mera om tiggeri

Jag har försökt att ha en ganska human syn av tiggare, jag har vid enstaka tillfällen gett pengar, jag har tyckt synd om dem, jag har försökt se bort från "bevis" på klipp från fb, där de växlar pengar, syns med nya mobiler och lever lyxliv mm. Har trott att det vart ihopklippt, någon vill få det att se ut så. Men igår fick även jag nog..

En vän på fb hade delat en status där personen gått via media och fått namn på tiggarna som öppet gått ut med sina namn i tidningar, och det var snyfthistorier som hette duga det skrevs om. Via att söka på dem via namn på fb, hade personen hittat flera av dem lokala tiggarna med öppna profiler. Som de flesta vet, är öppna profiler på fb, lika med att du får se allt, såsom bilder, vänner mm.

Deras profilbilder visar hur de dukat upp med sprit och mat, hur de äger ett tjugotal bilar mm, och detta i Sverige. Väljer man att snoka vidare så syns deras vänner på bilder med fina kläder ( kostymer), nya mobiler mm.Detta är inga fattiga människor.... Nä, för mig är det helt enkelt nog nu....

https://www.facebook.com/Hans.Johanzzon?pnref=story

Äger ett tjugotal bilar? På bilderna ser man människor en och en sitta i en bil, varav någon enstaka är lite mer dyrbar. Jösses, på min fb kan man se mig på ett flertal hästar, det innebär inte att jag äger ett stuteri, eller ens äger en enda häst. Jag har vänner som har bostäder för 15-20 miljoner - det innebär inte att jag har det. På ett semesterfoto sitter jag i San Fransisco med ett glas vin - det innebär (tyvärr inte) att det är så min vardag ser ut.

Många av tiggarna är som jag förstått det inte hemlösa i Rumänien, utan kruxet är att de inte har någon inkomst där. Därför behöver de tigga, man måste ju äta också. Jag hoppas verkligen de någon gång varit på en fest, eller haft det bättre än nu med vettig bostad och ordentliga kläder, men för ögonblicket har de det uppenbart inte bättre än att deras bästa alternativ är att sitta på trottoaren all vaken tid, och sova under broarna, för chansen att få ihop nån hundralapp om dagen som bäst. Om du tror det är så lättförtjänta pengar, sätt dig själv där så får du se.

Hos oss har det också gått inflation i tiggare så de har nu börjat med mer extrema åtgärder för att få in pengar. På ICA i centrum t ex har folk blivit förföljda inne och när man är vid kassan står tiggaren bredvid och trycker upp sin mugg i nyllet på en. Andra har fått matvaror och annat upptryckt i ansiktet med orden "you pay this for me, yes?"

En del har också börjat gå runt i bostadsområdena och knacka dörr. En granne berättade att tiggarna försökte trycka sig in i hallen förbi henne när hon öppnade.
Vi har också haft problem med tiggare som går runt och känner på husdörrar/förrådsdörrar när man inte är hemma och är det olåst så går man gärna in och tar för sig.

Tyvärr så har ju LBB rätt i att när tiggarna blir fler och fler så minskar också deras "inkomst" och de börjar då dryga ut den medelst kriminellt leverne.

Äger ett tjugotal bilar? På bilderna ser man människor en och en sitta i en bil, varav någon enstaka är lite mer dyrbar. Jösses, på min fb kan man se mig på ett flertal hästar, det innebär inte att jag äger ett stuteri, eller ens äger en enda häst. Jag har vänner som har bostäder för 15-20 miljoner - det innebär inte att jag har det. På ett semesterfoto sitter jag i San Fransisco med ett glas vin - det innebär (tyvärr inte) att det är så min vardag ser ut.

Många av tiggarna är som jag förstått det inte hemlösa i Rumänien, utan kruxet är att de inte har någon inkomst där. Därför behöver de tigga, man måste ju äta också. Jag hoppas verkligen de någon gång varit på en fest, eller haft det bättre än nu med vettig bostad och ordentliga kläder, men för ögonblicket har de det uppenbart inte bättre än att deras bästa alternativ är att sitta på trottoaren all vaken tid, och sova under broarna, för chansen att få ihop nån hundralapp om dagen som bäst. Om du tror det är så lättförtjänta pengar, sätt dig själv där så får du se.

Jösses så blinda ni är... Som jag skrev, ta min länk, gå in på deras vänner och titta vidare... Fester, dyra kostymer, fina bostäder, nya mobiler, nya bilar, hån mot dumma svenskar som ger dem.....Har man 20 bilar kan man sälja en del och klara sig utmärkt ganska länge.... Vakna upp

Du läste inte kommentarerna i inlägget om bilarna eller?

Jag tror kanske att en del av problematiken också ligger i oförståelse för kulturen, nu är jag inte helt hundra insatt i den romska kulturen utan får gå efter det jag har läst och som jag förstår det så var de ett resande folk från början och har aldrig känt ett behov av ett fast boende eller fast anställning utan lever lite för dagen. Försörjning är något som man behöver för att äta och dricka och kläder och kanske inte som för oss vilket är något som vi ser som säkerhet och som vi sparar för att kunna köpa hus, investera osv.
Om det nu är så är det kanske inte så konstigt att de inte prioriterar samma saker som vi gör men för oss blir det konstigt och svårt att hantera.
Med det sagt så kanske de känner att det de vill lägga sin ihoptjänade pengar från att tigga på är sprit, bilar eller kläder och annat som vi kanske inte hade prioriterat i första hand vilket är varje människas ensak. MEN när man skriver på sin skylt att pengarna man skänker ska gå till deras barn som inte har mat, är sjuka och behöver operationer och iallafall en stor del av pengarna istället går till sprit och annat förstår jag att folk blir upprörda och känner sig lurade och inte får den bästa uppfattningen av tiggarna.
Sen är det väl som allt annat att majoriteten kanske sköter sig men de som inte gör det är vad folk märker och kommer ihåg. Dock finns det ingen ursäkt för att bete sig illa och skräpa ner och förstöra oavsett vem man är och var man kommer ifrån!

Så om jag en gång varit på en fest där det funnits sprit och någon fotograferat mig, så innebär det att det är troligt att en stor del av min inkomst går till alkohol och spritfester? Hur tänker du då? De flesta svenskar har väl någon gång blivit fotograferade på en midsommarfest, innebär det att alla lägger sina pengar på sprit i första hand, och inget på sina sjuka barn, som därför ingen vård skulle få? Om det finns fotobevis på att man en gång suttit i en bil, då kan man aldrig bli fattig sen, och borde aldrig få pengar igen? Med det synsättet vet jag inte varför vi ens har soc här, det borde ju inte finnas en enda svensk som kvalar in som förtjänande hjälp med din logik.

Så om jag en gång varit på en fest där det funnits sprit och någon fotograferat mig, så innebär det att det är troligt att en stor del av min inkomst går till alkohol och spritfester? Hur tänker du då? De flesta svenskar har väl någon gång blivit fotograferade på en midsommarfest, innebär det att alla lägger sina pengar på sprit i första hand, och inget på sina sjuka barn, som därför ingen vård skulle få? Om det finns fotobevis på att man en gång suttit i en bil, då kan man aldrig bli fattig sen, och borde aldrig få pengar igen? Med det synsättet vet jag inte varför vi ens har soc här, det borde ju inte finnas en enda svensk som kvalar in som förtjänande hjälp med din logik.

Kan inte annat än förvånas över ditt inlägg... En fest, det visar mycket mer, en bil, det visar 20 på bilderna från deras egna sidor... Så synd om dem när de lägger pengar på sprit och bilar, men vi ska skänka dem mer till deras sorgsna situation? Om du inte har ett öre, inte en bostad så lägger du upp bilder på bilar och sprit du köpt? Bilder på hur bra du har det?

Var du inne på länken i början av tråden och såg bilderna?

Gör det då. De tjänar ju tydligen grova pengar på det...

Ja, varför inte gå all in? Verkar vara ett härligt liv: sitta stilla hela dagen på en kall trottoar och försöka få pengar av folk som ignorerar en, och så behändigt och nära till jobbet sen - du bor nämligen komfortabelt på en kartong och några filtar på trottoaren bredvid, en luftig bostad med all komfort man kan önska sig, som t ex en vägg och tak över huvudet - när det regnar får du inte ens regnet i huvudet medan du sover! Det finns ju för all del de som har uppvärmda bostäder, fyra väggar plus tak och till med en dörr att stänga om sig, men det är ju lyx i överkant, sånt behöver man ju inte!

Kan inte annat än förvånas över ditt inlägg... En fest, det visar mycket mer, en bil, det visar 20 på bilderna från deras egna sidor... Så synd om dem när de lägger pengar på sprit och bilar, men vi ska skänka dem mer till deras sorgsna situation? Om du inte har ett öre, inte en bostad så lägger du upp bilder på bilar och sprit du köpt? Bilder på hur bra du har det?

Personen med 20 bilar torde väl vara bilhandlare, av blocketannonserna att döma? Bra för dem, då kan de kanske slippa tigga snart!

Jag har aldrig varit pank och bostadslös, för vilket jag tackar min lyckliga stjärna, men jag vet att när jag lägger upp bilder på fb, inte sjutton fotar jag snöslasket när jag släpar hem trötta barn från dagis som en liten packåsna, eller skrivbordet på jobbet där jag tillbringar större delen av min vakna tid. Skulle man enbart gå efter fotona på fb, utan att läsa texterna till, så ägnar jag mig åt a) semester utomlands, b) trevliga utflykter med barnen och c) hästhoppning. Vilket jäkla lyxliv! Och vad orättvist, andra måste minsann jobba för brödfödan.

Ja, varför inte gå all in? Verkar vara ett härligt liv: sitta stilla hela dagen på en kall trottoar och försöka få pengar av folk som ignorerar en, och så behändigt och nära till jobbet sen - du bor nämligen komfortabelt på en kartong och några filtar på trottoaren bredvid, en luftig bostad med all komfort man kan önska sig, som t ex en vägg och tak över huvudet - när det regnar får du inte ens regnet i huvudet medan du sover! Det finns ju för all del de som har uppvärmda bostäder, fyra väggar plus tak och till med en dörr att stänga om sig, men det är ju lyx i överkant, sånt behöver man ju inte!

Så larvigt skrivet. De tiggare som finns i min stad har flyttat in i köpcentrum, så inte behöver de bli blöta, de sitter inne och slänger mat de får av oss. Dessutom betalar jag ( vi) kommunalskatt så de får bo i vår bästa stugor över vintern i vårt fina campingområde helt gratis...Undrar om våra hemlösa har det lika bra?

Återigen så larvigt skrivet....De, det vi kallar tiggare i inlägget har fina bostäder som kommunen betalar... Lyx eller inte, jag är inte rik, men jobbar och betalar skatt till detta. Tycker mest synd om våra hemlösa som inte får någon uppmärksamhet....

Så larvigt skrivet. De tiggare som finns i min stad har flyttat in i köpcentrum, så inte behöver de bli blöta, de sitter inne och slänger mat de får av oss. Dessutom betalar jag ( vi) kommunalskatt så de får bo i vår bästa stugor över vintern i vårt fina campingområde helt gratis...Undrar om våra hemlösa har det lika bra?

Larvigt? Jag går förbi de där tiggarna flera gånger om dagen. På dagen sitter de utanför tunnelbaneuppgången, på natten ligger de några meter bredvid, där det finns ett utskjutande tak som skydd. Får de mat så blir de pinsamt tacksamma, typ kysser ens händer och blir smått tårögda, och äter upp maten.

Men det låter ju fantastiskt om tiggarna har det bättre i er kommun, här i Stockholm räcker härbärgena inte till, de bor i uppgångar och under broarna. Vet jag, eftersom jag ser det när jag åker till eller från jobbet nattetid, och de hunnit gå och lägga sig. Det är ett riktigt eländigt liv, som jag inte önskar någon.

Så lågt skrivet...Ja, deras månadslön är mer än min om man räknar in deras bostäder med min lön...Varför tycker du att jag ska jag tigga när jag har jobb och betalar skatt för er i Sverige?

Du verkar ju tro att det är lättförtjänta pengar? Det står dig fritt att bli tiggare i morgon, om du tycker det verkar vara ett mysigt liv. Inte i Sverige då, utan nånstans där du inte kan språket. Som extra spänning i vardagen tillkommer att lokalbefolkningen med jämna mellan rum ger sig på dig och misshandlar dig, och maten blir picknick i snöslasket varje dag, härligt!

I hålan där föräldrarna bor har det dykt upp tiggare från Spanien. Det har jag aldrig hört om förut, bara Bulgrarien och Rumänien.

Jag tycker det märks skillnad p de som håller till i stan mot de som är på landsbygden. Vi har tiggare i min håla, men de sitter lugnt, säger hej när man går förbi.

Åker jag in till Örebro är de mycket mer påflugna. Skakar muggarna högt, tränger sig på, står så att dörrarna till affärerna inte stängs osv. Då tycker jag det är obehagligt.

Jag stör mig på "ge dom lillfingret så tar dom hela handen"-mentaliteten som en del har. En kille skulle åka hem nu snart och skulle då få välja lite barnkläder på Röda Korsets secondhand. Han roffade åt sig precis hur mycket som helst så föreståndaren fick hejda honom till slut. Ändå kom han in flera gånger och försökte igen. Jag vet inte, kanske bara är vi svenskar som är översnälla och artiga, tar en kaka och säger tack liksom.

Sen vet jag inte om jag personligen lagt mina pengar på cigg och lotter. Jag menar, får de 200 på en dag och då väljer att lägga 50 på cigg? Visst får man röka som fattig, men ur mitt perspektiv blir det konstig prioritering. Jag själv hade nog hellre fått ihop pengar snabbt så jag kunde åka hem igen.

Jag undrar alltid vem som har koll på hur länge de uppehåller sig i Sverige. 3 månader är okej, men vem vet hur länge de är här`?

Så lågt skrivet...Ja, deras månadslön är mer än min om man räknar in deras bostäder med min lön...Varför tycker du att jag ska jag tigga när jag har jobb och betalar skatt för er i Sverige?

Du verkar 1) tro att de i allmänhet tjänar någon slags dräglig summa på sitt tiggeri 2) du verkar rätt bitter över din egen inkomst. Om tiggarna tjänar så himla mycket bättre är det bara att följa deras exempel. Vad stoppar dig?

Larvigt? Jag går förbi de där tiggarna flera gånger om dagen. På dagen sitter de utanför tunnelbaneuppgången, på natten ligger de några meter bredvid, där det finns ett utskjutande tak som skydd. Får de mat så blir de pinsamt tacksamma, typ kysser ens händer och blir smått tårögda, och äter upp maten.

Men det låter ju fantastiskt om tiggarna har det bättre i er kommun, här i Stockholm räcker härbärgena inte till, de bor i uppgångar och under broarna. Vet jag, eftersom jag ser det när jag åker till eller från jobbet nattetid, och de hunnit gå och lägga sig. Det är ett riktigt eländigt liv, som jag inte önskar någon.

Det är klart att dom tiggarna också finns, men det innebär väl inte att dom kan bete sig som grisar? I mitt närområde i Stockholm så har problemet blivit så stort att folk sålt sina bostadsrätter och flyttat pga sanitära olägenheter kopplade till eu-migranter. Sopor som kastas på marken istället för vid anvisad plats som finns inte alltför långt bort. Tiggare som bajsar i hissarna i centrum trots att toaletterna är gratis. Tiggare som trakasserar kunder till butiker genom förföljelse och att försöka slita pantpåsar ur händerna på folk vid maskinerna. Bara några 100 meter från där jag bor så bor det ett gäng tiggare i husvagnar. Med asfräscha Mercedes utanför. Om ingen tror mig så kan jag gärna försöka fotografera någon dag, dom brukar vara rätt duktiga på att trakassera folk i centrum.

Ingen säger väl att det inte finns tiggare som har det hemskt? Men likväl som vi erkänner det så måste vi väl erkänna att det finns folk som beter sig som svin. Och dessa gör tyvärr att dom "bra" (?) tiggarna, eu-migranterna och romerna får utstå fördomar och skit. Att neka att rötäggen finns (och i ganska stor mängd) stjälper bara alla.

Världen är inte svartvit, men alla tycks vilja få den det.

Man måste vara mer än lovligt naiv för att tro att majoriteten av tiggare tjänar ihop nog för att kunna ha flera bilar. Självklart finns det bedragare, men det förefaller ändå vara rätt klart att många kommer hit för att de inte har något val. Du har ett - ut och tigg med dig! Det är ju en drömtillvaro så vad väntar du på?

Och om nu någon kommun fixar schyssta bostäder tilltiggare, d v s visar medmänsklighet - var är felet? Om du befann dig i annat land med kallt klimat, skulle du inte ta emot?

Många i Sverige som hackar på t ex tiggare tycks leva i villfarelse att deras öde är självförvållat och absolut inte skulle kunna hända dem själva. Det skulle vara bra med lite reflektion - det är ingen fantasisituation att plötsligt inse att man har förlorat allt och är utelämnad åt andra. Det har hänt upprepade gånger i Europa de senaste hundra åren. Inklusive flera av våra grannländer.

Skillnaden rörande många tiggare är att de är födda in i fattigdom. Men det var många svenskar också för 150 år sedan. De emigrerade och nu hyllar vi deras entreprenöranda och mod (fast i mottagarlandet var bilden en annan...).

Om fester - bortsett från att jag verkligen hoppas att även tiggare någon gång kan unna sig en fest så ser jag alternativa teorier:

1. Personer som vill hetsa mot tiggare låtsas vara vänliga och bjuder för att få bildmaterial. Känd taktik. Har använts förr.

2. Precis som svenska emigranter i USA överdrev sitt välstånd i brev hem gör vissa tiggare detsamma - för att hålla skenet uppe. 2000-talsvarianten av amerikabrev torde vara bilder och nedslag i sociala media.

Jag passerar ett antal tiggare varje dag till och från tunnelbanan, till och från lunch. Jag går förbi så ofta att jag vågar vara säker på att deras inkomster inte räcker till bilar annat än i leksaksformat. Men så jobbar jag iofs i den utfattiga stadsdelen Östermalm.

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 202
Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
487
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
297
Senast: DarkInNight
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
632
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod