U

Uddatyp

min häst har värsta gräsmagen men inget hull över revbenen eller så.
behöver mer muskler över rygg o rumpa..gör de så att buken kommer upp mer sen när hon får muskler eller hur får man bort den magen?

funderar på att börja ge henne e-vitamin..kan man ge för mycke eller så av de?

tänkte börja me majsolja..eller matolja..hur mycke ska man ge av de? :confused:

Sv: mer hull

Ofta när hästen blir bukig och tunn över revbenen så är det protein i fodret som saknas. Vad får den för kraftfoder nu? Går den på bete?

Jag ger min ena häst som har svårt att lägga på hullet lite extra soya protein och det fungerar finfint!

Japp

varför e-vitamin?

buken försvinner med muskler och motion!

fast för att kunna bygga muskler behövs protein och för att orka behövs energi.

Jag skulle peta i hästen lusern(min är kräsen och äter inte det) men till en häst som smaskar i sig det är det kanon!
Går ju under grovfoder med väldigt bra världen.
Du kan ge något kilo havre också, men börja att ge det i liten mängd (havren alltså), ca 250 grams ökning per dag.

Inte olja om hästen redan har hull över revbenen. Saknas överlinjen behövs protein. E-vitamin är ett bra tillskott men ska inte överdoseras. Lusern eller Krafft Groov (nya) skulle jag välja, kanske med tillskott av soja eller Krafft Protein också.

absolut, det är klart - det trodde jag var införstått.

men jag anser att av lucern blir de väldigt bukiga. de brukar råda att fodra med mer hö om det är möjligt. men soja hade jag till min häst och det fungerade bra! ska börja med det igen.

Jag har inte sett den effekten av lusern, i så fall i kombination av väldigt dåligt hö. (så kvoten ändå blir för låg)
Annars är lusern ett utmärkt foder! Speciellt nu under sommarbetet när näringsinnehållet börjar bli lite sämre!

Jag har gett soja till min kuse också, men förmodligen tärde det på hans njurar (utan att det var proteinöverskott i foderstaten). :confused:

Bukiga av lusern??? Det har jag faktiskt aldrig varit med om! Tvärtom har bukiga hästar blivit mer slimmade när de börjat få lusern.

jaha, konstigt.
det var tre hästar i stallet som gick på lusern och allihopa blev bukiga, vilket sedan försvann när vi ökade på med hö istället. kan det ha något att göra med rasen? (islandshästar)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka