi ska agera och mot vad vi ska göra det.

Utvecklingen vad det gäller tiggare i Sverige har hittills följt samma spår som den tidigare gjort i Tyskland, Österrike, Frankrike m.m.
Först uppträder vanliga enstaka tiggare, sedan ökar antalet och tiggeriet blir mer raffinerat. Iögonfallande handikapp, barn som tigger och/eller säljer blommor till förbipasserande eller i olika kommunala färdmedel och när detta sedan till fullo är exploaterar så finns ingen annan väg att gå än att förfalla i kriminalitet.
Visst, jag spekulerar, men påminn mig om min spekulation om en 4, 5 år ;)

Vi har idag ett regelverk som medger att vi direkt stävjar obefogat bruk av övernattningsplatser. Utan inblandning av kronofogde.
Man måste ha tillstånd för att bedriva insamlings o bettleri-verksamhet i de flesta större städer.

Ge då ett visst antal tiggare tillstånd att tigga, på vissa förutbestämda platser.
Med klara regler hur verksamheten får bedrivas.
Ex minst 20 meter från närmaste lokalutgång, trappuppgång eller tunnelbaneuppgång.
Och endast passivt tiggande.

Min största fråga i allt det här är, "hur i hela fridens namn kunde Rumänien få bli ett EU-land?" De har ju uppenbarligen stora problem med diskriminering och korrumption. Romernas situation har väl aldrig varit någon hemlighet...

Efter att ha pratat med biståndsarbetare i Göteborg som är insatta blir jag ännu mer beklämd över alltihopa.

De har socialbidrag i Rumänien, men romerna får väldigt sällan ta del av detta då de inte har rätt papper för att ansöka om bidrag. För att få rätt papper behöver man ta sig igenom en lång rad tjänstemän som allihopa ska mutas. Har man inte råd med mutor får man inte ta del av systemet.

Samma gäller sjukvård! Alla medborgare i EU har rätt till sjukvård inom alla EU-länder, man måste bara ha ett litet blått kort. Ni har det säkert i plånboken om ni reser en del. I Rumänien får man det kortet om man kan muta tillräckligt många tjänstemän. Viss sjukvård måste ändå ske i hemlandet, tex kirurgi för cancer, då måste du muta läkaren som ska operera, läkaren som söver, och en rad andra människor som ingår i den vårdkedjan.

Behöver jag tillägga att om personen som försöker få hjälp av sitt hemland Rumäninen råkar vara rom så kostar det extra. Det går inte riktigt att föreställa sig den diskriminering som pågår. Diskriminering i Sverige är typ att bli nekad service på McDonalds, inte att behöva betala flera tusen kronor extra för sjukvård.

det finns folk som beter sig som svin. Och dessa gör tyvärr att dom "bra" (?) tiggarna, eu-migranterna och romerna får utstå fördomar och skit.
Precis så. Det är det som SD-propagandan går ut på; producera "bevis" på individider som bär sig illa åt för att piska upp en stämning och skapa en känsla av att "de är likadana allihop"; kryddat med ett alarmerande tonfall och hot om spridande kriminalitet som om de vore en homogen grupp - och därmed cementera det hat, diskriminering och utanförskap som romerna drabbats av i evigheter. Detta orkestrerat av den enda anledningen att de är födda som romer och anses mindre värda än andra människor. Tillsammans med judar och samer som inte är svenskar, muslimer som är ett hot mot landet, Zlatan som inte är svensk, det-är-mitt-land-inte-ditt-land etc mfl osv.

För att bryta deras utanförskap och hjälpa dem till en bättre framtid måste vi ifrågasätta den propaganda som sprids, vad som är fabricerat och vilket syftet är. Vi måste sätta det i sitt sammanhang och inse vad vi bidrar till om vi inte kritiskt granskar och håller isär saker och ting.

De stackars människor som lever i plåtskjul på soptippar i samhällets ytterkanter i Rumänien och varken kan läsa eller räkna har ingen facebook.

Att de som tigger är fattiga är nog ingen som egentligen förnekar, att de lever under förhållanden som ingen av oss skulle acceptera stämmer väl också.

Det är just det som debatteras i denna tråd. Att de inte skulle vara fattiga utan tigger för att det gör dem stormrika, eller att de tigger för sitt höga nöjes skull. Det är vad som föranleder mina suckar; när faktakollen har hamnat på den nivån.

Jag tror inte det är så enkelt som att de "mer än något annat vill ha ett jobb”. Jag vet att det finns olika släkter och familjer och kulturer inom den romska, men tycker ändå att man kan jämföra med de svenska romerna som är ganska väl integrerade. Men även i denna grupp så finns det ju en uppfattning om att skolgång och arbete inte ses som något eftersträvansvärt och positivt. (har läst i flera intervjuer med unga romer i media, samt finns även skrivet om detta i statliga rapporter). De romer som bor i tältläger lever ju verkligen i misär och står ju ljusår längre bort från skolgång och arbete än de svenska romerna.

Jag var i Paris i våras och där var det väldigt många romer som tiggde, bland annat unga kvinnor med barn i släptåg. De pratade flytande franska viket gjorde mig helt beklämd. De har alltså förmodligen bott i Frankrike i hela sitt liv med skolplikt och socialt skyddsnät men slutar ändå som tiggare. Det handlar inte bara om att de är fattiga, det handlar om något annat.

Jag tror att våra ”normala” liv med hus och jobb är så långt ifrån deras verklighet att det inte ens blir något att sträva efter, det blir liksom inte ens ett alternativ. På samma sätt som jag aldrig skulle sträva efter att bli statsminister, rymdforskare eller justitieråd, det finns liksom inte i min värld.

@sjoberga

Jag tror inte att det går att lösa problemet för de här människorna om man inte erkänner att det inte bara handlar om att skaka fram jobb och lägenheter så kommer tältlägrens invånare att resa sig upp och börja jobba och leva svenssonliv.

Det finns såklart en utbredd diskriminering, inte minst i Östeuropa, men det finns också en inställning hos många romer att skola och jobb inte är något för oss. Det måste förändras. Jag ger gärna pengar till vår lokala kyrka som driver hjälpprojekt i Rumänien samt har gett pengar till en annan organisation som bedriver utbildning och socialt stöd till rumäner i Östeuropa. Där ligger nyckeln till en långsiktig lösning för dessa människor, inte i att de kommer hit och sitter på papplådor och tigger.

I vintras var det en debatt i Agenda där en dam från en hjälporganisation som i 30 år hjälpt romer på plats i Östeuropa deltog. Hon var inte förtjust i utvecklingen. Hon sa att lösningen ligger i strukturförändring på hemmaplan och ju fler som kommer hit och tigger desto längre bort ligger den lösningen. För varje föräldrapar som åker utomlands för att tigga så finns det ett antal barn för vilka detta normaliseras och blir till en framtidsplan. Det är så oerhört ovärdigt.

En del av de bulgarer som tigger i min del av landet är f.d lantbruksarbetare från Bulgarien, som blev av med jobben efter de förödande översvämningarna i somras. Såväl bostäder som arbetsplatser blev förstörda. Att då försöka bygga upp sitt liv utan att ha tillgång till försäkringar är nog svårt på plats, det handlar om mängder av människor....

En del rumäner kom hit som bärplockare, men pga den dåliga tillgången på bär kunde de inte tjäna några pengar (de ska ju först tjäna ihop till resan och uppehället). Några stannade istället kvar för att tigga....

En del av de bulgarer som tigger i min del av landet är f.d lantbruksarbetare från Bulgarien, som blev av med jobben efter de förödande översvämningarna i somras. Såväl bostäder som arbetsplatser blev förstörda. Att då försöka bygga upp sitt liv utan att ha tillgång till försäkringar är nog svårt på plats, det handlar om mängder av människor....

En del rumäner kom hit som bärplockare, men pga den dåliga tillgången på bär kunde de inte tjäna några pengar (de ska ju först tjäna ihop till resan och uppehället). Några stannade istället kvar för att tigga....

Jo, jag vet att det är så i en del fall.

Det är just det som debatteras i denna tråd. Att de inte skulle vara fattiga utan tigger för att det gör dem stormrika, eller att de tigger för sitt höga nöjes skull. Det är vad som föranleder mina suckar; när faktakollen har hamnat på den nivån.
men att tro att de (tiggarna) är rika är lika infamt som att tro att det inte tjänas pengar på dem i organiserad form...

Naturligtvis slår lågkonjunkturen hårt mot daglönarna. Många av dem som tigger idag har tidigare arbetat som säsongsarbetare i Italien, Spanien och Frankrike. Där trycks de nu undan av den inhemska arbetskraften eftersom arbetslösheten är hög i dessa länder.

Men vad jag pekar på är de följder processen får även i Sverige.
Trafficking slår makabra rekord i Europa idag! Och en stor del av initialskedet kontroleras av romska ligor just i dessa länder (Balkan, Rumänien, Ungern o Bulgarien)

Exempelvis så var det ju bara att besöka staden Dubi på vägen mellan Dresden o Prag. Innan den nya motorvägen byggdes så var det det längsta "horgatan" i Europa.
Idag så fångas fortfarande de unga tjejerna upp, men transporteras istället runt Europas olika legala o illegala bordeller.
Vi ligger mellan 5 och 10 år efter de mellan europeiska länderna. Så vi lär inte förskonas från samma utveckling. Hittills har vi följd efter tämligen spårnoga.

God dag yxskaft?

Jag svarade på ett inlägg där det skrevs att det är larvigt att tro att tiggarna skulle vara fattiga uteliggare, och du kontrar med att en del beter sig illa? Vad är motsägelsen, kan de inte vara fattiga om de beter sig illa? Jag personligen tror knappast att fattigdom och misär adlar människan - snarare lär man sig väl att roffa åt sig när man kan, för att överleva.

Tiggarna jag ser härikring har varken husvagnar eller bilar, de bor uppenbart på gatan. De trakasserar ingen, däremot har jag några gånger sett andra (vanliga människor, vakter etc) trakassera dem.

Det har ju gjorts en del reportage om de områden många tiggare kommer ifrån, och där finns varken offentliga fungerande toaletter eller anvisad plats för sophämtning. Är man vad vid att det inte finns, så förstår jag att man inte letar efter papperskorgar och gratis toaletter. Eller tror du någon har förklarat för dem hur de kan göra, och de bajsar i hissen för att de tycker det är trevligare än att gå på en toalett?

Goddag goddag. :grin:

Jag anser att beteendet är relevant eftersom det bidrar till hatet och fördomar mot tiggarna. Är inte det relevant då menar du? Då tycker vi olika.

Om du nu vill veta så vet jag faktiskt att folk har förklarat för dom flera gånger hur dom skall göra med t.ex sopor (som sagt, vi har väldigt stora problem) men dom struntar i det. Vår grupp i vårt område pratar jag om men jag vet fler platser där rötägg finns.

Och denna klick av människor bidrar till hatet. Men att påstå att denna klick inte finns är att bortse från problemet till varför folk tycker illa om tiggare/romer/rumäner/eu-migranter, och som jag sa tidigare så stjälper det enbart den majoritet av tiggare som inte beter sig illa. Därför tycker jag att den delen av diskussionen är relevant för att kunna hjälpa, men du är absolut välkommen att inte hålla med.

Vad ska jag säga? Jag har inga exakt uppgifter, ingen statistik, ingen fakta. Däremot en hel del information från olika människor och sökningar själv. De stjäl ( en kompis mamma blev av med 10 000 från en kiosk hon ägde och blev lurad bort från tre andra i kiosken), de slåss och hotar folk som inte ger dem pengar ( har själv vart med om det). En arbetskamrat berättade att en en vän till henne som äger ett bageri, var ute med mackor till dem, de kastade dem efter honom..

När jag söker på deras namn får jag upp bilar, fester, fina kläder mm. Inga fattiga människor som lever i misär, utan folk som istället skriver att Sverige är "dumma" folk som ger dem pengar att leva gott. Är det det vi vill??

Själv tänker jag inte skänka en krona mer, utan kommer ge allt överblivet till hemlösa svenskar, till RIA, till de som behöver det i mitt samhälle..

Hur vet du att det är deras riktiga namn? De kanske bara har sagt ett namn.

@sjoberga

Jag tror inte att det går att lösa problemet för de här människorna om man inte erkänner att det inte bara handlar om att skaka fram jobb och lägenheter så kommer tältlägrens invånare att resa sig upp och börja jobba och leva svenssonliv.

Det finns såklart en utbredd diskriminering, inte minst i Östeuropa, men det finns också en inställning hos många romer att skola och jobb inte är något för oss. Det måste förändras. Jag ger gärna pengar till vår lokala kyrka som driver hjälpprojekt i Rumänien samt har gett pengar till en annan organisation som bedriver utbildning och socialt stöd till rumäner i Östeuropa. Där ligger nyckeln till en långsiktig lösning för dessa människor, inte i att de kommer hit och sitter på papplådor och tigger.

I vintras var det en debatt i Agenda där en dam från en hjälporganisation som i 30 år hjälpt romer på plats i Östeuropa deltog. Hon var inte förtjust i utvecklingen. Hon sa att lösningen ligger i strukturförändring på hemmaplan och ju fler som kommer hit och tigger desto längre bort ligger den lösningen. För varje föräldrapar som åker utomlands för att tigga så finns det ett antal barn för vilka detta normaliseras och blir till en framtidsplan. Det är så oerhört ovärdigt.

Jag tror att lösningen är just att skaka fram jobb. Inte primärt här, men i deras hemregioner. Har de jobb och försörjning i sitt hemland kommer de vare sig hit, eller vill ägna sig åt att tigga. Nu finns inte jobben, och de jobb som finns betalar ungefär 100 EUR i månaden för 6 dagar i veckan-arbete. Bara en tredjedel av vad en genomsnittlig tiggerimånad ger. Så länge möjligheten till försörjning på hemmaplan är så in i vassens dålig; kommer tiggeriet att vara ett för "bra" alternativ. Inte för rikedom, men för familjens överlevnad.

Så jag håller med till 100% om var den långsiktiga lösningens nycklar ligger. Men det gör inte att vi kan blunda för de akuta problemen som finns där, här och nu.

Jag tror att lösningen är just att skaka fram jobb. Inte primärt här, men i deras hemregioner. Har de jobb och försörjning i sitt hemland kommer de vare sig hit, eller vill ägna sig åt att tigga. Nu finns inte jobben, och de jobb som finns betalar ungefär 100 EUR i månaden för 6 dagar i veckan-arbete. Bara en tredjedel av vad en genomsnittlig tiggerimånad ger. Så länge möjligheten till försörjning på hemmaplan är så in i vassens dålig; kommer tiggeriet att vara ett för "bra" alternativ. Inte för rikedom, men för familjens överlevnad.

Så jag håller med till 100% om var den långsiktiga lösningens nycklar ligger. Men det gör inte att vi kan blunda för de akuta problemen som finns där, här och nu.
Jo i den bästa av världar vore det ju en lösning.
Men hur ska vi, här i Sverige hantera problemet?
Att EU långsiktigt kan arbeta för en lösning och att man bör använda ekonomiska morötter o piskor för att påtvinga de ungerska o rumänska regeringarna ett människovärdigt sätt att hantera poblemet är också klart.
Men just nu i Sverige ska vi?....

1 . genomdriva de lagar och bestämmelser vi idag har vad det gäller tillstånd för bettleri o olovlig användning av mark o fastigheter
eller
2. göra det ännu lönsammare att komma hit upp och tigga, genom att erbjuda boende, sjukvård och skolgång till deras barn?

Goddag goddag. :grin:

Jag anser att beteendet är relevant eftersom det bidrar till hatet och fördomar mot tiggarna. Är inte det relevant då menar du? Då tycker vi olika.

Om du nu vill veta så vet jag faktiskt att folk har förklarat för dom flera gånger hur dom skall göra med t.ex sopor (som sagt, vi har väldigt stora problem) men dom struntar i det. Vår grupp i vårt område pratar jag om men jag vet fler platser där rötägg finns.

Och denna klick av människor bidrar till hatet. Men att påstå att denna klick inte finns är att bortse från problemet till varför folk tycker illa om tiggare/romer/rumäner/eu-migranter, och som jag sa tidigare så stjälper det enbart den majoritet av tiggare som inte beter sig illa. Därför tycker jag att den delen av diskussionen är relevant för att kunna hjälpa, men du är absolut välkommen att inte hålla med.

Diskussionen gällde huruvida de är fattiga eller inte. Det var det mitt inlägg handlade om.

Huruvida de är trevliga eller otrevliga eller varför folk ogillar dem om de gör det är en annan fråga. Jag skulle tro att främlingsfientlighet och fördomar mot romer räcker ganska långt för att förklara varför folk inte gillar dem. De är annorlunda, lite läskigt obegripliga, och de tillhör en folkgrupp som vi har en lång och sorglig inhemsk tradition av att se ner på och behandla illa. Det tror jag räcker bra för att framkalla hat.

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 202
Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
487
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
297
Senast: DarkInNight
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
632
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka