Jag har försökt att ha en ganska human syn av tiggare, jag har vid enstaka tillfällen gett pengar, jag har tyckt synd om dem, jag har försökt se bort från "bevis" på klipp från fb, där de växlar pengar, syns med nya mobiler och lever lyxliv mm. Har trott att det vart ihopklippt, någon vill få det att se ut så. Men igår fick även jag nog..
En vän på fb hade delat en status där personen gått via media och fått namn på tiggarna som öppet gått ut med sina namn i tidningar, och det var snyfthistorier som hette duga det skrevs om. Via att söka på dem via namn på fb, hade personen hittat flera av dem lokala tiggarna med öppna profiler. Som de flesta vet, är öppna profiler på fb, lika med att du får se allt, såsom bilder, vänner mm.
Deras profilbilder visar hur de dukat upp med sprit och mat, hur de äger ett tjugotal bilar mm, och detta i Sverige. Väljer man att snoka vidare så syns deras vänner på bilder med fina kläder ( kostymer), nya mobiler mm.Detta är inga fattiga människor.... Nä, för mig är det helt enkelt nog nu....
https://www.facebook.com/Hans.Johanzzon?pnref=story
Äger ett tjugotal bilar? På bilderna ser man människor en och en sitta i en bil, varav någon enstaka är lite mer dyrbar. Jösses, på min fb kan man se mig på ett flertal hästar, det innebär inte att jag äger ett stuteri, eller ens äger en enda häst. Jag har vänner som har bostäder för 15-20 miljoner - det innebär inte att jag har det. På ett semesterfoto sitter jag i San Fransisco med ett glas vin - det innebär (tyvärr inte) att det är så min vardag ser ut.
Många av tiggarna är som jag förstått det inte hemlösa i Rumänien, utan kruxet är att de inte har någon inkomst där. Därför behöver de tigga, man måste ju äta också. Jag hoppas verkligen de någon gång varit på en fest, eller haft det bättre än nu med vettig bostad och ordentliga kläder, men för ögonblicket har de det uppenbart inte bättre än att deras bästa alternativ är att sitta på trottoaren all vaken tid, och sova under broarna, för chansen att få ihop nån hundralapp om dagen som bäst. Om du tror det är så lättförtjänta pengar, sätt dig själv där så får du se.