Mentalbeskrivning

V

Vaccan

jag ska göra en utförlig sådan på Labrador retriever -bortse personliga erfarenheter av typ tre hundar så ser det mörkt ut .
Hundböcker är bara blaha för där står det (i dom jag hittat iallafall) bara "hunden behöver mycket motion varje dag" och "Labradoren gillar vatten" (pöh egentligen för tar jag en Labbvalp och försöker dränka den tror jag inte den kommer gilla vatten sen i livet) .

Men iallafall ,ska jag basera nått sånt här på personliga erf. samt hur hundar är i allmänhet och Labradoren i synnerhet eller finns det sånt här ordentligt läsbart nånstans ?

Jag förstår inte riktigt vad du menar eller vill ha ut av ditt inlägg?? Vad är det du egentligen frågar efter? Är det info om MH? Sök isåfall på MH eller mentalbeskrivning på tex www.google.se, så får du upp mycket matnyttigt.

Annars kan du väl ta kontakt med labrador/retriever-rasklubben och höra dig för om MH för labradorer, om det är det du är ute efter?

För jag utgår ifrån att du INTE ska vara provledare själv...fast du skriver lite kryptiskt.

Vi åkte iväg en hel grupp med hundar+ägare som tränat tillsammans i två år och DET var väldigt nyttigt för hundarna reagerade inte alls som vi trodde (efter att ha sett dem på träning i två år) på de olika "stationerna" och då var det gemensamma diskutioner i gruppen och alla var förvånade åt olika håll och kanter. Sen gick vi igenom mentalbeskrivningarna på varje hund gemensamt i gruppen och det var också väldigt nyttigt och lärorikt!! Är det en sån mentalbeskrivning du pratar om tycker jag absolut att du ska göra den!

Nu är ju inte MH något som man egentligen ska träna på! :confused:

Vill Ni inte veta vad Ni har i hundarna?

Nu är det svårt att träna på vissa moment, ska man träna bort en reaktion på ett överaskningsmoment så får ni ligga i.

Förstår inte vitsen med att träna på ett test som ska visa hundens mentalitet. Testet är ju just till för att se hundens naturliga reaktion.

De flesta beskrivare är också så duktiga att de ofta ser om hunden har blivit tränad inför momentet. Trist att läsa om sin hunds beskrivning när man vet att de inte är riktigt ärliga reaktioner. :smirk:

vad är då detta för högdjur ?
Jag ska göra en skriftlig mentalbeskrivning dvs skriva rakt platt ner hur en Labrador fungerar mentalt och undrar om det är nån ide att gå efter personliga erfarenheter eftersom jag tvivlar på att dom kan tala för en hel ras .
Finns det några redan gjorda måhända .

(ska jag förklara igen :confused:)

Vi hade väl naturligtvis inte "tränat för att åka på mentalbeskrivningstest"!! Vi hade gått valpkurs och forsättningskurs och inget annat. Tillsammans!!

Aha, jag förstår! Klart jag förstår. Det visste jag väl hela tiden att det inte var MH ni tränade på!! :angel: :angel: :angel: :angel: ;)

Högdjur? Hahah! Nej, verkligen inte! :rofl: Men jag förstod inte mycket av ditt första inlägg...det är verkligen mysko skrivet! DU förstår säkert vad du menar, men det är skrivet i tankeform och jag förstod inte hur du tänkte eller vad du menade med det du skrev. Därav mina frågor! Och förstår man inte vad någon menar så frågar man, annars kan man ju inte hjälpa, eller hur? Finns ingen anledning att gå till angrepp.

I dagligt tal är mentalbeskrivning = MH.

Varför ska du göra en beskrivning av labbar? Är det ett skolarbete? Och om du nu fått den uppgiften, då ska du väl inte fuska och skriva av någon annans! Men annars så är det väl i rasböckerna du hittar info. Och om du tycker det är allt för allmänt skrivet så vidhåller jag fortfarande att du bör kontakta en rasklubb eller varför inte en mentalbeskrivare som gjort MH på labbar! :idea: Så får du lite annat att skriva om än att de gillar vatten...och mat :D

Naturligtvis kan du ta med dina egna erfarenheter, det är ju jättebra! Du får väl försöka analysera dina erfarenheter och se om du hittar nån röd tråd. Och så är det aldrig fel att söka i den stooora uppslagsboken...Internet! Kan rekommendera Google som sagt, men det finns ju fler sökmotorer.

Lycka till! :banana:

leta upp lite labbar att umgås med! de flesta är faktiskt ganska lika till sättet. labbar älskar vatten. de simmar mkt bra och är väldigt rörliga tack vare rodersvansen. min labbe kan tom dyka! den typiska labradoren viftar konstant på svansen. ett talesätt om labradorens död lyder; först slutar den andas. sen stannar hjärtat. till sist slutar den att vifta på svansen. en typisk labbe är också konstant hungrig. när min labbe lyckats sätta i sig 45 nikotintuggumin och jag i panik ringde vet, var det första dom frågade; är det en labrador? ett annat utmärkande drag är deras fullständiga oduglighet som vakthundar. alla besökare hälsas hjärtligt välkomna. labbar är nämligen otroligt sociala, på gott och ont.

hade kunnat skriva mer, men jag faller snart i koma (har jobbat natt)

Fast det där sista vette klåen ,Lollan (Trollan :smirk:) sa VAFF och kom flygande för att se vem det var innan hon vart nå gla .
Inget skolarbtete utan en uppgift jag fått i en kurs jag går i -rasen valde jag själv och jag blir bara så fundersam om jag ska dra alla Labbar över en kam när jag vet att inte alla är likadana (mer eller mindre) .

På dessa sidor så finns det lite att kolla på:

http://www.rasdata.nu/labrador/mh1900.htm

http://www.rasdata.nu/labrador/kor1900.htm

Det som idag ökar mest i rasen är skärpa och försvarslust. Något som man egentligen vill ha NOLL av!

När du läser resultaten av "Korning"/MH så tänk på att det oftast är en vis typ av ägare till hundar som testar de. Ofta kan det vara så att man har en problemhund. Så man ska verkligen inte dra alla över en kam med det resultatet, men det kan ge en lite fingervsining iaf om vart problemen kan ligga. Men alla är INTE problemhundar, så ville jag inte ha det att framstå.

Jag kan skicka resultat från två mentaltester på två Labrador-halvsyskon. Men jag skickar de privat ngn dag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 183
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar