Sv: Mental aktivering
Vad gör du för att din hund ska få mental aktivering?
Vad som helst och allting. Allt kan vara mental aktivering, det beror på vad man gör av det. Aktivering är en färskvara som måste fyllas på hela tiden. Att hålla mina hundar nöjda och stimulerade är något jag hela tiden behöver tänka på och ta hänsyn till. Det är inget jag gör någon gång då och då genom att åka iväg på kurs eller träna.
Mina hundar är ute mycket = intryck, vilket aktiverar hjärnan. De är två, vilket ger stimulans och sällskap och också social träning, lek och strategi. Vi åker ofta till olika platser vilket ger nya dofter och situationer som ger inlärning och stimulans. Jag ställer krav på visst uppförande i alla lägen vilket kräver lydnad, lyhördhet och uppmärksamhet.
En promenad hemmavid kan vara mycket mentalt stimulerande om jag jobbar hundarna hela tiden, belönar kontakt på olika sätt, ger uppgifter, kastar godbitar eller saker som man får leta upp, sätter eller lägger så man får vänta när matte går i förväg. En promenad hemmavid kan också vara väldigt seg för hunden om matte pratar i telefon eller går i egna tankar.
Jag ger ofta en del av maten i form av aktiveringsleksak eller godissök. Just nu är mina pojkar ute och letar upp stekt köttfärs som jag har strött lite var som helst i snön.
Och ja, för all del, vi går också kurser och tränar på olika saker, det är kul och ger mental aktivering de dagar vi gör det, och möjligen kan jag vara lite slöare matte om jag vill, dagen efter vi har varit på kurs. Men det är inte det som är den stora grejen tycker jag - om jag är påhittig och tar initiativ alla dagar märks det inte så stor skillnad på hundarna om jag just nu går kurs eller inte. Däremot om jag är trött eller distraherad mer än någon dag blir hundarna ganska snabbt ostimulerade och hittar på dumheter.