Mer känslig?

J

Jennifer80

min arab sjunker ihop med ryggen när jag tar ett finger och dra det rätt så hårt längs / bredvid ryggraden, han reagera lika mycket på båda sidorna. Tar jag en borste eller hela handen regerar han inte alls.

Ibland reagerar han mer än andra dagar, det var även perioder där han inte alls var känslig.

Nu har jag utprovat sadel m.m. så allt är kollat, däremot har inte kommit till att höja ryggen riktigt i ridningen.

När massören var här sist, var han helt okej.

Nu funderar jag om hästar kan blir mer känsliga när de byter pälsen, för hittils var just vid höst och vår han reagerade mest. Kan det vara så?

Sv: Mer känslig?

Av egen erfarenhet så blir en del hästar ömma i musklerna just för att det blir kallt, de blir kalla. Reagerar han mer efter att du ridit? Eller kanske mindre?

Enligt min erfarenhet så kan många hästar bli känsliga och hårömma när de sätter/fäller päls ja. Men oftast är de då ungefär lika känsliga överallt och reagerar särskilt när man borstar dem eller på något annat sätt "drar" i pälsen. Mitt welshponnysto brukade köra med "kobraminen" när jag drog av henne täcket t ex.

Därför tycker jag det låter mer som om det skulle kunna sitta i musklerna på din häst. Men det är ju svårt att avgöra så här över nätet. Många hårömma hästar mår bättre om de får b-vitamintillskott under fällningssäsongen.

Av egen erfarenhet så blir en del hästar ömma i musklerna just för att det blir kallt, de blir kalla. Reagerar han mer efter att du ridit? Eller kanske mindre?

Reagerar mindre efter jag har ridit.

och han är lite små sur när drar av täcket eller ska knäppa täcket vid bogen. trycker med ett finger på manken eller bogbladet blir han också lite små sur.

Nu funderar jag om hästar kan blir mer känsliga när de byter pälsen, för hittils var just vid höst och vår han reagerade mest. Kan det vara så?

svaret är enkelt... ja!
vissa hästar får som nästan ont i hårsäckarna...
vissa vill inte bli borstade... eller ens kliade.

men om du känner att du inte riktigt får upp ryggen när du rider så kan du ju låta en duktig rygg veterinär kolla på honom....;)
men som sagt, han är ju mindre öm efter ridning säger du... så det är säkert ingen fara:D

Jag brukar ge foderjäst i maten varje dag under hela fällningsperioden. Mina häst får jätteont i huden. Dessutom får de en stark återväxt av bra päls eftersom jäst är det bästa för hår och naglar. B-vitamin vet du

Har också en arab som jag hade samma reaktioner från i många år. Men han hade verkligen problem med ryggmusklerna och reaktioner var värst vintertid och lite mer vid pälsförändringar. Sommar tid var det rätt okej.

Min arab är också rätt duktig på att känna efter. Om jag drog längs ryggen några gånger så blev reaktionen mindre och mindre för varje gång. Reagerar din så också? Reaktioner från fullblodshästar KAN vara jättestora på saker som andra hästar knappt ens märker...

Men som sagt, min häst HADE verkligen ryggproblem, och det tog många år innan jag hittade lösningen på detta. Nu har han en kort bomlös sadel och det har förändrat hela ryggen. Ridningsmässigt har han också svårt att komma till riktig användning av ryggen men det har blivit bättre med nya sadeln. Så vi vände en negativ spiral till en positiv.

/Camilla

och han är lite små sur när drar av täcket eller ska knäppa täcket vid bogen. trycker med ett finger på manken eller bogbladet blir han också lite små sur.

Det sitter 3 st bursor (slemsäckar) vid bogleden som kan bli inflammerade av tryck och skav från täcken.:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 925
Senast: Badger
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka