Mer halt av behandling?

Zuzzi

Trådstartare
Några som har erfarenheter om det? T.ex en häst som ganska rejält halt i sina knän, behandlas med tuppkam, står på box 2 dagar och släpps sedan ut i mindre hage, återbesök efter 1 vecka och är ännu mera halt än förra gången, finns det fler fall eller vad har gått tokigt?

Sv: Mer halt av behandling?

Jodå, två stycken.

I ena fallet hade hästen härjat för mycket i den lilla hagen mest troligt. (Behandlades om, fick sen stå på box till ÅB efter 14 dagar, men promenader vid hand då. Men INTE hage, ens liten. Ren på ÅB och fick aldrig problem igen).

I andra fallet så behandlad, kommer tillbaka på ÅB och är mer halt. Han svarade helt enkelt inte alls på behandlingen och skadan fortskred. Hade man inte behandlat så hade det blivit samma lika, han blev alltså inte sämre av behandlingen utan behandlingen var verkanslös och han blev sämre.

En ledinfektion borde ha gett symptom tidigare, och mer 'häftiga' sådana med värme, svullnad etc.

Däremot, kom jag på när jag mockade. Mitt fblsto injicerades med tuppkam i carpalsenskidan. Det gjorde allt väldigt mycket värre :S Hon fick nån "allergisk" reaktion mot tuppkammen. (Nästa behandling fick hon tuppkam + kortison och då uteblev 'allergiska' reaktionen).

Nu blev hon inte mer halt av det, men inflammationen i senskidan blev ju värre, så kanske kan bli lika i led?

Tack för svar, blev bara allmänt nyfiken. Inte min häst det handlar om, hästen reagerade inte på något sätt på själva tuppkammen iaf, inga svullnader eller liknande. Hästen har inte uppvisat någon hälta, varken före eller efter behandling, endast vid böjning

Tack för svar, blev bara allmänt nyfiken. Inte min häst det handlar om, hästen reagerade inte på något sätt på själva tuppkammen iaf, inga svullnader eller liknande. Hästen har inte uppvisat någon hälta, varken före eller efter behandling, endast vid böjning

Ingen hälta någon annanstans heller? Böjdes hela hästen om på ÅB?

Haft en som behandlades i carpus, som inte var initialhalt men rejält böjhalt (3 grader). Övriga leder i benet u.a på böjprov. Behandlas carpus, 2 v på box med promenader och så ÅB.

På ÅB 4 grader böjhalt carpus :S Dvs så lång SÄMRE på böjprov efter behandling.

Dock böjdes även övriga leder om, och när kotan samma ben böjdes blev hästen blockhalt.. Trots att den var u.a på böjprov från kotan 2 v innan och bara stått på box etc.

Rtg kotan visade förändringar. Där har antagligen kotan varit problemet hela tiden men carpus fått ta smällen.

Ser att jag skrev fel nu, det var kotorna som den var halt i. Bedövades där för att sedan hitta ett ömt knä som också behandlades, böjdes i alla leder runt om. På ÅB var knät bra men ännu haltare i kotorna.

Är kotorna röntgade? Kan ju vara något som ligger och triggar där hela tiden.
Eller då att hästen tyvärr inte svarar på behandling =/

Jag vet ingen vidare information, det återstå att se vad som händer med hästen. Var mest nyfiken på om andra hade samma erfarenheter i ursprungsfrågan.

Ja, lite grann.

Troligen för att hon belastat knäet (bak) mer efter behandlingen/smärtstillande.

Hade röntgenförändringar och fick somna in istället.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 008
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka