mera om tiggeri

Ja, jag sa att jag inte förutsätter att det gällde alla men vi kan ju inte låtsas som att de som missköter sig finns eller? Ska jag bara tycka att det är okej att bli spottad på och knuffad på för det är en tiggare och inte random dude på tunnelbanan? Jag hälsar på i princip alla jag går förbi vilket är ca 10-15 under en vanlig dag mellan hemma och jobbet så precis som jag sa är det inte tiggandet eller tiggarna som är problemet för mig utan det beteende som jag upplevt att många uppvisat men som man inte får ifrågasätta för det är tiggare.

Jag har bara en helt annan upplevelse som jag delger.

De som äger massor av fina bilar tältar knappast....

På min ort handlar det om en handfull bulgarer, som hela vintern bott i en skruttig buss. Har heller aldrig upplevt att de är otrevliga, tvärtom! Tror säkert att det fin bluffare som i de flesta sammanhang där det finns pengar att tjäna!) men jag vill ogärna dra alla över en kam.

http://story.aftonbladet.se/tiggarna
Nej, dra alla över en kam gjorde väl inte jag heller när jag säger att jag utgår från att alla inte är så men de som jag möter i min vardag har en hög kvot av otrevliga människor. Det är inte okej oavsett om de va tiggare eller inte men det verkar som många tycker att det är mer okej just för att de är tiggare och det tycker jag är fel.

Problemet är väl dolt så länge de pengar som "Svensson" avsätter till tiggarna räcker till låneräntor, resor och uppehälle.
Det är när antalet tiggare blir fler och antalet givare är latent som problemen uppstår.

För har du lånat pengar av en lånehaj så betalar du tillbaka och det med ränta oavsett hur mycket hederliga pengar du tjänar.
Räcker inte de hederliga pengarna till så gör du allt för att undvika misshandel o brutna ben, alltså även kriminalitet.

Jag har bara en helt annan upplevelse som jag delger.
Absolut, jag uppfattade det som att du ville motbevisa mig :) men som sagt jag har träffat en del som är trevliga också och dessa människor har jag inget problem med att de tigger, förutom själva grundproblematiken med varför de behöver tigga men det kändes inte som att det var det tråden handlade om utan tiggandet som sådant.

Alla har ett val i livet, därefter får du handla och riskera. Lånar du av en lånehaj, stå ditt kast... Varför skulle tiggare ha förmåner att slippa?

Öh, nä det har jag inte, därför jag ifrågasätter hur de har råd?? Jag har EN bil, en 99, så den är inte direkt ny. Varför ifrågasätter du det?
För att du är upprörd över att de kan få ihop 500 spän om dagen och ha tjugo bilar. Men du tror alltså att de tjänar ännu mer eller vad?

Jag tror kanske att en del av problematiken också ligger i oförståelse för kulturen, nu är jag inte helt hundra insatt i den romska kulturen utan får gå efter det jag har läst och som jag förstår det så var de ett resande folk från början och har aldrig känt ett behov av ett fast boende eller fast anställning utan lever lite för dagen. Försörjning är något som man behöver för att äta och dricka och kläder och kanske inte som för oss vilket är något som vi ser som säkerhet och som vi sparar för att kunna köpa hus, investera osv.
Om det nu är så är det kanske inte så konstigt att de inte prioriterar samma saker som vi gör men för oss blir det konstigt och svårt att hantera.
Med det sagt så kanske de känner att det de vill lägga sin ihoptjänade pengar från att tigga på är sprit, bilar eller kläder och annat som vi kanske inte hade prioriterat i första hand vilket är varje människas ensak. MEN när man skriver på sin skylt att pengarna man skänker ska gå till deras barn som inte har mat, är sjuka och behöver operationer och iallafall en stor del av pengarna istället går till sprit och annat förstår jag att folk blir upprörda och känner sig lurade och inte får den bästa uppfattningen av tiggarna.
Sen är det väl som allt annat att majoriteten kanske sköter sig men de som inte gör det är vad folk märker och kommer ihåg. Dock finns det ingen ursäkt för att bete sig illa och skräpa ner och förstöra oavsett vem man är och var man kommer ifrån!

Är de fattiga och tigger i Sverige, och ja, det är en fråga? Hur kan de ha råd med 20 bilar om de är fattiga och dessutom festa med en massa sprit, medan de tigger till sina sjuka barn i ett annat land? Jag har inte råd med 20 bilar oavsett prisklass, och då är jag ändå en person med jobb och bostad. Hade jag fått 500 spänn om dagen skattefritt, är lika med 15000 i månaden, inte mycket sämre än vad jag tjänar...

Är de fattiga och tigger i Sverige, och ja, det är en fråga? Hur kan de ha råd med 20 bilar om de är fattiga och dessutom festa med en massa sprit, medan de tigger till sina sjuka barn i ett annat land? Jag har inte råd med 20 bilar oavsett prisklass, och då är jag ändå en person med jobb och bostad. Hade jag fått 500 spänn om dagen skattefritt, är lika med 15000 i månaden, inte mycket sämre än vad jag tjänar...

Vi har alla ett val. Börja tigga så kan du också få del av välståndet

Så du tror att de tjänar pengar i Rumänien och tjänar extra på fritiden genom att sticka till Sverige och tigga?

Eller tror du att de bara är allmänt kriminella?

Eller kan det vara så att du ska vara lite skeptisk till den där Hans Johanzzons egenhändiga research?

Här tjänar tiggarna så dåligt att dom nu börjat stjäla,Tagna på bar gärning med ett helt släp (stulet) med saker som dom stulit på en sträcka på ca 8 mil.Dom började här i byn och slutade innan för värmländska gränsen.
Man hittade sadlar,motorsågar,2 veteran mc ,mm mm.
Sen har komunen varit ute och städat på deras boplatser, en inföding hä rvar dum nog att hyra ut sin lägenhet till 2st tiggare, nu bor det 9st där och lägenheten är totalförstörd och ser ut som en soptipp.

Jag kan lova att den kvinna jag brukar ge pengar till, inte äger några 20 bilar. Hon och hennes man sover inne på en offentlig toalett, på golvet. Häromdagen bad hon mig att istället för pengar köpa henne lite Ariel tvättmedel så hon kunde tvätta sina kläder och sin smutsiga filt.

Vad ska jag säga? Jag har inga exakt uppgifter, ingen statistik, ingen fakta. Däremot en hel del information från olika människor och sökningar själv. De stjäl ( en kompis mamma blev av med 10 000 från en kiosk hon ägde och blev lurad bort från tre andra i kiosken), de slåss och hotar folk som inte ger dem pengar ( har själv vart med om det). En arbetskamrat berättade att en en vän till henne som äger ett bageri, var ute med mackor till dem, de kastade dem efter honom..

När jag söker på deras namn får jag upp bilar, fester, fina kläder mm. Inga fattiga människor som lever i misär, utan folk som istället skriver att Sverige är "dumma" folk som ger dem pengar att leva gott. Är det det vi vill??

Själv tänker jag inte skänka en krona mer, utan kommer ge allt överblivet till hemlösa svenskar, till RIA, till de som behöver det i mitt samhälle..

Jag kan lova att den kvinna jag brukar ge pengar till, inte äger några 20 bilar. Hon och hennes man sover inne på en offentlig toalett, på golvet. Häromdagen bad hon mig att istället för pengar köpa henne lite Ariel tvättmedel så hon kunde tvätta sina kläder och sin smutsiga filt.

Är du säker? Har du sökt deras namn och uppgifter? Jag kan också ta på mig trasiga kläder och låtsas för att få ihop pengar på fok som tycker synd om mig.... Det är så många ( jag säger inte alla)I gör...

Nu är väl tiggare från Rumänien och Bulgarien en precis lika homogen grupp som vilken annan grupp som helst. Där finns säkert kriminella och det finns säkert de som utnyttjar andra människors godhet men varför är många så himla snabba med att dra alla över samma kam så fort de får belägg för att det finns oärliga tiggare?

Jag läste ett reportage om två personer som var här och tiggde (de är de kanske fortfarande). De har 5 barn kvar hos släktingar i hemlandet och de drar tillsammans in 6000 kr/mån. Dessa pengar ska de leva på själva och även skicka till sin familj i hemlandet. Jag antar att de kanske även har ett lån att betala tillbaka då många av tiggarna lånar pengar för att ha råd att betala en bussresa hit. Och ja, de hade en telefon eftersom de likt de allra flesta föräldrar vill kunna prata med sina barn.

Men ja, de ljuger väl antagligen. De sitter och super med sina 20 bilar i skrivande stund?:banghead:

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 202
Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
487
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
297
Senast: DarkInNight
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
632
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod