Jag skulle också vilja ha ett mirakelmedel som får manen att växa. :) Min hästs svans växer som ogräs och jag måste klippa den titt som tätt, men manen... Den blir ca 20 cm och sedan är det stopp. :p

Minns en bok från 70 - talet om hästen som inte fick gå i vaktparaden för att den inte hade någon svans! Då samlade en liten flicka in tagel från ridskolas ponnyhästar och gjorde en lössvans åt hästen! Sedan fick den gå i vaktparaden och flickan blev tackad av översten på borggården! Tror hästen hette Ali Baba ...
Så smedsussies idé är inte så dum:p:banana:

Jag använder en borste som heter Wet Brush, har en till mig och en till hästen. Den sliter inte på håret på samma sätt så min hästs hår måste ryckas ganska ofta nu. Mitt eget har växt ganska mkt det med!

Annars är mitt tips att inte borsta alls, undvika skavande produkter som täcken och huvor och måste du ha det är det bra med glansspray för att minska friktionen.

Många ger ju extra B-vitamin inför fällning, och andra ökar proteinhalten då (eftersom hår är gjort av protein), det kanske kan vara något?

Jag använder en borste som heter Wet Brush, har en till mig och en till hästen. Den sliter inte på håret på samma sätt så min hästs hår måste ryckas ganska ofta nu. Mitt eget har växt ganska mkt det med!

Annars är mitt tips att inte borsta alls, undvika skavande produkter som täcken och huvor och måste du ha det är det bra med glansspray för att minska friktionen.

Många ger ju extra B-vitamin inför fällning, och andra ökar proteinhalten då (eftersom hår är gjort av protein), det kanske kan vara något?

Att ge extra b-vitamin är bortkastade pengar för det tillverkar hästen själv i magen. Öka proteinhalten bör man göra när den nya hårremmen sätts (när fällningen börjar är det försent) och visst kan man tänka sig att proteinbrist kan ge sämre tillväxt även för man och svans. Som alltid är det viktigt att hästen får sina behov tillgodosedda.

Namnet på mirakelmedlet du söker är kanske Kiselgur Forte?

Jag köpte min ena häst när han var 10 år, och både lugg, man och svans var ett skämt. Obefintliga, några strån bara. Jag överdriver inte. Säljaren hade haft honom sedan han var 4 år och "han har alltid sett ut så...". (knabstrupperkorsning)

Jag började med Kiselgur för ca 1,5 år sedan, och redan efter två månader såg man en enorm skillnad! Idag har han både lugg, man och svans. Manen är så lång att den lagt sig på ena sidan av halsen, och svansen är nästan tjock (allting är ju relativt, det går ju inte att jämföra med en nordsvensk...;)) och går nedanför hasen. Innan var det tre strån på svansroten. Det är helt magiskt!

Tyvärr vet jag inte hur man lägger upp bilder, men jag lovar att det har funkat åtminstone på min häst. :D

Minns en bok från 70 - talet om hästen som inte fick gå i vaktparaden för att den inte hade någon svans! Då samlade en liten flicka in tagel från ridskolas ponnyhästar och gjorde en lössvans åt hästen! Sedan fick den gå i vaktparaden och flickan blev tackad av översten på borggården! Tror hästen hette Ali Baba ...
Så smedsussies idé är inte så dum:p:banana:

Tror att de gjorde någon slags lössvans till ett sto i någon av Svarta Hingsten-böckerna också. "Svarta Hingsten och Argbiggan", tror jag den hette.

Namnet på mirakelmedlet du söker är kanske Kiselgur Forte?

Jag köpte min ena häst när han var 10 år, och både lugg, man och svans var ett skämt. Obefintliga, några strån bara. Jag överdriver inte. Säljaren hade haft honom sedan han var 4 år och "han har alltid sett ut så...". (knabstrupperkorsning)

Jag började med Kiselgur för ca 1,5 år sedan, och redan efter två månader såg man en enorm skillnad! Idag har han både lugg, man och svans. Manen är så lång att den lagt sig på ena sidan av halsen, och svansen är nästan tjock (allting är ju relativt, det går ju inte att jämföra med en nordsvensk...;)) och går nedanför hasen. Innan var det tre strån på svansroten. Det är helt magiskt!

Tyvärr vet jag inte hur man lägger upp bilder, men jag lovar att det har funkat åtminstone på min häst. :D
Vill minnas att det tillskottet inte kan tas upp pga för stora partiklar. Kan ju ha varit annat som gjorde skillnad för din häst. Foder, andra hagar, andra kompisar.

Formulan är tydligen ny sedan ett tag, med mindre partiklar. Detta har diskuterats tidigare, vissa hävdar att det inte tas upp av kroppen, är farligt o.s.v. men jag vet att det funkar på min häst. Jag hade haft honom i ca 1,5 år och gjorde inga andra förändringar än att börja med Kiselgur, och som sagt, redan efter två månader hade svansen börjat att växa ut. Och manen och luggen har också kommit. Han hade ingenting innan. Många verkar inte tro mig, men det är så. När jag köpte hästen sa mina vänner att han såg ut som en skabbig åsna (med glimten i ögat, men jag kunde bara hålla med) och nu kan de inte tro att det är samma häst. Jag är övertygad. :D

Formulan är tydligen ny sedan ett tag, med mindre partiklar. Detta har diskuterats tidigare, vissa hävdar att det inte tas upp av kroppen, är farligt o.s.v. men jag vet att det funkar på min häst. Jag hade haft honom i ca 1,5 år och gjorde inga andra förändringar än att börja med Kiselgur, och som sagt, redan efter två månader hade svansen börjat att växa ut. Och manen och luggen har också kommit. Han hade ingenting innan. Många verkar inte tro mig, men det är så. När jag köpte hästen sa mina vänner att han såg ut som en skabbig åsna (med glimten i ögat, men jag kunde bara hålla med) och nu kan de inte tro att det är samma häst. Jag är övertygad. :D
Som sagt, jag tror mer på att andra förändringar gjort sitt. Har följt massa trådar på olika forum om tillskottet med diverse före- och efterbilder och har aldrig sett ett foto där skillnaden varit mer än ytterst marginell.

Förresten vem är det som påstår att partiklarna är mindre? Tillverkaren?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte längre råd att gå till frisören. Och jag klarar heller inte av att klippa mig själv. Jag hade antagligen inte brytt mig...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
6 665
Senast: SiZo
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
2
Svar
25
· Visningar
1 470
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar