Hej!
Ur avelshänseende, är MH ett bättre verktyg än korning. Detta för att MH i regel tas på flera valpar i varje kull och också kan mätas på föräldradjur med kullsyskon och därför kan ge ett mer tillförlitligt resultat genom att hela kullens resultat kan jämföras och utvärderas. MH tas också i regel då hunden är relativt ung, vilket innebär att de "oslipade" mentala sidorna lättare kommer fram.
En korning tas i regel på enstaka individer i en kull och vid olika tillfällen. Hunden är i regel äldre varför de hunnit formas mer av sin förare/ägare. En hund som exempelvis har tränats hårt och kanske är godkänd bevakningshund, får fömodligen "bättre" korningsresultat än en som fått bristande social träning och som aldrig fått träna bruks. Så resultaten är inte bara avgörande av genetiskt arv. Tyvärr förekommer det också att hundar tränas av sin förare innan korningstillfället för att få högre och bättre resultat. Resultaten kan således bli mycket missvisande.
Det finns också uppfödare som låter sina hundar MH-testas/koras av sin kompis (som de kanske också har köpt avelstiken från) som är godkänd domare. Man bör således veta lite "förhållandena" runtomkring de redovisade resultaten. Brukshundsklubben centralt kan tyvärr inte korrigera detta problem, jag har själv talat med Yvonne Brink på SBK om detta.
Vad gäller rädsla: de enskilda momenten ska alltid jämföras med varandra. Rädsla - hårdhet, rädsla - social tillgänglighet osv. En hund som blir bedömd att ha stor skärpa men är vek (hårdhet), kan exempelvis tyda på vara benägen att hugga om den blir trängd.
Precis som vi människor kan också hundar ha bra och dåliga dagar. Den kan ha ont eller vara på väg att bli sjuk precis vid provtillfället - eller den kan vara i toppform. Eller som jag råkade ut för, att en av mina hundar trampade på en humla dagen innan MHt. Precis när vi skulle passera kedjan på plåten (ljudkänslighetsprov) råkade min hund trampa på en tallkotte.... Det finns exempelvis hundar som vid första provtillfälle får bedömningen att de är skotträdda. När de sedan gör om provet, blir de godkända på skott.
Till sist; du som hundägare känner din hund bäst oavsett resultat på mentaltestprov. Men ska hunden användas i avel bör den ändå mentaltestas, utöver hälskokontrolleras och jämföras med kullsyskon, och föräldraled, anser jag.
Hälsningar
Marianne