Mer energi utan mer hull.

Sorbe

Trådstartare
Hästen går ute i gräshage på dagen och inne på natten. Äter lika mycket kraftfoder som tidigare (Krafft Grund), men behöver mer energi.
Dock har han ju fått en rund mage av betet så behöver något som ger energi, men som inte gör att han ökar i omfång, sas.

Vi har provat att öka kraften, men det slår lite slint i huvudet på honom då. dock äter han bara 1½ kg kraft om dagen, vilket många anser vara mycket lite för en häst på 700 kg, som iof har det ganska lugnt i arbetet just nu.
Höt är nytt och än så länge har vi tyvärr inte fått någon analys på det.

Förslag?
Kan olja vara något?

/Sorbe som inte kan så mycket om foder.
Rekommendera gärna vart man kan läsa på. :D

Sv: Mer energi utan mer hull.

Eller oljan kanske gör tvärtom? Lite rundare alltså.

Har hästen blivit rund har den fått i sig mer energi än vad den gör av med.
Tillför alltså inte mer.

Jag tycket 1,5 kg kraft låter mycket för en häst som inte arbetar och som börjar lägga på sig. Eller kanske är det bara gräsmage? Många hästar blir lite förslappade på betet, inget man kan göra åt saken. Att tillföra ännu mer energi ökar bara övervikten.

Han arbetas, varje dag, men inte hårt. Det är inte tävlingstempo, utan dressyr/markarbetespass på 40 minuter - en timma.

Det är en gräsmage han fått.

Tack för svaret! Rida på som vanligt utan att ge något extra.

Och kanske ha hästen inne på dagen istället för natten om ni har mkt flugor/blinningar.

Min häst är sjukt slö om hon inte får komma och vila sig ett par timmar innan jag rider, just för att dom måste stå och stampa och ha sig mot insekterna. Plus att värmen såklart tar på dem.
De varmaste dagarna mutar jag henne med betfor + massa vatten innan jag rider.:p

Hagen är precis intill blåsiga Mälaren så flugor och skit är det inte mycket av.

Han kommer alltid in innan, äter lite och går ibland i skrittmaskin innan.

ut å galoppera så hästen får upp ångan och får ner vikten:D:laugh:

Han arbetas, varje dag, men inte hårt. Det är inte tävlingstempo, utan dressyr/markarbetespass på 40 minuter - en timma.

Det är en gräsmage han fått.

Tack för svaret! Rida på som vanligt utan att ge något extra.
Gräsmage... Nej! Hästen får mer energi än den gör av med. Därför blir den fet/bukig. Försök få en bättre balans mellan protein och energi så ska du se att magen försvinner och hästen blir piggare.

Som vanligt ska man inte förväxla energi = humör med energi = hull.

Hästen måste få i sig en viss mängd energi ifrån fodret för att hålla sig i ett bra hull.
Avser man energi som i en pigg och energisk häst talar man om en annan sak. Visserligen är foder en faktor som påverkar hästens temprament, men då bara en av flera olika faktorer. Nu på sommaren påverkar hästen t.ex av varmt väder och störande insekter och kan bli slöare av det. Ensidig träning är en annan faktor som kan få hästen att tappa "go".

Har hästen hull så det räcker och blir över blir den inte piggare av att man tillför mer energi i form av mer mat. Då får man istället söka lösningen i någon annan faktor.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 833
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar