Mental stimulans vid uteritt?

Tapas

Trådstartare
Hej!
Jag har en 6-årig valack som är en jätteglad och superpigg häst. Han är känslig och lättlärd, helt fantastisk helt enkelt.
Jag har haft honom drygt ett halvår och nu tycker jag nog jag kan säga att vi har en fin kontakt och känner varandra väl. Jag tränar regelbundet dressyr och det går framåt, men det är vid uteritterna som jag skulle vilja ha lite hjälp. Han är som sagt superpigg, men också mycket tittig och ibland är han mycket spänd och ibland cool. Jag har vant mig vid att han är tittig och det är bara att bestämma sig för att vi ska gå förbi så blir det inte så mycket krångel. Problemet är att han gör utfall ibland och det kommer från ingenstans, jo ibland är det tex om det hastigt flyger upp en fågel ur en buske, men det behöver inte vara något jag ser eller hör. Då kastar han sig iväg i galopp alternativt hoppar ett stort språng åt sidan och det går aldrig att förutse. Nu har jag lärt mig att ALLTID vara beredd på att ALLT kan hända (och har trillat av och slagit mig fördärvad ibörjan) och jag har hittat balansen nu så det fungerar. Men är detta något man kan förebygga? Det känns ju lite läskigt när man är nära en väg eller annat han kan kasta sig in i vid dessa utfall. Ibland tror jag det är en blandning mellan rädsla och överskottsenergi. Han verkar inte alltid jätterädd, mest glad och busig. Ibörjan var jag jättenervös att rida ut på honom men i och med att jag lärt mig hur han fungerar är jag lugn och inte nervös längre. Då kommer jag till min nästa fråga, har någon tips på mental stimulans eller vad man ska kalla det när man rider ut? Eftersom han är så pigg vill han ju helt ha full fart hela tiden, men jag vill inte att det ska vara "springigt" och hafsigt utan kontrollerat och ordentligt även om man vare sig travar eller galopperar. Men denna häst blir aldrig trött genom att springa, han behöver använda huvudet tror jag. Dessutom kan han hoppa till även när man tex galopperar och kasta sig rakt ut i åkern om han ser någon läskigt och det är ju inte jättekul heller.
Jag skulle vara jätteglad för lite tips, hoppas ni förstår det blev lite rörigt :)
 
Sv: Mental stimulans vid uteritt?

Jag rider nästan bara ut, men min häst får jobba nästan hela tiden ändå, böja, ställa, halvhalter osv. så det är väl ett sätt att han ska fokusera å dig och inte på allt annat. Sen är det ju en vanesak att rida ut också,något som kräver träning, för hästen alltså. Om hästen inte verkar rädd och bara tar tillfället i akt och sprallar säger jag ifrån.
 
Sv: Mental stimulans vid uteritt?

Tack för ditt svar. Jo han blir rädd när han kastar sig iväg, precis som du och jag kan rycka till om det händer något vi inte är beredda på, det är mer att reaktionen blir så stor i förhållande till vad som faktiskt hände (en fågel flög upp, en katt kom fram runt en hörna osv).
 
Sv: Mental stimulans vid uteritt?

Fast han är inte så gammal och om han inte är så van att rida ut så kan det säkert vara stort för honom, bara att öva på, skulle jag tro. har du tänkt på om han kastar sig åt nått särskilt håll? Isf kan det vara effektivt att var amer på sin vakt på det hållet och hålla en skänkel i vägen så at säga.
 
Sv: Mental stimulans vid uteritt?

Känner så väl igen mig.
Min är fjorton och jag trodde han skulle lugna sig med åren och lite bättre har han ju blivit men man får inte slappna av för länge.

Ju mer man rider ut ju bättre blir dom.
Jobba honom hela tiden.
Halvhalter, halter, ryggning, tempoväxlingar, skänkelvikning, öppna och sluta går alldeles utmärkt att öva på grusväg.
En häst som går på tygeln är mycket lättare att hålla ordning på.
 
Sv: Mental stimulans vid uteritt?

Hej!
Jag har en 6-årig valack som är en jätteglad och superpigg häst. Han är känslig och lättlärd, helt fantastisk helt enkelt.
Jag har haft honom drygt ett halvår och nu tycker jag nog jag kan säga att vi har en fin kontakt och känner varandra väl. Jag tränar regelbundet dressyr och det går framåt, men det är vid uteritterna som jag skulle vilja ha lite hjälp. Han är som sagt superpigg, men också mycket tittig och ibland är han mycket spänd och ibland cool. Jag har vant mig vid att han är tittig och det är bara att bestämma sig för att vi ska gå förbi så blir det inte så mycket krångel. Problemet är att han gör utfall ibland och det kommer från ingenstans, jo ibland är det tex om det hastigt flyger upp en fågel ur en buske, men det behöver inte vara något jag ser eller hör. Då kastar han sig iväg i galopp alternativt hoppar ett stort språng åt sidan och det går aldrig att förutse. Nu har jag lärt mig att ALLTID vara beredd på att ALLT kan hända (och har trillat av och slagit mig fördärvad ibörjan) och jag har hittat balansen nu så det fungerar. Men är detta något man kan förebygga? Det känns ju lite läskigt när man är nära en väg eller annat han kan kasta sig in i vid dessa utfall. Ibland tror jag det är en blandning mellan rädsla och överskottsenergi. Han verkar inte alltid jätterädd, mest glad och busig. Ibörjan var jag jättenervös att rida ut på honom men i och med att jag lärt mig hur han fungerar är jag lugn och inte nervös längre. Då kommer jag till min nästa fråga, har någon tips på mental stimulans eller vad man ska kalla det när man rider ut? Eftersom han är så pigg vill han ju helt ha full fart hela tiden, men jag vill inte att det ska vara "springigt" och hafsigt utan kontrollerat och ordentligt även om man vare sig travar eller galopperar. Men denna häst blir aldrig trött genom att springa, han behöver använda huvudet tror jag. Dessutom kan han hoppa till även när man tex galopperar och kasta sig rakt ut i åkern om han ser någon läskigt och det är ju inte jättekul heller.
Jag skulle vara jätteglad för lite tips, hoppas ni förstår det blev lite rörigt :)

att hela tiden jobba med nya saker under uteritten tror jag kan funka bra för din häst, så det händer något nytt hela tiden så hästen måste fokusera på dig.

vissa hästar är ju sådär. min är väldigt bakskygg och kan flyga iväg i full galopp eller hoppa åt alla håll om det är något farligt. ibland är det dock mer brall än rädsla. jag trodde också som en annan skrev att det skulle lugna sig med åren men min häst är 19 nu och det är likadant :p
 
Sv: Mental stimulans vid uteritt?

Rid ut mer... som alla andra har sagt. Så din häst får se mer, och skaffa sig lite erfarenheter. Du kan rida, promenera, och tömköra ute - så det går att variera rätt mycket. De flesta hästar coolar ned efter ett tag - sedan har ju vissa mer nerv, kanske är högre i blod också, och är lite känsligare rent allmänt. Rid inte på hellång tygel om den drar iväg plötsligt, försök att alltid ha den emellan hand och skänkel, och ge uppgifter att lösa. Sidvärsrörelser, övergångar, tempoväxlingar.

Finns det en annan häst du kan rida med, som är lite äldre och stabilare? Det är ofta bra, då kan din sprättis se hur man ska bete sig... ;)
 
Sv: Mental stimulans vid uteritt?

Tack för alla svar! Jag tänkte också att han kommer att coola ner sig med tiden, men det vet man alltså inte... :D
Det enda vi vet är att det blir aldrig tråkigt med en sådan häst ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 664
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 776
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 611
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp