Mental träningsHJÄLP!

T

traloppan

Vad är det egentligen som händer när man passerar de där vita staketen in på tävlingsbanan? Oftast är det stor skillnad på hur min häst går på framridningen jämfört med inne på banan. Jag tror inte jag lyckats rida en enda tävling helt utan missar. Saker vi aldrig missar på träning, som inte ens är lönt att träna på hemma eftersom de ALLTID funkar, fungerar plötsligt inte i programmet. Det är sällan samma saker heller, utan olika från gång till gång?

Det som brukar fungera bäst är antingen sånt som jag bestämt mig för ska fungera. Eller sånt jag totalt struntar i. En gång tänkte jag till exempel innan jag skulle in att ”det ska väl inte vara så svårt att göra en bra inridning”, jag hade då vid flera tillfällen gjort en rätt så dålig inridning – vinglat, ej stått still i halten, vinglat i framridningen osv. På träning fungerade det dock klockrent. Så red jag in bestämt o fick en 8a.

Samma sak med skrittpiruetterna, tänkte en gång förra året att ”ska jag göra några såna innan jag ska in, jag tränar ju aldrig på dem, äh, de brukar fungera så det går säkert bra”. O så fick jag 8a på den ena o 7 på den andra.

Jag vet ärligt talat inte vad jag gör för fel. De saker som ingår i de klasser vi rider kan min häst göra jättelätt. Vi har fått 7 eller 8 på i princip allt som ingår men aldrig lyckats få till ett helt program utan missar. Visst, vi har placerat oss en del men det är så frustrerande för jag är sällan nöjd efter ett program.

Jag vet att jag ofta använder JÄTTEMYCKET skänkel på tävlingsbanan o väldigt lite på träning o framridning. En tjej som var o tittade när jag red en gång (hon är inte så insatt i det här med ridning) undrade vad jag hade sporrarna till – ”du använder dem ju inte?” när hon såg mig hemma. Då skulle hon ha sett mig på tävling…
Men ofta får jag känslan av att min häst inte går fram på tävlingsbanan. Jag håller antagligen annorlunda i tyglarna också på tävling men jag känner inte det när jag väl är där?

Hemma tränar jag ofta utan spö och på träns och har inget behov av något annat, så det verkar vara helt mentalt.
Sen är ju dressyr en bedömningssport och ofta helt obegriplig. Jag tycker många gånger att jag rider exakt likadant med små variationer och det kan skilja 10 % mellan bedömningarna. Det gör ju inte saken lättare.
Att min häst är liten och av ”fel” ras gör att jag många gånger rider med lite dåligt självförtroende, som om jag måste ”bevisa” något. Men väldigt många domare har uttryckligen sagt att de tycker han är jättefin och jag har många gånger fått väldigt fin kritik just om min häst. Har även hört ryktesvägen mycket fina omdömen om min häst, så det är nog sällan det att de inte tycker om honom, eller inte tycker att han är tillräckligt bra. Vi får helt enkelt inte till det på banan!!!!!!! SÅ JÄVLA FRUSTRERANDE!!!!

Jag har inte råd att anlita en mental tränare annars hade jag gjort det för länge sen men jag undrar om ni har några råd att ge mig!?!

Tävlings säsongen närmar sig och alla råd mottages tacksamt! I år vill jag verkligen starta Intermediare!!! Men med facit i hand verkar det inte vara så stor idé… :smirk:

Sv: Mental träningsHJÄLP!

Jag har utbildning till ledarcoach.. kan nog coacha dig också ;)

Men det jag kan rekommendera dig är filmer med Kjell Enhager som coachar vissa ur idrottseliten. (Han har varit coach tidigare åt tex svenska damgolflandslaget)

Det här är något jag brinner för, just det du beskriver och hjälpa folk på väg. Men via nätet kan jag göra väldigt lite så jag rekommenderar dig verkligen någon av hans filmer. www.kjellenhager.se

Iom att du skriver att det du har bestämt dig för ska fungera, gör det. Så tror jag att du har lite problem med att fokusera. Sen så tycker jag du innan ska bestämma dig för hur du ska rida och hålla den linjen även på tävlingsbanan. Dela in programmet i flera delmål, fokusera på första (tex 5 första momenten) och vad du ska prestera där, och sedan nästkommande och vad som ska funka bla, bla, bla... fokus, fokus, fokus.....

Senast ändrad:

Tusen tack för svar! :) Men OJ vad dyra filmer! :eek: Jag trode först de skrivit fel på första sidan men såg sedan att det stämde.. :eek: Hmm, för det priset så anlitar jag nog hellre någon personligen eller så.. :crazy: Han är säkert makalöst bra, men tyvärr inget för en fattiglapp som jag.. :crazy:

Jo, jag har nog problem med focus. Mest är det självkänslan som spökar. Olika saker fungerar olika, men värst är om självkänslan av någon anledning är väldigt låg o jag inte hunnit peppa upp den.. Fast som väl är har det aldrig varit så illa som jag i de stunderna själv tyckt. :crazy:

Någon gång intalade jag mig att jag bara skulle rida igenom programmet o tävla sen o då gick det ganska bra.
Flera gånger har jag mitt i någonting fått för mig att det inte är tillräckligt bra o sabbat alltihop genom att plötsligt trycka till lite till.. det fattar jag ärligt talat inte ens själv.. :confused: Såå dumt!

Jag brukar rida programmen i huvudet, massor av gånger, gärna på den plats jag ska tävla om jag varit där innan, annars föreställer jag mig någon annan bana. Självklart går det alltid super när jag rider programmen i huvudet ;) Och detta kan jag göra nästan lite för mycket? Alltså, så fort jag får en stund för mig själv under en hel dag, kanske lite maniskt?

Ibland har jag lyckats hitta känslan "nu jävlar ska ni få se" inne på banan o då har det känts toppen! :) Men jag vete sören hur jag hittar dit..

Hur menar du med dela upp i etapper? Grejerna kommer ju så himmla fort! :eek:

Det sista året jag körde ponnytrav så använde jag mig enh hel del av visualisering. Dagen innan jag skulle tävla så tänkte jag igenom hela loppet. Hur jag ville det skulle sluta, hur allt kändes, hur hästen tog i och flög fram. Gjorde det både inne i huset och ute hos hästen, om de nu vet vad vi tänker:angel: ;) . Mina resultat har aldrig varit så bra som under det året:)
Gjorde samma sak när jag skulle träna dressyr med min ena häst. Satt på en tenta och hade tråkigt så jag gick igenom ett helt dressyrprogram i huvudet istället, med känsla och hur jag skuölle ge mina hjälper osv. Faktum är att en träning har sällan gått så bra.
Så jag tror att en hel del kan vi styra med våra tankar.
Du kan ju testa:)

Ojdå, läste inte ditt andra inlägg där det stod att det var så du gjorde:o :D

Tack! :) O det är säkert bra som du skriver, jag har ju hafft en del framgångar också och det beror kanske delvis på detta med att visualisera :idea: !

Sen är det ju alltid svårt när det är en bedömningssport eftersom domarna inte är merrän mäniskor dom heller. Satt o bläddrade igenom fjolårets protokoll o hittade bland annat en tävling där jag fick 67 %, 59,75 % och 61,5 %. Det var alltså tre domare i klassen. Den som hade mig högst hade ändå ett par 4or, flera 6or, några 8or men mest 7or. Den som hade mig lägst låg mest på 6or. De verkade inte helt oense i kommentarerna men slutpoängen blev ju RÄTT SÅ olika.. :crazy: Detta kan ju göra vem som hellst förvirrad...

Hmm.. jag kanske tar det på för stort allvar? Men vadå, det är ju inte gratis!?! Klart man tar det på allvar!!! Det är ju knappast bara för fikat o kamratskapen jag åker ut, då hade jag väl lämnat hästen hemma eller gått på cafe, det hade ju blivit betydligt billigare. :cool:

Jag har dock märkt att mitt problem är långt ifrån unikt, men sen finns det de ryttare som verkar vara experter på att just tävla och sällan gör några misstag på banan. Det är hemligheten bakom detta jag är ute efter... :devil:

Så kläm fram med den nu (hemligheten), så ses vi på OS! ;)

Såsom du beskriver det så verkar det som om du tappar tron på dig din ridning - och därmed spänner dig - förmodligen börjar tjyvhålla... (du skriver att hästen börjar stå emot och du behöver sporre)

Men när du fokuserar på ridningen så blir det bra/bättre.

Bra ridning kräver ju fokus i varje steg, så for man blir medveten om omgivningen så är ju fokuset delat och man är inte riktigt med....
Tappar kollen på sig själv ( du börjar vingla i inridningen)

Sedan detta du skriver om rasen - har man dåligt självförtroende får man ofta för sig att andra tänker negativt om en själv och hästen
- mår man bra kan man tänka - gud vad de är impade av min häst.

Man måste nog ha en "här kommer VI inställning"

Men - låt inte ritten bli helt avgörnaden

Var det inte fio som skrev; att man kunde tänka - det är bara sand här med.

Rid inte in för att tävla - rid in för att rida ditt bästa träningspass, med publik

:D

It's all in the mind

Senast ändrad:

Jag har också lätt för att "huka mig" när jag tävlar, sitter med känslan att jag "har inget här att göra", fast jag har det.

Som malinskys skrev, så handlar det om att kunna focusera, och släppa allt annat, för mig går det ofta bäst om jag startar först i en klass, så jag "slipper" se de andra, likaså ska jag inte kolla på startlistan och vilka stammar de andra har, då får jag mindervärdeskomplex, (likt förbannat gör jag det i alla fall).

Jag kände att jag var tvungen att ta tag i det här, och sökte fokusering i meditation, tyvärr har jag svårt för det, då min hjärna gärna vill 211 saker att fundera på.

Men jag gick en kurs i Reikihealing, och dem redskapen jag fick med mig därifrån kan fungera, men jag tränar på det lite för sällan. Jag har lätt för att hjälpa andra, men inte mig själv.:crazy:

Min mamma är en bra coach, när hon är med, så går det alltid mycket bättre, hon kan inget om ridning i sig, men hon är konstnärlig, och kan se harmoni.

Ett exempel när jag korkat nog anm'älde min i höstas till att rida MSV då div1 gick, jag höll på att svimma när jagkom dig och så de andra ekipagen, red msv för unga på 54 % och tyckte väl att jag förtjänade det....
Hade innan pratat med min tränare som inte tyckte jag skulle starta i div 1 klassen, men ringde mamma (var ensam som vanligt) ,som Rid den andra klassen!! Jag vet att du kan.
Det räckte för mig och jag red så mycket bättre och fick över 63 % av Eva Brink, vilket gjorde mig helt överlycklig.

Sin egen spänning och ofucusering överför man på hästen, klockrent, lika väl som när man är tvärt om, så bär hästen en runt på banan med stolthet.

Jag tycker att du med dina fina resultat inte ska skämmas för er, utan iväg och visa vad ni kan istället!!

Vilken ljuvlig mamma! :bow:

Jag tävlar inte och har inte er erfarenhet, men vill bara säga att jag är jätteimponerad av alla er som tävlar. Som stirrar prestationsångesten i vitögat och åker ut och visar upp era fina djur! Jag menar, bara det får mig att säga: NI ÄGER!!! Det är svinbra gjort att åka ut och tävla, trots nervositet osv osv.

Såsom du beskriver det så verkar det som om du tappar tron på dig din ridning - och därmed spänner dig - förmodligen börjar tjyvhålla... (du skriver att hästen börjar stå emot och du behöver sporre)

Men när du fokuserar på ridningen så blir det bra/bättre.

Bra ridning kräver ju fokus i varje steg, så for man blir medveten om omgivningen så är ju fokuset delat och man är inte riktigt med....
Tappar kollen på sig själv ( du börjar vingla i inridningen)

Sedan detta du skriver om rasen - har man dåligt självförtroende får man ofta för sig att andra tänker negativt om en själv och hästen
- mår man bra kan man tänka - gud vad de är impade av min häst.

Man måste nog ha en "här kommer VI inställning"

Men - låt inte ritten bli helt avgörnaden

Var det inte fio som skrev; att man kunde tänka - det är bara sand här med.

Rid inte in för att tävla - rid in för att rida ditt bästa träningspass, med publik

:D

It's all in the mind

Tack alla för era svar!!! Och OH JA Susan! Du har sååå rätt så! :bow:

Så ofantligt många tävlingar jag har fått för mig att alla på framridningen (många tittar på min häst eftersom han sticker ut ganska mycket med sin litenhet, färg, ras osv.) tycker illa om oss. Obegripligt, för jag har nog ännu ej varit på en enda tävling utan att minst en kommit fram o sagt något positivt om min häst. :confused: Trotts detta rabblar idiot tankarna inne i mitt huvud "vad fan gör hon här med en ponny? se som hon drar i den? kolla vad han sänker ryggen? det där ser inte bra ut?" o så rider jag som en dåre för att visa "att vi visst har lov att vara där o att vi minsann är lika bra som de andra även om...." :smirk: Puckat! Men det har i alla fall blivit bättre med åren..

Bäst rider jag nog ändå med publik, och sämst, det beror på situationen. Så bra som jag red på EM 2003 har jag nog aldrig ridit på en tävlingsbana. Men det var i förklassen, i EM klassen stod det för mycket på spel o jag blev nervös o red sämre.

Men i förklassen, när jag redan vunnit en klass o kommit delad tvåa i en o började inse att vi var en av favoriterna o trotts att de andra hästarna var så fina o bra så hade vi stor schans att slå dem, vilken känsla! :love: Publiken "ohade o ahade" under programmet o kamerorna blixtrade när vi red ökad trav på diagonalen. Då kändes det super o jag red verkligen med självförtroendet i topp! Så ska det va jämt!!!

Du har säkert rätt i att jag tjuvhåller o spänner mig på tävling när det känns som att bjudningen försvinner, oftast tittar jag även ner, ibland kommer jag på sånt just när jag tävlar o hinner göra något åt det, men inte alltid.
Jag rider nog som sagt bäst med rätt publik, även hemma på träning. Men är det fel mäniskor omkring mig så känns det ofta som att jag inte kan rida över huvud taget. Snacka om prestationsångest.. :smirk:

Hurdå "det är bara sand här med"?

Hmm, "mitt bästa träningspass inför publik" var en bra tanke! :) Ska testa det, fast det är svårt när man inte får rida som man vill utan måste föllja programmet.. :smirk:

Det jag menar är att programmet är så långt och det kanske är svårt att tänka på hela programmet, och "dela upp" det i mindre bitar och fokusera på det du då har närmast.

Det du kanske också behöver tänka på är varför du har lite dåligt självförtroende eller varför du ändrar koncept? Varför är andras "godkännande" så viktigt.. varför är din häst med annorlunda färg inte lika bra i dina ögon? Det är ju dina (som du redan vet) tankar som ställer till bekymmer, inte andra människor.

Vilka mål har du?
Vilka mål vill du ha?
Vilka är delmålen`
Dina mål, hästens mål?
Hur vill du att det ska kännas?
Har du några mätbara mål?
Vad kan du påverka.. (inte dommarna i alla fall ;) )

Låt det inte "kännas som det känns", utan bestäm dig innan vilken känsla du vill ha, lär dig gå in i den känslan, och var "störst, bäst och vackrast" (om det är så du vill känna) och håll dig vid det. No matter what!!! Det är du och bara du som kan tillåta dig att avvika från känslan, vad andra säger och gör är deras problem och deras sviktande självkänsla när de ser dig.

Du skriver också att det har gått bra när du inte har lagt så stor vikt vid saker.. tror du har något där som du kan jobba med faktiskt! Varför sådana prestationskrav, var kommer de ifrån?

Tror det är prestationskrav, vacklande självkänsla, svårt att "hålla en linje" som ställer till det. Det är väl "bara" att hitta var dina grundläggande prestationskrav och "mindrevärdeskomplex" i dressyren (och annars?) kommer av och jobba vidare med det, (de kan bara du själv hitta källan till) samt att du lär dig att (banne mig) hålla din linje vid tävling och inte joxa till det.

Senast ändrad:

Känner oxå igen mig o vid en enda miss så sjunker självförtroendet rejält o man rider sämre.
Verkar som om du bara har drivproblemet. Är det då inte ganska enkelt, att bara tänka- Driv inte med benen, men RID.

Min val. går saktare om jag börjar att driva= ond spiral. å att börja att klämma är rena döden.

Det allra bästa är att som M. skrev- att gå igenom varenda punkt i programmet o bestämma hur man ska rida där-fokus.

Glömde min andra som är raka motsatsen o kan då börja att ligga på-om jag låter henne göra så.
Det är mkt bättre att faktiskt ta igenom en halvhalt för att sen kunna rida med bara sätet.
Domarna uppskatta faktiskt att man tar itu med problemen inne på banan, bara det inte upprepas eller inte leder till god ridning.

Har kommit på mig ibland efteråt. att rida med handbromsen i, är ingen rolig upplevelse.

Var på en kurs som hänvisade till golfproffsen, men det är svårare när ens partner känner av förändrad hjälpgivning.

Skulle gå på kurs för Pia Pantsu, men då var jag på Strömsholm iom Fång:crazy:

Senast ändrad:

OHO!:angel:
HA HA. Hoppas du lever upp til dina kunskaper-när det är dags:D

De som är kaxiga i allt annat, påverkas inte av tävling. Men ibland kan de ha förhöjd självkänsla o då tycker att domarna inte kan se god ridning-ursäkt

Senast ändrad:

OHO!:angel:
HA HA. Hoppas du lever upp til dina kunskaper-när det är dags:D

Icke, för det är ständig träning, oavsett om det gäller hästen eller annars. Jag har massor av gammalt skrot som jag kämpar med som bla sätter sig på min självkänsla. Men jag är medveten om det, och jag vet hur jag ska ta mig ur det.. det är "bara" (läs: en jäkla massa) en massa jobb och ibland orkar jag inte. Då sätter jag mig i sandlådan och tycker att det är omvärldens fel, jag kan inte, jag är inte bra nog osv... till vilken nytta?

livet är en resa... att hela tiden utvecklas och frigöra sig från mina valda sanningar och skapa mig ett eget jag som fungerar som jag vill oavsett vilka förväntningar omvärlden har på mig.

Att bli fullständigt sådan tror jag för mig är ganska omöjligt, men nog fan jobbar jag STÄNDIGT på det jag skrev

...men det är ju jag det...

..och jag vet att det är endast jag som sätter mina egna begränsningar så varför bara skita i det och följa med strömmen och "må som alla andra"?

Senast ändrad:

...skillnaden mellan eliten och de som "bara är väääldigt duktiga" sitter till 100% i skallen. (och hästmtrl förståss)

Nej, jag såg minsann dvd:n från Aachen igår. Det är lite mer som skiljer mig och Günther Seidel åt. Typ allt. :o :o :love: Edit: såg nu att du skrev vad som skiljer de som är väldigt duktiga från eliten... Jag är ju bara lite duktig ibland, typ var tredje vecka vid fullmåne, och då inte i sadeln.

Tack för att du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Nu helt plötsligt får jag en väldigt mer mångfacetterad och spännande bild av Malinsky!

Jag har lärt mej det där, hör du du, men inte hjälper det. :crazy:
Kan inte lura mej själv liksom...

Men kan man få den känslan JAG KAN! då brukar man fixa det mesta bra, inte bara ridning. Medvind ger mer medvind oftast. Se bara på andra elitidrottare när det börjar gå dåligt dalar självförtroendet och resultaten och det blir en ond cirkel. Det gäller att hitta den känslan igen då.

Förmågan att koppla bort allt, fokusera, den är värdefull, den och jag är inte bra på det, trots kurs i mental träning för många år sen.
Kan i o f s inte påstå att jag tränat heller........

Och traloppan: att sitta på en häst som ser ut som en miljon är inte ett dugg bättre, snarare sämre:crazy: än en liten som ingen väntar nåt av. För då vet man att folk glor för att dom förväntar sej nåt, de kommenterar att hästen ser fin ut och sen ska man då ta vara på det och vet ju redan i förväg då hur alla viskar om att med en annan ryttare så........:crazy: :o Man kan vända på allt när man inte litar på sej själv.:o
Nu får du svar av oss som INTE tävlar också, tänk på det:cool: men några har ju gjort det i alla fall så vi får bidra med det.:p

Dela in programmet i flera delmål

du, dessa "delmålen" har presenterat sig för mig helt ofrivilligt ett antal ggr, flera hemska gånger när jag tävlat, så har jag bara helt plötsligt kommit ihåg JUST den rörelsen som jag håller på med - och inte vad som kommer därefter. På ngt mirakulöst sätt så dyker sen nästa rörelse upp i minnet precis i sista minuten, och sen samma där - har inte koll på vad som kommer härnäst. :eek: På nåt sätt har jag dock alltid kommit ihåg som sagt, aldrig ridit fel väg. Men känslan är hemsk, så det där att dela upp är inte nåt jag funkar i, jag mår bättre av "helhetsbilden" i bakhuvudet :D :rofl:

Visst handlar det om självkänsla.

Vet nog själv vad som har rört sig i huvudet under ridningen efter lite extra däng här på buke :D

Självkänsla är det väl ingen som har tilrläckligt av.
Och ju mindre - lättare kommer man in i felaktiga spiraler.

Manmåste nog lära känna sig själv och se vad som sätter igång de där sprialerna - som du skirver.

Angående mental träning.
Jag har svårt att se mig själv som störst bäst och vackrast - det strider mot min uppfostran.

Däremot tror jag att man måste släppa det där att checka av sig själv mot andra hela tiden.

Man får hellt enkelt "köra sitt eget race"

Rent generellt i livet så tror jag man måste hitta SIN väg och hålla sig till den - annars blir man ett hjälplöst rö för vinden.

Överfört på ridningen så får man rida på det sätt man tycker funkar hemma - ha tillit till det - och sedan efteråt - se hur långt det bär.

Inte så stor vits att visa upp en annan ridning en det man gör i vanliga fall - då blir det ju inget check.

KL

OBS en filosofisk infallsvinkel

Det jag har fått lära mig av min tränare är att man har ofta väldigt svårt att tänka på hundra saker på en gång och rida bra samtidigt. Så man får prioritera lite. Sätt ihop ett "mantra" på två till fyra av de viktigaste punkterna och sen upprepar du det i huvudet om och om igen när du rider. (lite innan också så du får upp flyt på det;) ) Det blir en sorts meditation till häst och när man väl slappnar av så kommer allt annat av bara farten på nåt sätt. För att detta ska funka på tävling måste programmet sitta i ryggmärgen, annars är det lätt att bli distraherad.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
636
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka