Mer energi till häst som inte tränas?

Totola

Trådstartare
Har hand om ett 14-årigt varmblod som har lätt för att tappa i hull. Står på fri tillgång på hösilage med rätt höga energi- och proteinvärden så räknar jag på en foderstat (med beräknat att han får i sig 6kg TS per dag) så "ska" energi och protein räcka gott och väl. Men jag tyckte fortfarande den såg urfallen ut fettmässigt (revbenen kändes tydligt) så jag la till ca 1,2kg krafft grund per dag.
Hästen tränas knappt, väldigt lätt 1-3 gånger per vecka, däremot behöver den lite energi för att hålla värmen ute.

Har ni något tips på mer effektivt att ge än krafft grund? Som man fortfarande kan blanda mineraler/vitaminer i. Är lite orolig att proteinvärdena ska bli för höga, och kanske äter den lite mindre silage om den får mer energi i kraftfodret?

Tips och idéer mottages tacksamt! :)

Sv: Mer energi till häst som inte tränas?

Olja är ett bra komplement, innehåller inga proteiner bara mj

Ja han får redan lite olja, men att byta ut grunden mot olja funkar liksom inte :p för att jag inte skulle ha något att blanda mineralerna och oljan i då..

Ja, det skulle jag kunna göra! :)
Vilken olja rekommenderar ni och hur mycket är "normalt" att ge i energisyfte?
Har bara använt det för att smörja tarmarna lite i nuläget iom det torra fodret i övrigt :p

För att hålla värmen ute är ju hö bra, och om fodermängden i dag är för liten för hästen kanske du bör se över hela foderstaten? Vad tabellen säger är ju bara första hjälpen, sen får du ju se till individen och just dennes behov som inte alla behöver sammanfalla med "genomsnitthästens".

Vi ger linfröolja till våra, för de dokumenterat goda egenskaperna, läs mera här t ex: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

För att hålla värmen ute är ju hö bra, och om fodermängden i dag är för liten för hästen kanske du bör se över hela foderstaten? Vad tabellen säger är ju bara första hjälpen, sen får du ju se till individen och just dennes behov som inte alla behöver sammanfalla med "genomsnitthästens".

Den håller värme bra ute (ville mest påpeka att det inte går så mycket energi till "jobb" däremot har den bara regntäcke i hagen som max) tidigare år har den ibland varit frusen av sig, men nu upplever jag den inte som frusen ens om den står blöt ute i minusgrader. Kan tänka mig att en hel del av energin går till att värma upp.

Det var nästan hopplöst att räkna en riktig foderstat till kusarna med fri tillgång på hösilaget. Nu kommer jag inte ihåg exakta värdena, men räknade jag på 6kg TS (ca 12 kg silage med 54% TS, bara inne får han ca 7kg/natt) så räckte protein och energi som sagt gott och väl. Nu tror jag snarare det är mer realistiskt att han får i sig ca 15kg silage per dag och då är han på nästan dubbla intaget mot behovet av energi och protein :angel:
Det var bara lite mineraler som fattades med den beräkningen, övrigt riskerar det snarare att bli för mycket av om man lägger till kraftfoder på det :crazy:

Så ett tag gav jag knappt något kraftfoder för att se hur det blev, men det var i den vevan jag insåg att han behövde liite mer hull ändå. Ser ju ok ut men revbenen känns tydligt, så troligen gör vinterpälsen, allt hö i magen och allt protein en del.

Vi ger linfröolja till våra, för de dokumenterat goda egenskaperna, läs mera här t ex: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Tack för tipset! :bow:

Har du kollat tänderna på hästen?
Om den inte tränas, står på fri tillgång på kraftigt hösilage, får kraftfoder och dessutom olja, ja då skulle jag nog söka problemet någonannanstans än i foderstaten...

Har du kollat tänderna på hästen?
Om den inte tränas, står på fri tillgång på kraftigt hösilage, får kraftfoder och dessutom olja, ja då skulle jag nog söka problemet någonannanstans än i foderstaten...

Den har ju haft fång (inte pga för grovt foder eller dylikt utan troligen för dålig hygien på fodret, har inte märkt några tendenser till fång annars varken före eller efter) och i den vevan blev den riktigt mager. Ämnesomsättningen som pajade gissar jag. Det är först nu den börjar se normal ut, hade inte tänkt på att den fortfarande skulle vara underviktig själv om det inte var för att hovslagaren påpekade det (farsan som är van vid varmblod klagar snarare på att han är tjock! :p ) och när jag då kände efter ordentligt så stämde det.

Tänderna är kollade och raspade i September.

Håller med i det du säger, och i det här fallet var det ju troligen fånget som ställde till det. Tur att det inte är en sån typ som inte får äta för kraftigt foder iaf - det skulle blivit katastrof! :crazy:

Ah, nya fakta för mig, liksom fången. Då är det nog olja som gäller, eller nåt kraftfoder som funkar för fånghästar (finns ju många trådar på forumet).

Totola, Linfröolja köper du billigast genom Gunnarshög. Vi tar tiolitersdunkar med extra e-vitamin tillsatt. Priset per liter inkl frakt till södra norrland brukar ligga runt 32,-

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 803
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 052
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
12 041
Senast: Fruentimber
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 586
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka