Mental aktivering

Sv: Mental aktivering

Den äldre hunden som är 8 år lär jag onödiga trix genom shejping och tränar rallylydnad under vår/sommar/tidig höst. Mellanhunden som är 3,5 tränar jakt och jagar, samt får spåra några gånger i månaden under vår/sommar/tidig höst (Under pistolhot på mig själv, jag hatar att lägga och gå spår). Den minsta som är 7 månader lär jag nödvändigheter som sitt, ligg och fot genom shejping och till våren kommer vi börja träna jakt mer seriöst.
Men just denna tiden på året tränar jag i princip ingenting, förutom med valpen. Max 2 pass i veckan för dom vuxna och i övrigt godisletande både ute och inne.

Lydnadstränar för att snart debutera klass 1.

Spårar både viltspår och vanliga. Siktar på SVCH i sommar.

Sökrutor för han tycker det är kul. Letar upp föremål samt godis ibland.

Personsök (familjens lilla nöje) och Herr Krull tycker det är vansinnigt kul. Ska försöka gå en kurs framåt hösten :)

Sen försöker jag variera ställen jag promenerar på. Han är bara 1,5 år så miljöträningen känns viktig. :)

Tränar trix, rallylydnad, gömmer godis, aktiveringbräda, följa med på utflykter och vara med i stallet, det räcker gott och väl för mina små djur :)

kl

På helger roar vi oss med : lägger spår , gömmer godis i aktiveringsbricka eller tar bilen och åker iväg till något ställe hon inte är bekant med och går en sväng. Annars räcker det gott och väl med "låtblikattenträning" hemma hos mamma :p

Hon går på dagis och sover ett par tre timmar när jag hämtar henne, alla intryck o aktiveringar där gör susen , så på vardagarna gör jag själv inga större aktiveringar med henne förutom en kvällsrunda med lite kontaktövningar.

Har även anmält oss till en nybörjarkurs i rallylydnad som nog gör väldigt gott för oss båda!:)

Tränar rallylydnad och lydnad för start i nybörjarklass respektive klass1. Ibland lär vi in nått onödigt trix, ibland lite födosök.

Miljöträning har det blivit mycket eftersom han är en omplacering som bott på landet tidigare och iom flytt till mig bor i stan.

Så fort det blir barmark tänkte jag att vi ska börja spåra också.

Min hund jobbar på ett äldreboende. Utöver det tränar vi tävlingslydnad, personspår och uppletande och liknande.

Jag och min bc tränar tävlingslydnad, brukslydnad, personspår & uppletande framförallt.

Hon shejpas i princip i all inlärning och tränas mycket i "onödiga cirkuskonster" för att huvudet ska få jobba. Hon har mängder med mer el mindre färdiga konster och beteenden just för nyinlärningens skull eftersom att det är det som gör henne tröttast.

Hoppas också ryggen ska hålla så att vi kan komma igång med vallning & agility igen.

Utöver träning som även är "för min skull" sas käkar hon ofta frukosten utomhus, får problemlösningar att jobba med etc.

Min pk tränar lite smågrejer mest, typ stadga och grunder till lydnads- & trickmoment. Men hon blir egentligen helt nöjd av en promenad & att käka mat ur handen på en.

kl
Det roligaste vi gör enligt min hund är att vi jagar möss/sorkar :) Finns massor där vi bor och är väldigt belönande och aktiverande för honom.
Annars tränar vi basmoment några gånger i veckan men mest existerar vi. Han är oftast med mig 24 timmar om dygnet vilket jag tror är det han uppskattar mest av allt (läs, hunden är extremt mattig och om jag har jobbat så ska han bäras som ett barn för att vara nöjd)

Han börjar dock kräva mer och mer träning av mig (han kommer och vill ha helt enkelt) vilket jag tycker är väldigt positivt då han har varit väldigt initiativlös innan.

Mina salukis tränar jag i rallylydnad och de lär sig även en hel del trick osv. Det är vad jag själv "utsätter" dem för, men sedan får de ju ut mycket mentalt av att umgås med andra hundar och varandra, undersöka nya miljöer osv vilket vi också gör en hel del.

Vi kör viltspår, godissök, trickträning, rallylydnad och så träffar hon väldigt mycket nya hundar via mitt jobb, vilket gör henne ganska trött i huvudet.
Utöver det apporterar vi en del, vilket gör henne ganska trött mentalt.

Hon är 9 månader, så ibland kan det räcka med en skogspromenad i ny miljö för att få henne nöjd, och andra dagar krävs det betydligt mer än så :)

Med gamlingen 13½ år tränar jag det han tycker är roligt. Mest moment från rallylydnad och så tycker han det är skoj att skälla på kommando. Vissa agilityhinder kör vi ibland också, speciellt klätterhinder tycker han är kul. Viltspår är han duktig på så det gör vi ibland.

Den yngste 4½ år tränar jag både lydnad o rallylydnad med och även han viltspårar. Än så länge har han RLD-N o ett par 3:e pris i Lyd I. Lite agilityhinder blir det för honom också ibland.

Vi gör lite allt möjligt :). Mest tävlings- och brukslydnad, spår och uppletande, men även agility och vallning. Vi har dessutom nyligen provat på lite heelwork to music (en sorts freestyle). Ibland blir det lite frishejping i köket utan något specifikt mål, och sambon har lärt dem lite tricks.

Vad gör du för att din hund ska få mental aktivering?

Vad som helst och allting. Allt kan vara mental aktivering, det beror på vad man gör av det. Aktivering är en färskvara som måste fyllas på hela tiden. Att hålla mina hundar nöjda och stimulerade är något jag hela tiden behöver tänka på och ta hänsyn till. Det är inget jag gör någon gång då och då genom att åka iväg på kurs eller träna.

Mina hundar är ute mycket = intryck, vilket aktiverar hjärnan. De är två, vilket ger stimulans och sällskap och också social träning, lek och strategi. Vi åker ofta till olika platser vilket ger nya dofter och situationer som ger inlärning och stimulans. Jag ställer krav på visst uppförande i alla lägen vilket kräver lydnad, lyhördhet och uppmärksamhet.

En promenad hemmavid kan vara mycket mentalt stimulerande om jag jobbar hundarna hela tiden, belönar kontakt på olika sätt, ger uppgifter, kastar godbitar eller saker som man får leta upp, sätter eller lägger så man får vänta när matte går i förväg. En promenad hemmavid kan också vara väldigt seg för hunden om matte pratar i telefon eller går i egna tankar.

Jag ger ofta en del av maten i form av aktiveringsleksak eller godissök. Just nu är mina pojkar ute och letar upp stekt köttfärs som jag har strött lite var som helst i snön.

Och ja, för all del, vi går också kurser och tränar på olika saker, det är kul och ger mental aktivering de dagar vi gör det, och möjligen kan jag vara lite slöare matte om jag vill, dagen efter vi har varit på kurs. Men det är inte det som är den stora grejen tycker jag - om jag är påhittig och tar initiativ alla dagar märks det inte så stor skillnad på hundarna om jag just nu går kurs eller inte. Däremot om jag är trött eller distraherad mer än någon dag blir hundarna ganska snabbt ostimulerade och hittar på dumheter.

Träning för tävling i bruksspår och lydnad. Även agility är tänkt med lillhunden och rallylydnad för båda. Sen tränar vi även personsök när vi kan det och lite patrullering/patrulluppletande för skoj skull :)

Vi tränar en del freeshaping, trick och lite balansövningar.

I övrigt är det aktiveringsleksak, råa ben, godissök och följa med i olika miljöer :)

Spår, shejping, lydnadsträning, freestyle, agility, tränar kroppskontroll, uppletande, specialsök...

Sen en del berikning som lösa promenader, ben och fysisk träning men det är ju inte riktigt det du menade kanske. Och miljöträning.

KL
Mina hundar ägnar sig åt jakt och jaktträning framförallt, där ingår en del lydnad och apportering. Lydnadslydnad, personspår eller sökövningar och trix är en andra delar som ffa får större utrymme under icke-jaktsäsong.

Vardagslydnad, godis/matsök och "tugga ben" (vi deltidsbarfar), bus/interaktion med andra människor/hundar och miljö/socialträning tycker jag är grundläggande för alla hundar vid sidan av motion.

Liknande trådar

Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
12
· Visningar
469
Hundhälsa Vad anser ni är lagom aktivering för att göra er hund nöjd? Både vad gäller träning och motion och vila hur ser era veckor ut?
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 937
Senast: Brie
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst