Mer mögel i torrt hösilage?

_Runaway_

Trådstartare
Är det större eller mindre risk för mögel eller snabbare jäsning i hösilage som är väldigt torrt? Vi har inte fått analysen än, men nu talar vi silage som är på gränsen till hö i "konsistensen".

Sv: Mer mögel i torrt hösilage?

Större risk för mögel i torrt hösilage.

Jäsning sker knappast i ett väldigt torrt hösilage.

Det är större risk med jäst och mögel i torrt ensilage eftersom det inte finns något konserveringemedel i form av mjölksyra.

Men jäst? Det beror ju helt på hur torrt det är... Torrt för mig är (just nu, eftersom modet går åt torrt-torrare-torrast) runt 80 %.

Fan då.. Vi som var så glada och trodde det var tvärtom :(

Men borde det inte bara bli som vanligt hö om det är så torrt?

Lägg hö i en plastpåse, knyt till och lägg på lämpligt ställe i stallet. Lukta efter en månad om det är fräscht.

Är det för torrt konsumeras inte luften i "paketet", det blir allså luft kvar tillsammans med fodret. Tillsammans med den fukt som ändå är kvar (det som inte är TS alltså) är risken stor att det händer grejor i stil med mögel...

okej. Betyder det nu att man ska förbruka en torr hösilagebal ännu snabbare, och ungefär hur snabbt?

Är det rundbalat?
Rundbalat hö som är rundbalat på ett bra sätt ska det inte vara någon fara med.
Det svåra med hö vid rundbalning är att det är svårt att få det tätt, när dte är torrt är dte också grövre/hårdare - svårare att packa ordentligt och svårare att inplasta, kan "lätt" bli onödigt mycket luft och som Lovisaleonora skriver så används inte luften något när det är torrt - den "konsumeras" inte (ingen konserveringsprocess). Dessutom kan det ifall det plastas med för få varv finnas ganska stor risk för att det blir mikroskopiska luftinsläpp (torrt grovt hö = sticker lätt hål).

Förra året hade vi hösilage på 70% TS, det höll sej utmärkt och träffade inte på en enda mögel-bal under hela vintern vad jag vet. (till skillnad mot tidigare år då vi ofta fick kassera rätt många balar, men den här gången plastades de med fler varv plast och var väl kanske bättre kvalitet redan innan inplastning)

Iår har jag hösilage (rundbalat) på 84% och än så länge ser det superfint ut. Jag hoppas att det ska hålla sej lika fint som förra årets, trots att det är torrare.

okej. Ja det här är bra balat, och gräset/höet är inte heller så grovt så jag kan tänka mig att det är ganska bra balat :confused:

Lämpligast TS halt ligger mellan 45-60..Uppemot 70 och över innebär ibland problem..bla det som jag skrev ovan. Har man för hög TS halt kommer inte fodret att ensileras eftersom det finns för lite vatten för att mjölksyrebakterierna ska kunna producera mjölksyra...Man får då en lufttät konservering och ingen PH sänkning. Stickhål på torra balar ökar som jag skrev risken för jäst och mögel eftersom det inte finns konserveringsskydd i balen och då i form av mjölksyra.

Jo, efter att ha producerat hösilage i ett par år (känns som 100) vet även jag det du skriver. Frågan var väl mer om trådskaparen visste det...

Däremot har jag aldrig varit med om jästbildning p g a stickhål. Mögel, nästintill undantagslöst, men aldrig jäst.

men ska en torr bal förbrukas snabbare än vad som rekommenderas för normalblött silage?

Du behöver nog inte oroa dig. Jag har också haft vissa vintrar ett riktigt torrt hösilage. Det var nästan 80 % i ts-halt på dom. Visserligen hade vi fyrkantsbalar på ca 300 kg styck. Man öppnade bara då på sidan och liksom tog skivor av det. Vi täckte för plasten när vi inte tog av den. Vi har dom i logen kallt och där inte solen lyser på den när den är öppnad.
Hur stora balar har ni och hur många hästar är det som ska äta av den?

Trodde också att jag skulle få problem med mitt hösilage med mellan 75-78% ts men det har funkat jättebra två år i rad. Fint var det och luktade gott men inte som ensilage. Mina hästar gillade det torra bättre :confused: och det blev aldrig någon värmeutveckling eller annat konstigt. Men alla säger ju att hygienen ska bli sämre med högre ts-halt så jag skulle nog inte testa om det inte var så att jag har garanti på alla balar. Lämnade tillbaka nån bal som hade liiite mögel i ett hörn men det berodde nog på lite snålhet med plasten :mad:

Priset blir ju mycket bättre när man betalar per kilo foder. Bonden tar 1,40:-/kg + moms både för 77% ts och 50% ts. :crazy: Fick max MJ & smbrp per betald krona genom det torra. Har man travhäst vill man gärna slippa ge en massa kraftfoder i onödan.
I år har jag vanligt hö men saknar det inplastade höt liite... Inte lika bra värden och därmed mera kraftfoder men så har jag ju bara två hästar i år.

Mvh/Somi

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
424
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 090
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar