Mera frågor.....

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 729
L

liljekonvall

Mer saker jag undrar;) Som sagt,en äldre tik på 7 år o en på 8 månader.Efter vad jag läst o hört är det väldigt vanligt att hundar konkurerar om maten(rätta mig om jag har fel)och att en yngre individ (äldre valp) ska gå undan för en äldre.I detta fall stämmer det inte riktigt.När hundarna får mat är det inga problem.jag ger dem i varsitt hörn i köket o eftersom unghunden äter båda sakta o lite sämre än den äldre så låter hon den gamla gå fram när hon är klar o lämnar snällt sina rester.Däremot med leksaker eller ben.Oj,oj vilket liv det blev.Så fort den gamla tar en av alla 10 leksaker så blir det slagsmål o när jag inte tänkte mig för o gav dem varsitt ben så blev det liv igen.Leksakerna bryr sig den gamla numera inte om ,då hon går undan vid bråk, men benet skulle hon försvara.Det slutade med att jag skulle dela dem o blev ordentligt biten i benet själv.Vad kan man göra åt en sådan här sak.Först är det ju jättetråkigt att de inte kan leka o dessutom vill jag ju både kunna skämma bort dem o bevara tänderna med ben.Testade att ge ben i varsitt rum men då var det inget roligt att tugga alls.Det är alltså den yngre hunden som är "dum" i detta fall.Hon ska ha allt själv

Sv: Mera frågor.....

Jag skulle sätta mig på golvet, en hund på varje sida, och ge varsitt ben. Hundarna är alltså nära varandra men du är i mellan.

Sen läser du den yngre hunden, så fort hon tänker tanken att ens kolla på den äldres ben. Så morrar du till. Tänk på att det är viktigt att en korrigering direkt kommer upp i en lagom-nivå. Dvs: mesa inte först tre gånger för att fjärde ryta i på skarpen, utan hitta en direkt lagom-nivå. Så mycket som det behövs för att det "ska bita". Utan att för den skull sänka hundens självförtroende.

Sen reser du dig upp, fortfarande så läser du den yngre hunden, och är blixtsnabb på att reagera om det behövs. När du tycker att det räcker, så tar du bort benen.
Du är flockledare och du bestämmer vem som gnagar på vad och när.
Hundarna kommer snabbt att fatta att det är du som leder, och de kommer med glädje att ge den uppgiften till dig. Se till att förvalta ledarskapet väl så har du inga problem.

Senast ändrad:
Sv: Mera frågor.....

Ska testa detta o se om det går.En del säger att man ska låta hundarna göra upp själva men man är ju rädd för skadorna som kan bli o det är ju inte gratis med djursjukhus heller.Tackar för tipset:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
1 012
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 875
Senast: fixi
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 137
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Bakgrundsinfo; Jag har haft en väldigt väl fungerande flock på 1 norfolkterrier och 2 phaléner. Senare kom även sambons labbe in i bilen...
Svar
3
· Visningar
980
Senast: Bismark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka