Sv: Mer klifrågor (foderallergi)
Jag tycker eg att du ska gå öwer på z/d eller kanske Hypo för att kunna göra fodereliminationen "en gång för alla". Byter du till ett sådant foder nu så tycker jag att hattandet är ok... Hypo är ju faktiskt ett foder som många allergiska jyckar tywärr blir lite trinda aw, så det är kanske ett bättre alternatiw. Om ni wäljer att fortsätta med det aktuella fodret så gör det i de rekommenderade 8 weckorna med påföljande prowokation. Funderar bara på om det inte fungerar, dws hunden blir inte bättre - betyder det att det war fel foder eller att han inte är foderallergisk..? Knepigt. Jag tycker nog att hemlagad eldiet är ett bra alternatiw i det här fallet, och att då anwända sig aw det protein som fanns i det foder han reagerade positiwt på.
SKa jag hemkoka behöver jag hjälp, för att inte ställa till det alldeles? Det fodret han inte reagerade på innehåller kalkon, ris, solrosolja, betmassa, linfrö, hydroliserat fjäderfä, jäst, monokaliciumfosfat, fruktooligosakkarider, mineraler och vitaminer, lecitin, salt, kolinklorid, vitamin C, vitamin E.
Så kalkon och ris som grund då, kalkon kan man (om de svarar på mail) köpa i 'korvar', malda kalkonskrov. Är ju annars inte det lättaste hitta i mataffären har jag märkt.
Men det är alltså bättre med hemkokt kalkon och ris-foder? Än ge av det fodret han tålde, och t ex toppa det med kalkon för att få upp värdena så han slipper se ut som en biafrahund?
Och jag håller med om att z/d vore säkraste och enklaste, men jag måste ge vet en halv poäng faktiskt att det nog inte räcker till för honom, och att komplettera z/d med t ex kalkon lär inte vara så bra va? ALt är ju att ge hiskeliga mängder, men då blir det såpass dyrt att plånboken helt enkelt inte räcker till. Han äter av valpfodret nu, och de tidigare han ätit med höga värden, ca 360 - 430 gram/dag (i dl 10 - 12 dl). På det med kalkon och 22/12 åt han 500 gram + olja innan jag kastade in handduken. Då hade det ändå helt okej MJ-värde i sig, och jag höjde det med olja, men det tycktes inte hjälpa? Skrälle..
Och jo, det knepiga nu, och sen om det fortsätter såhär, är ju att veta om det är fel foder, eller inte foderrelaterat, därav tanken prova på det som HAR fungerat. Argh, jag avskyr det här
Btw, han är lite rasslig i magen på nuvarande foder. Skiter pyttelite, som en katt ungefär, och det är ju bra. Men lite lös och ffa så fiser han. Det kan bero på foderbyte, antibiotika, kombinationen, eller inget av det. Han har inte reagerat förr, haft 'plåtmage', men det säger ju inte mkt.