Mental träning för ryttare då?

finapina

Trådstartare
Dethär tangerar ju en annan tråd här men jag har tänkt endel på om det inte finns mentala övningar för ryttare man kan göra själv?.En tränare som peppar är ju bra, men finns ej tillhanda alla ridpass. Själv testade jag att prata, ja nästan ropa högt för mig själv i bilen när jag körde till stallet " Det kommer att gå bra! Du kommer att rida hästen i form!" ( Obs! Rekommenderas ej på bussen:p )efter ett tips från Ponnyakuten.Inte så tokigt, men jag vill gärna höra era knep eftersom mitt självförtroende lätt vissnar...Och jag är knappast den enda! Kram.

Sv: Mental träning för ryttare då?

Visualisera ska vara bra för vissa, om nan t.ex. vet att man ska göra skänkelvikning över diagonalen ett pass så föreställer man sig exakt hur dessa ska göras innan man gör dem. Då har man redan "ridit" övningen en gång och är mer beredd om något gåt snett.

Sen brukar jag varva utvecklande och svåra grejer med sånt som man definitivt är bra på. Min medryttarhäst är jättedukig på skänkelvikningar och jag brukar börja alla dressyrpass med det så att vibfår in en fin känsla, ovh sen börjar vi kobba med det svåra, där hon kan bli lite mer spänd så går jag tillbaka till skänkelvikningar eller bara att rida på fyrkantsspåret med lite tempoväxlingar! När det går bra så blir man avslappnad och då är det lättare att göra det svårare :)

Sv: Mental träning för ryttare då?

Googla på "mental träning ryttare". Fick upp flera intressanta länkar. Kan inte kolla närmare nu, sitter med mobilen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 610
Senast: akleja
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 699
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar