Mer uppåt än framåt liksom...

lillaana

Trådstartare
Min häst har en tendens att krulla ihop sig i galoppen och röra sig mer uppåt och vääääldigt samlat än framåt.
Hon är svår att få riktig fart framåt på så att hon sträcker ut (om man inte är på ett öppet fält och får dra järnet :angel:).
Vad gör man åt det? Struntar i formen och bara rider på framåt? Hon känns inte slö eller bekväm på nåt sätt utan det här är bara hennes stil på nåt sätt, för hon har bra bjudning. Jag vill liksom ha en liten skjuts i rumpan på henne... :D

Sv: Mer uppåt än framåt liksom...

Min häst har en tendens att krulla ihop sig i galoppen och röra sig mer uppåt och vääääldigt samlat än framåt.
Hon är svår att få riktig fart framåt på så att hon sträcker ut (om man inte är på ett öppet fält och får dra järnet :angel:).
Vad gör man åt det? Struntar i formen och bara rider på framåt? Hon känns inte slö eller bekväm på nåt sätt utan det här är bara hennes stil på nåt sätt, för hon har bra bjudning. Jag vill liksom ha en liten skjuts i rumpan på henne... :D

jag tycker inte att de här två saker går ihop riktigt.....antingen har hästen bra bjudning och då går det att länga galoppen eller så har den dålig/oärlig bjudning och då går det inte...

hur är känslan i handen, har du kontakt och ngt sug framåt?
eller krullar hästen ihop halsen och släpper kontakten med bettet?

jag skulle hur eller hur rida väldigt mkt övergångar, se till att hästen verkligen kommer framåt när du lägger till skänkeln. om det fungerar kanske lägga till spöet lite bakom skänkeln som förstärkning.
det gör ingenting om hästen blir lite öppen i formen bara den hittar bjudningen hela vägen fram sas.
viktigt att inte börja jaga hästen så den bara springer fort (även om det är lätt att hamna där :angel: ), utan det är effekten av hjälperna spec skänkeln som är det viktiga

Tycker inte heller det går ihop riktigt, för om hästen är "bra" samlad alltså ärlig i formen och med bra bärighet, då brukar det vara rätt enkelt att släppa på handen och omvandla till lite mer skjutkraft. Annars har den förmodligen för dåligt med energi i den så kallade samlingen (för dålig bjudning och/eller energi brukar inte bli något vettigt..) och för dålig avslappning fram mot handen. Är det det du menar när du skriver att den lätt krullar ihop sig i galoppen?

När hästarna jobbar ordentligt brukar de vara väldigt tacksamma att man släpper lite på kraven i sitsen och släpper efter i tygeln så de får gå ur samlingsläget. Så det blir lite back-to-basics låter det som.
Och ja, måste man välja skulle jag hellre låta hästn hålla sitt huvud själv än att man positionerar den när man ska få till bjudningen. Då rubbar man inte balansen på samma sätt. Att rubba hästens balans kan bara det vara en stor bov i framåtbjudningsfrågan.

Alltså jag tycker att hon har ett bra stöd på bettet och ett sug framåt hela tiden utom kanske precis när galoppen blir "krullig" för då känns det som att hon bara höjer sig och galopperar uppåt. Har gärna näsan bakom lod då också. Kanske hon inte orkar bära sig i korrekt form utan gör så för att komma undan?
I skritt och trav är det inga problem - ärlig fin form och bra skjuts framåt utan att jag behöver sitta och bli drivande.
Ska försöka i kväll att bra låta henne galoppera på och inte tänka form så mycket...?

Alltså jag tycker att hon har ett bra stöd på bettet och ett sug framåt hela tiden utom kanske precis när galoppen blir "krullig"

Hon går alltså bitvis bra i galoppen?
Är du säker på att det inte är du som påverkar henne med din ridning just de stunderna som gör att hon krullar ihop sig?

Är du säker på att det inte är du som påverkar henne med din ridning just de stunderna som gör att hon krullar ihop sig?

Touche

Hästen står ju ofta emot när man hindrar den - ofta med för mycket tygel

Då får man ju se till att den arbetar igenom kroppen igen - genom att var mer igenom i sin egen kropp.
Lätta ur fram och rida igenom sprången så den törs gå fram till bettet igen

Hästen går ju uppåt för att den inte släpps framåt

Ridning är en dialog

Hm.... nä det är jag inte alls säker på... det kan mkt väl vara jag... :(
Hon går bitvis väldigt fint men så plötsligt blir hon bara ihopkrullad och går uppåt istället för framåt liksom. Kan säkert bero på nåt jag gör, men då måste jag nog ta och försöka analysera skillnaden i min ridning från ena långsidan till den andra :grin: Nåt kanske händer på vägen...?
Det blir till att experimentera i morgon.

jag skulle snarare föreslå att du tar hjälp av din tränare :idea:
själv har jag ju lyxen att kunna rida för min tränare varje dag om jag vill vilket är NYTTIGT som tusan men alla har ju inte möjlighet till det.

Antagligen "hämmar" du hästen på något sätt (så hon protesterar) och behöver kanske släppa fram den mer och rida mer med benen än handen? Men det är svårt att avgöra utan att ha sett dig rida men hoppas du kan ta hjälp av någon från marken!

Touche

Hästen står ju ofta emot när man hindrar den - ofta med för mycket tygel

Då får man ju se till att den arbetar igenom kroppen igen - genom att var mer igenom i sin egen kropp.
Lätta ur fram och rida igenom sprången så den törs gå fram till bettet igen

Hästen går ju uppåt för att den inte släpps framåt

Ridning är en dialog

Precis ;) du utvecklade mitt svar lite mer...

Mmmmm........ du har rätt och en privatlektion är just inbokad! :laugh:

Behöver nog inte vara du som stör. Min galopperar uppåt och tappar framåtsug och genomgående bjudning då han är lite spänd här o där.
Jag är samma hela tiden, men hästen växlar pga lite korsförlamningsbesvär från att vara rund, mjuk och framåtgripande både i samling och mer framåtgalopp.
Stelare häst= uppåt och trampar luft, kortar överlinjen och släpper inte energin igenom hela kroppen.
"står emot" brukar man väl kalla det.

Att släppa ut (så den "får" gå över tygeln och tappa form o bärighet) så den iaf "lyder" och går fram är ju ett sätt att möta motståndet. men botar inte orsaken. ..pest eller kolera:angel:, man når ju inte önskad rörelse även om det går fortare framåt.
Men det är ju bra att ta ner kraven där det felas och jobba sig mot en bättre rörelse ur något som hästen klarar. Mer lösgörande övningar och växla mellan att öka och balansera upp igen.

De kan ju krulla ihop sig även utan ryttare. det gör min. Lös i galopp såna dagar viker han in nosen och galopperar kort och högt, men utan rundning.:bump:

Jag hade lättat lite på handen, gett hästen en större ram och med sätet talat om att jag vill ha stora steg. Tänker man fram eller fortare blir det bensprattel.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: LuckyMe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama