Mera om lusern...

Sv: Mera om lusern...

Måste man ge stora mängder så brukar de gilla den hackade mer.

Jag ger mina gamla hästar (500-600 kg) så mycket de vill ha till frukost (när de är som hungrigast) och de äter 3 - 4 kg/häst.

Lusern är VÄLDIGT effektivt! Rekomenderar varmt.

Lovisaleonora_ skrev:
Hästar som blöter sitt grovfoder har ofta magkatarr. Har du provat t ex Kraffts MagTarm?

Jag vet att av undersökta hästar är det en stor andel som har magkatarr eller magsår.

Men det tror jag inte är orsaken. Han får fri tillgång på vanligt hö och specialfoder förebyggande mot magproblem dynavena mash.

Vid foderbyte Micro-balans.

Jag tror helt enkelt att han gör det för han har inte längre så god tandstatus, och höet blir mera lättuggat på det viset.

Han är ju ändå 28 år. Man kan ju jämföra med åldringarna "på hemmet", det är mycket lättuggat där!

Min häst, två år, har alltid doppat sitt hö i vattnet. Men han verkar inte ha något problem med magen, tycker nog bara att det blir godare så. Nu har han fått en stor balja med vatten i boxen så han inte spiller utanför så mycket. :smirk:

Bull Dozers Am. Bulldogs skrev:
Måste man ge stora mängder så brukar de gilla den hackade mer.

Jag ger mina gamla hästar (500-600 kg) så mycket de vill ha till frukost (när de är som hungrigast) och de äter 3 - 4 kg/häst.

Lusern är VÄLDIGT effektivt! Rekomenderar varmt.

Den hackade varianten, blötlägger man också den?

Jag ger hackad lussern, blöter den inte. Min pålle tycker det är jättegott! (som MAT-Tina skulle sagt);)

Jaha, då var den stora frågan...lusern pellets eller hackad lusern.
Bara att välja då...

Men GÅR det att blötlägga även den? (hacket) Brukar folk göra det alls?

Jag blöter även hacket! Häller på en skvätt vatten och rör om innan det serveras. Nu får ju mina så liten mängd, bara 1 hg var för att blanda ut mineralerna...
//marti

Vilket är mest lättuggat för gammal häst, pellets eller hack?
(blötlagt)

Uppblött pellets... Hacket består av ganska grova strån. När du åker och handlar ditt lucern be att få se hur det ser ut IRL. En bra och seriös foderhandlare brukar ha en säck öppen så man kan se/känna och även få med ett smakprov hem.
//marti

Tack till er alla ni som lotsat mig i Lusern-frågorna!
Mycket har jag provat men inte just det faktiskt. Det ska bli intressant att se resultatet.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur