Elaine

Trådstartare
Finns det några andra bra och säkra (dvs ingen risk för fång, kolik, allergier etc) foder för att få upp hullet än lusern och olja(och hö då såklart)?

Sv: Mer hull!

Finns det några andra bra och säkra (dvs ingen risk för fång, kolik, allergier etc) foder för att få upp hullet än lusern och olja(och hö då såklart)?

Vetekli och betfor gillar jag att ge som enda kraftfoder (jag ger soja också, men det är inte nödvändigt oftast). Många hästar bygger upp sig superbra på det. Både smakligt och enligt min erfarenhet snällt avseende kolikanfall. Billigt är det också:D

Använder man vetekli får man vara noga med att hålla koll på Ca/P-kvoten då den ofta ballar ur med vetekli. Och det krävs så stora volymer för att komma upp i vikt så att det verkligen påverkar foderstaten.

Nackdelen med betfor är den uppenbara; sockertillskottet i foderstaten.

Använder man vetekli får man vara noga med att hålla koll på Ca/P-kvoten då den ofta ballar ur med vetekli. Och det krävs så stora volymer för att komma upp i vikt så att det verkligen påverkar foderstaten.

Nackdelen med betfor är den uppenbara; sockertillskottet i foderstaten.
Nja, ca/p-kvoten har du rätt i, men det finns även melassfri betfor om man nu har sockernojjor. För själva betfibern innehåller en försvinnande liten del socker.

Då är det inte betfor, betfor är ett skyddat namn på melasserad betfiber. Betfor (registrerat varumärke) består av 70 % torkad betfiber och så mycket som 30 %! melass.

Faran med vetekli i de mängder att det påverkar foderstaten, är att hästen äter kraftfoder så den blir mätt och ratar grovfodret vilket kan få förödande konsekvenser för matsmältningsapparaten.

Senast ändrad:

Då är det inte betfor, betfor är ett skyddat namn på melasserad betfiber. Betfor (registrerat varumärke) består av 70 % torkad betfiber och så mycket som 30 %! melass.

Faran med vetekli i de mängder att det påverkar foderstaten, är att hästen äter kraftfoder så den blir mätt och ratar grovfodret vilket kan få förödande konsekvenser för matsmältningsapparaten.
Jag är väl medveten om hästens näringsbehov och utfodring. Och en häst har inga sträckreceptorer i magsäcken och känner därför inte mättnad som vi. Håller man sig till de 100 g /100 kilo kroppsvikt som är rekommendationen för maxgiva och sedan håller koll på Ca och P så är inte vetekli något farligt foder. Jag har aldrig i livet varit med om att man behövt ge så mycket kraftfoder att en häst ratar grovfodret. Och om det skulle vara så att man mot förmodan skulle behöva ge så mycket kraftfoder så funkar betfor bra som ersättning för delar av grovfoder.
Istället för att tjafsa med mig och försöka skriva mig på näsan så kan du ju komma med något bra förslag på lämpligt kraftfoder till TS eftersom det är det denna tråd handlar om.

Källa på maxgiva för vetekli är jag tacksam för.
Cecilia Müller på SLU och boken Hästens biologi, utfodring och avel. Boken Hästens näringsbehov och utfodring säger även att vetekli är en god B-vitaminkälla. Boken Equine nutrition and feeding tar också upp rekommendationen.

Vad är det för fel på ovan nämnda metod? Min häst var pinsamt smal och jag löste det på en månad med fri tillgång på hö, lusern, betfor och havre och mineraler. Gick toppen och problemfritt.

Proteinpellets gör att min tunna arab håller sitt hull dock får han även massor av lucernhack och i sommras fick han 2 dl olivolja per dag men nu äter han inte det längre. Men ett starkt tips är att köpa en bra kvalitets müsli som din häst älskar, för gillar han maten och äter så kommer han att hålla hullet någolunda.:)

Det bästa sättet att nå ett lagom hull, oavsett över- eller underhull från början, är att analysera sitt hö. Har du någon analys och vilka värde i så fall? Det kostar inte många kronor.

Därefter kan man bedöma hur mkt hö hästen klarar av att äta per dygn och om bristerna som uppstår kommer från proteiner eller energi.

Olja är som du säger en kanonbra energikälla men även havre är bra om man kan fodra med spannmål - alla hästar tål inte det.
Betfor är också ett bra foder som är skonsamt för magen men inte särskilt effektivt i energisynpunkt eftersom du måste ge närmre 3 liter (torr) för att få i hästen 10-12 MJ vilket du kan få genom 1 kg havre istället vars volym är mindre. För övrigt innehåller de flesta kraftfodersorter ungefär samma energimängd som havre så där kan man i princip välja och vraka.

Som proteinkälla är lusern den bästa enligt mig men även sojamjöl och potatisprotein är bra fodermedel som ger hög proteinkoncentration trots relativt liten giva. = hästen orkar äta upp sitt foder.
Vetekli är en bra proteinkälla och skonsamt mot magen såvitt jag vet men innehåller höga halter av fosfor vilket kan störa upptaget av andra mineraler och vitaminer. Jag skulle inte ge vetekli utan grovfoderanalys så att man kan kompensera ett ev. fosforöverskott med ett ökat intag av andra mineraler.

Det bästa är som sagt att räkna ut en foderstat att utgå ifrån och sedan prova sig fram utifrån den. Då kan man när hästen är i lagom hull veta hur många MJ och hur många g smb rp hästen behöver för att vara lagom rund och dessutom få ett riktmärke för vilken proteinkvot som passar hästen och sedan också få lättare att välja nästa års grovfoder för att slippa köpa så mkt kraftfoder och tillskott.

Mvh JV

Senast ändrad:

Vad är det för fel på ovan nämnda metod? Min häst var pinsamt smal och jag löste det på en månad med fri tillgång på hö, lusern, betfor och havre och mineraler. Gick toppen och problemfritt.

Min unghäst (då hingst) blev väldigt smal då vi flyttade från eget stall till ett stall med flera hästar och då givetvis ston :P Han blev väldigt smal av att helt plötsligt agera hingst och kolla in snygga tjejer. Han åt bra hela tiden men det räckte inte för att hålla honom bra i hull.

Jag började ge mer betfor, mer lucern och så mycket hö han som han äter upp på ett dygn, och mineraler och linfröolja. Detta var inte riktigt en månad sen jag började med och det är jättestor skillnad på honom redan! Funkar kanon :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka