Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det några andra bra och säkra (dvs ingen risk för fång, kolik, allergier etc) foder för att få upp hullet än lusern och olja(och hö då såklart)?
Nja, ca/p-kvoten har du rätt i, men det finns även melassfri betfor om man nu har sockernojjor. För själva betfibern innehåller en försvinnande liten del socker.Använder man vetekli får man vara noga med att hålla koll på Ca/P-kvoten då den ofta ballar ur med vetekli. Och det krävs så stora volymer för att komma upp i vikt så att det verkligen påverkar foderstaten.
Nackdelen med betfor är den uppenbara; sockertillskottet i foderstaten.
Jag är väl medveten om hästens näringsbehov och utfodring. Och en häst har inga sträckreceptorer i magsäcken och känner därför inte mättnad som vi. Håller man sig till de 100 g /100 kilo kroppsvikt som är rekommendationen för maxgiva och sedan håller koll på Ca och P så är inte vetekli något farligt foder. Jag har aldrig i livet varit med om att man behövt ge så mycket kraftfoder att en häst ratar grovfodret. Och om det skulle vara så att man mot förmodan skulle behöva ge så mycket kraftfoder så funkar betfor bra som ersättning för delar av grovfoder.Då är det inte betfor, betfor är ett skyddat namn på melasserad betfiber. Betfor (registrerat varumärke) består av 70 % torkad betfiber och så mycket som 30 %! melass.
Faran med vetekli i de mängder att det påverkar foderstaten, är att hästen äter kraftfoder så den blir mätt och ratar grovfodret vilket kan få förödande konsekvenser för matsmältningsapparaten.
Cecilia Müller på SLU och boken Hästens biologi, utfodring och avel. Boken Hästens näringsbehov och utfodring säger även att vetekli är en god B-vitaminkälla. Boken Equine nutrition and feeding tar också upp rekommendationen.Källa på maxgiva för vetekli är jag tacksam för.
Finns det några andra bra och säkra (dvs ingen risk för fång, kolik, allergier etc) foder för att få upp hullet än lusern och olja(och hö då såklart)?
Vad är det för fel på ovan nämnda metod? Min häst var pinsamt smal och jag löste det på en månad med fri tillgång på hö, lusern, betfor och havre och mineraler. Gick toppen och problemfritt.