Grålly
Trådstartare
Jag har två kallblodsston, som går på uträknade foderstater efter att jag analyserat mitt hö (har postat en tråd om analysen). Jag håller förstås koll på hästarnas hull och ändrar i foderstaten beroende på vad jag ser, och jag har minskat åt ena stoet då det blev för mycket det hon fick, men nu har jag sett att min äldre (22 i år) magrat av litegrann. Inte något drastiskt, men hon behöver definitivt mer energi. Hon får nu drygt 10 kg hö per dag, + ca 200 g vetekli per dag + selentillskott. Hon har under hela tiden jag haft henne varit mer mullig än smal men vi har haft det väldigt kallt här de senaste månaderna så jag gissar att hon fått för lite under dessa kalla månader.
Hur bör jag öka mängden energi per dag? Först och främst kommer jag öka högivan men jag tror att det behövs mer. Olja? Hon har energi så det räcker och blir över så jag vill inte ha henne mer het än hon är om det är möjligt att undvika.
Hjälp mig någon?
Hur bör jag öka mängden energi per dag? Först och främst kommer jag öka högivan men jag tror att det behövs mer. Olja? Hon har energi så det räcker och blir över så jag vill inte ha henne mer het än hon är om det är möjligt att undvika.
Hjälp mig någon?