Mer western...

S

Solafekub

på de "vanliga" ridskolorna? Hittade en länk till det här på Stallmagasinets hemsida:

http://www.dagbladet.nu/artikel.php?id=333814&avdelning_1=103&avdelnin

Jag tycker att det är väldigt positivt om westernridningen sprids så att det även kan bli ett komplement till undervisningen på "vanliga" ridskolor också. Då ökar förståelsen och kunskapen om western, och allt fler kommer att ha möjligheten att prova på! :)

Sv: Mer western...

Vi hade mycket western lektioner ett tag på vår ridskola, tyvärr mötte det mycket motstånd från andra ryttare, vi förstörde hästarna osv... Då hade vi tre barngrupper och två vuxen, tyvärr har barn grupperna runnit ut i sanden, bara två vuxen grupper kvar...

johannea skrev:
Vi hade mycket western lektioner ett tag på vår ridskola, tyvärr mötte det mycket motstånd från andra ryttare, vi förstörde hästarna osv... Då hade vi tre barngrupper och två vuxen, tyvärr har barn grupperna runnit ut i sanden, bara två vuxen grupper kvar...

Vad tråkigt! Men varför tyckte dom att ni "förstörde" hästarna? :confused:

Vi ordnar också kurser i westernridning på våran ridskola. Det finns inga andra arrangemang som lockar så många deltagare!:)

sasucatu skrev:
Vi ordnar också kurser i westernridning på våran ridskola. Det finns inga andra arrangemang som lockar så många deltagare!:)

Vad kul! :) Det vore bra om fler ridskolor tog efter tycker jag!

Vi startade -98, då var western messt förklippat med latjo lajban ridning....
Dressyrryttarna tyckte att om man red med lång tygel förstörde man ryggen på hästarna:confused: och att hästarna skulle bli aldeles förvirrade av att jobba på olika sätt...

Jag höll 10 westernlektioner förra våren på lokala ridskolan men det fick ske på elevernas egna hästar så det vände sig inte till nybörjare direkt. Detta för att ridskolehästarna skulle bli "förvirrade".

Jag är bergsäker på att om inte ridskolehästarna blir förvirrade av att ena timmen ridas av Lisa 7 år och andra timmen av Olle, 30 som tävlar LA -dressyr, så inte tusan blir de förvirrade av hjälpgivningen i western som egentligen är samma som i högre dressyrklasser (mera ytterhjälper, självbärighet, släppa fram halsen, mm).

Möjligen blir ridskoleledningen förvirrad om det skulle visa sig att elever och hästar hellre väljer western... :devil:

Vi fick också vår beskärda del av skitprat. Efter första lektionen (som var en ren skrittlektion från marken där hästarna lärdes att ledas bakom, ge efter för tryck, mm) så var det någon som sa att det luktade illa i ridhuset och fick till svar av en tonårig ridskoleelev - "det är för att hästarna på westernlektionen har svettats så mycket."...

Ja, suck...

/Camilla

Vi hade åxå westernverksamhet en tid på vår ridskola. Men vi fick sluta för att "hästarna blev för känsliga" (!)

Camilla_H skrev:
Jag är bergsäker på att om inte ridskolehästarna blir förvirrade av att ena timmen ridas av Lisa 7 år och andra timmen av Olle, 30 som tävlar LA -dressyr, så inte tusan blir de förvirrade av hjälpgivningen i western som egentligen är samma som i högre dressyrklasser (mera ytterhjälper, självbärighet, släppa fram halsen, mm).

/Camilla

:bow: :bow: :bow:

Och om ridskolorna kunde instruera sina elever från allra första början att sitta på samma sätt, och ge hjälper på samma sätt som i högre dressyrklasser, så skulle nog många ridskolehästar bli både lite lyckligare och lite mer långlivade!

JHANA skrev:
:bow: :bow: :bow:

Och om ridskolorna kunde instruera sina elever från allra första början att sitta på samma sätt, och ge hjälper på samma sätt som i högre dressyrklasser, så skulle nog många ridskolehästar bli både lite lyckligare och lite mer långlivade!
En åsikt helt i min stil:bow: :bow: :bow:

ja det kan man undra,dressyren o western e än så länge 2 skillda saker tydligen och motståndet e nog mer från dressyrens sida,att western inte e lika seriös får jag uppfattningen som.

Hej hej sitter här å läser lite....
Hmm jag rider på Edsbyns ridklubb. Vi, den lilla westerngruppen har aldrig mött något motstånd hos de andra ryttarna som rider dressyr eller hoppning tvärtom. En vän till mig som annars hoppar varierar sin ridning på sin häst med western å det tycker han är jätte kul..
Själv när jag börade med western var det på ridskolans hästar, vi lärde oss samtidigt både hästarna å vi. så förvirrade ? öö nej, Hästarna tycker det bara är kul att variera för man ser att de tycker det är jätte kul!! Även om vi kommer sakta men säkert frammåt i western ridningen på hästarna så har vi jättekul...
Kraam gill

Jag blir så ledsen när jag hör alla dumma kommentarer om att westernridning skulle vara någonting dumt eller fel! Alla dessa dumma kommentarer och liknande beror ju enbart på okunskap!
Att komma och påstå att om man rider hästen med för långa tyglar så får den ont i ryggen är nog det bland dummaste jag har hört!
Just nu så är jag ute på praktik och är på min ridskola där jag rider i vanliga fall. Dit har vi för ett par veckor sedan fått en liten privathäst, en arab som har ridits både i wester och dressyr. Jag anser att det är en väldigt fin liten häst som går väldigt bra, dock inte alltid helt korrekt - men allt kräver träning.
I vilket fall så var det en tjej i stallet som frågade en av ridlärarna i stallet vad det var för en häst som kommit, och undrade hur den var, då svarade läraren; "Det är en liten arab. Den går väl hyfsat, men den har typ bara gått i skogen och tränat WESTERN dom senaste åren, så det är ju inte så konstigt att den är lite... hm... speciell...!"
Jag blev så arg för den kommentaren, och på det sättet hon sa det på! Att folk inte kan lära sig att ta reda på vad ämnet i fråga handlar om innan man överhuvudtaget öppnar munnen! *Suck*

Jag möter också en hel del fördomar om western, men de beror ju främst bara på okunskap. De flesta har väl sina funderingar, och jag får ganska mycket udda frågor.

En liten tjej i stallet kom och frågade mig för några dagar sedan om: "måste man träna om man ska tävla western?". (Suck, tänkte jag då :crazy: ). Till saken hör att hon själv tävlar på ganska hög nivå inom dressyr och rider för tränare fyra dagar i veckan, så jag kan egentligen se varifrån hon fick den idén. Jag varierar min träning mer - rida i ridhus, rida på utevolt och rida ut. Hon rider i princip enbart i ridhuset, så det är väl därför hon antog att jag inte tränar... :D

Men jösses...

Undrar när folk i det här landet har tänkt förstå att westernridning är precis lika seriöst, och kräver precis lika mkt träning, som annan ridning...

Och man rider ju på samma sätt oavsett om det är i ridhus, på utebana, i skogen eller någon annanstans, alltså går det alldeles utmärkt att träna häst i skogen...

"Hästhoppning och dressyr i alla ära, men det finns ju också de hästälskare som vill göra annat än tråckla sig genom hinderbanor och rida fint."

menas det att det inte ser fint ut när man rider western eller. det var ju lite dåligt skrivet.. är på pethumör :angel:

doleron skrev:
"Hästhoppning och dressyr i alla ära, men det finns ju också de hästälskare som vill göra annat än tråckla sig genom hinderbanor och rida fint."

menas det att det inte ser fint ut när man rider western eller. det var ju lite dåligt skrivet.. är på pethumör :angel:

Vad pratar du om? Det där har jag aldrig skrivit? :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 655
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 869
Senast: TinyWiny
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 238
Senast: tanten
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 567
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka